Citat:
Ursprungligen postat av
Pennan22
Jag tror tvärtom. Virus/bakterier finns fortfarande kvar i kroppen och vet man bara vad det är så går det att behandla. Det finns många exempel på personer med MS som blivit friska efter längre antibiotikakurer, dessa har alltså varit sjuka i större delen av livet. En bekant har just MS och genomfört stamcellstransplantation - det hjälpte tyvärr inte.
Jag tror allt handlar om nedsatt funktion i immunförsvaret, men det är verkligen komplext och saker som funkar för den ena svarar en annan dåligt på
På tal om detta. Du har kanske hört talas om sk bakteriofager - virus som attackerar och livnärar sig på bakterier? Kända sedan mycket länge och användes redan på 1920-talet av Sovjetunionen - röda armen hade tydligen mkt stor nytta utav denna naturliga bioteknologi. Det lite märkliga är att vi nästan aldrig hör talas om dessa virus som ibland har fördelar som vanlig antibiotika inte har (det kan dock finnas uppenbara förklaringar till detta när man läser djupare om dess historia). Man kan alltid hoppas att denna bioteknologi bevaras och utvecklas ytterligare - antibiotika i sig självt kan t ex ibland förstöra den naturliga bakteriefloran i tarmsystemet med ibland ovanliga sjukdomar/åkommor som följd - en biverkning som inte finns i bakteriofag-terapi - antibiotikaresistenta bakterier är ju dessutom på stark frammarsch).
Om jag spekulerar lite utifrån vad jag läst om pågående forskning (inom min egen något breda patientgrupp) så verkar det finnas ett flertal nästan helt oupptäckta åkommor/sjukdomar som dessutom påminner om varandra - kanske har samtliga kopplingar till immunförsvaret och kommer möjligen i en framtid att klassas som nån form av autoimmuna sjukdomar. Det skulle då göra helhetsbilden ännu mer komplex. Inte nog med att vi kan vara väldigt unika i vår inre biologi då - finns det flera oupptäckta åkommor som sådana så måste man liksom gå till botten med det först för att komma vidare å sedan kanske skräddarsy en behandling för flera specifika grupper av patienter (lite som med cancer).
Lite OT men ändå relaterat då någon annan även nämnde detta i tråden nånstans (ett insjuknade efter ett vaccin vill jag minnas på rak arm?). Vi vet faktiskt inte i dagsläget exakt vad vissa vaccin gör i dessa sammanhang (relaterat till immunförsvaret då och dess komplexitet och oidentifierade åkommor). Det var dock faktiskt inte anledningen till att jag själv aldrig tog något covid-vaccin nu senast - jag hade just vid pandemins start en återkommande kraftig allergisk reaktion mot något jag än idag inte vet vad det var egentligen - jag vågade helt enkelt inte riskera en ev fatal allergichock. Dessutom. Av hela min familj så drabbades jag absolut lindrigast - en släkting hamnade t om på sjukhus i 3 veckor (dom hade dessutom tagit minst ett vaccin då minns jag). Min version av covid var faktiskt lindrigare än vissa influensor jag minns som barn.
Som sagt. Vi är alla högst olika ang sådana här saker - även familjemedlemmar.
Bifogar källa till bakteriofager oxå för den intresserade:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bacteriophage