2026-07-05, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Och hur ska du göra med slangpaketet tänkte du? BRFen äger fasaden vilken du inte får göra åverkan på. Ha balkongdörren öppen eller?

Till att börja med så kommer dessa split enheter med fast monterat slangpaket. Man får inte som en privatperson montera och fylla en luftvärmepump/AC själva.

När det gäller placering av dem så får man samma problem som en portabel AC. Även där måste man dra ut en slang som för bort varmluften. Ofta löser man det genom att montera upp en tyg tätning som innebär att dörren/fönstret måste vara öppet. Men en splitenhet behöver man en mindre springa än en vanlig traditionell portabel AC.

En portabel AC är väldigt invektiv och detta beror just på att den behöver transportera ut stora luftmassor. Det innebär att den kommer att skapa ett undertryck som gör att varmluften i lägenheten dras till den istället för att kalluften går i från den. Detta gör att de klarar bara av att kyla ned mindre rum.

En split har kompressor och kyldelen utomhus och inne finns "bara" fläktenheten. Dvs den kommer inte att skapa ett undertryck inomhus och kommer därmed vara mycket effektivare att kyla bostaden. Även kompressorn kommer att vara utomhus och detta gör att den bör vara tystare än en portabel AC.
Senast redigerad av zapohd 2026-07-05 kl. 09:18.
Citera
2026-07-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?

Verenda kotte som jag känner har en luftvärmepump eller kalla det AC om du vill? Dock bor alla i hus men alla har en så vet inte riktigt varför du tror att svensken skulle ha något emot detta?
Citera
2026-07-05, 09:41
Medlem
Citat:
Alla nya byggnader i USA byggs med AC, men inga gör det i Europa.
Usa är stort. Alla byggnader byggs absolut inte med ac
Endast där klimatet är extremt varmt
Citera
2026-07-05, 09:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Usa är stort. Alla byggnader byggs absolut inte med ac
Endast där klimatet är extremt varmt
Enligt denna statistik så är det nuförtiden en överväldigande majoritet av nya amerikanska hem som byggs med AC. Av nybyggda flerfamiljshus är det runt 99%, bland owner-built homes över 90%.
Citera
2026-07-05, 09:51
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det är varmt 3-4v på sin höjd i Sverige, vad fan ska vi med AC till 😅🤔.

Många har ju en luft/luft och då också AC. Jag har det i garaget så att säga att man inte har är ju fel 😜
Citera
2026-07-05, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt denna statistik så är det nuförtiden en överväldigande majoritet av nya amerikanska hem som byggs med AC. Av nybyggda flerfamiljshus är det runt 99%, bland owner-built homes över 90%.
Där ser man, tar tillbaks tidigare inlägg då 👍

Personligen om jag hade byggt nytt hus idag hade jag nog kört AC som uppvärming
Har golvvärme idag och har varma fötter vanligvis.. extremt obehagligt att ha värmen från golvet
AC är så extremt effektiva nuförtiden med och inköpspriset är bra mycket lägre än andra alternativ

Så kan förstå den statistiken
Senast redigerad av burkeen 2026-07-05 kl. 09:58.
Citera
2026-07-05, 10:43
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag upplever det som starkt överdrivet. Men om man bor i ett hus eller i en lägenhet som är på bottenvåningen eller första våningen, så är det inte troligt att luftkonditionering behövs. Visst kan det bli varmt i norra Europa också, men det behövs så få dagar på året.

Jag ser det som när jag bodde i Hanoi. Folk har ingen värme i hemmen under vintern, trots att det är svinkallt, just för att det bara är så få dagar på året som det behövs. Det är helt enkelt inte värt pengarna.
Citera
2026-07-05, 11:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?

För att det är dyrt såklart, både inköp och drift. Plus att många inte gillar skillnaden mellan svalt inomhus och hett utomhus, blir en rätt stor chock för kroppen.

Nu är det väl dock inte helt så som du påstår, alla moderna kontor och många nya bostäder har FTX-ventilation som håller temperaturen inomhus på en jämn nivå. Även alla som har luftvärmepump kan använda den som AC och det blir ju allt vanligare.

-edit- många nya bostadsområden byggs nu också med fjärrkyla (alltså som fjärrvärme fast tvärtom). Så den där opinionen mot AC är nog mest hos TS kompisar?
Senast redigerad av handtralala 2026-07-05 kl. 11:26.
Citera
2026-07-05, 11:24
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
En sådan AC är extremt ineffektiv. En riktig AC har en utedel som värmeväxlar, sedan ett kylmedia som cirkulerar till innedelen. Att köpa en sådan där lite portabel AC istället för att installera en riktig AC är att ge upp.
Ja portabel AC är inte bra. Dessutom meckigt att installera med fönsterkit (som går sönder när man ska ta ner det så man får köpa nytt) och grejer för att leda ut utblåsslangen genom fönstret. Och fast AC är ljusår bättre.

Det är väl som vanligt en snålerifråga.
Citera
2026-07-05, 11:27
Avstängd
Citat:
En sådan AC är extremt ineffektiv. En riktig AC har en utedel som värmeväxlar, sedan ett kylmedia som cirkulerar till innedelen. Att köpa en sådan där lite portabel AC istället för att installera en riktig AC är att ge upp.
Det där är faktiskt en ganska tröttsam myt. Visst, rent tekniskt har en fast installerad split-AC högre verkningsgrad på pappret, men att kalla en portabel AC med slang för att "ge upp" är bara fånigt. I verkligheten är den minst lika bra, och för väldigt många till och med ett mycket bättre val.

För det första: alla bor inte i en friköpt villa där man bara kan borra hål i ytterväggen hur som helst. Bor du i hyresrätt, bostadsrätt eller ett K-märkt hus har du oftast inget val – styrelsen eller värden säger tvärnej till en fast utedel. Då är slangmodellen en klockren räddare i nöden.

För det slet andra har vi ekonomin och den svenska sommaren. Vi pratar om kanske 2–4 veckor om året som det faktiskt är extremt svettigt inomhus. Att hosta upp 25 000 spänn och vänta i månader på en certifierad kyltekniker för de där få dagarna är ju helt hål i huvudet. En portabel maskin köper du på Elgiganten för tre lax, pluggar i väggen och har iskallt i sovrummet fem minuter senare.

Dessutom kyler den fasta enheten oftast bara ett enda ställe (där den råkar sitta monterad), medan du kan rulla med dig slangmodellen till hemmakontoret på dagen och sovrummet på kvällen. Och när du flyttar tar du såklart med dig den.

Fixar man bara en ordentlig fönstertätning så att inte varmluften smiter in igen, så gör en portabel AC ett klockrent jobb. Det är inte att ge upp –
Citera
2026-07-05, 11:30
Medlem
Jan-As avatar
Var i norra USA för 3 år sedan och det var verkligen inte alla som hade AC!
Däremot i mellanväster var det säkert 90% som hade AC.
Allt beror ju på hur klimatet är där man bor.
I Sverige är det få dagar per år som har det supervarmt.
Har dock en lite mer effektiv portabel AC som jag har igång de få dagar per år som det är för varmt inomhus.

Något hjälper oerhört mycket är att hålla stängt dagtid och öppna upp till korsdrag nattetid med myggnät för fönstren.
I morgon hade jag 20°C inne och det är nu fortfarande svalt inne.
Citera
2026-07-05, 11:40
Medlem
Satt upp markiser - vilken skillnad!

Och så vädrar jag på natten (med myggnät i fönstren)
Sen stänger jag på morgonen och håller det svalt.

AC är en klumpig lösning. Och dyr.
Visst markiserna kostade mig 700 per styck - men sen drar de ingen ström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in