Citat:
Ursprungligen postat av
Imaloser
Alla amatörer i tråden är duktiga på att klanka ner på läkare som vågar nämna att psykologiska faktorer spelar stor roll för ME och liknande tillstånd... Samtidigt vet varenda läkare att alla med ME, post-covid, utmattning, etc. har psykiatriska diagnoser vid sidan av och ser den tydliga kopplingen mellan ett stressystem och en kropp i obalans och dessa symtom där man inte hittar några uppenbara organiska bakomliggande orsaker.
ME är ett funktionellt tillstånd, 86% av neurologer i Storbritannien anser att tillståndet inte är neurologiskt, men så fort nån gråter ut i Sverige så hoppar alla på gnälla-på-vården-tåget. Spelar ingen roll hur mycket jag stressar, hur lite jag rör mig, hur dåligt jag sover, hur skit jag äter, hur mycket jag super eller hur mycket jag tänker på mina symtom och känner efter i kroppen hela tiden: det ska finnas en tablett som botar mig!
Går du tebax lite i historien så var det många sjukdomar som först inte kunde detekteras alls med dåv mätmetoder. När man väl kunnat detektera och identifiera dessa så var nästa steg att förstår hur dom eg fungerar. Efter det så följer givetvis en potentiell kur/medicinering mot dessa.
För Min del. Det spelar ingen som helst roll hur jag egentligen mår psykiskt, vad jag egentligen äter, osv. Mina åkommor går i sin helt egna takt ändå - oavsett vad (å det finns snarare ett orsakssamband mellan hur svåra dom är och hur jag mår psykiskt av det - inte tvärtom). Jag har på 2+ decennier aldrig kommit ens i närheten utav att kunna påverka dom i grunden. Jag har dock träffat människor som själva säger att dom starkt vet/misstänker psykologiska orsaker från deras förflutna - kan mycket väl vara så i deras fall. Det kan t om finnas minst två kategorier av dessa. En sak är säker - kollar du på psykisk ohälsa generellt så upptäcker du en sak - relativt få utvecklar såhär komplexa somatiska tillstånd. Dvs - hade grundorsaken varit psykosomatisk skulle just denna grupp utveckla dessa tillstånd rejält mkt oftare - det gör dom inte - inte på det sättet i alla fall. En läkare med sunt förnuft kommer först misstänka psykosomatisk problematik NÄR sådana indikationer finns - finns det inte några sådana (eller t om faktorer som pekar mot detta) så konstaterar denne helt enkelt att problematiken är "av okänd natur".
Jag länkar inte just nu pga hittar inte korrekt länkar men i kölvattnet utav stora infektionsutbrott så uppkommer alltid efter-problematik för vissa. Det kan handla om förorenat vatten pga en simpel välkänd bakterie. Kan handla om senaste Covid-utbrottet med mera. Historiskt hittar du alltså en klart identifierbar åkomma i form av någon hittills inte förstådd/utforskad åkomma som ständigt är där efter stora samt små utbrott av div saker (det är många högt ansedda mikrobiologer som ständigt påminner om denna faktor - tyvärr uppmärksammas dessa sällan av media på det sätt dom borde). Fullt möjligt är oxå att det nånstans i vårat DNA kan dölja sig hittills okända åkommor som "tar en chans att attackera" iomed att kroppen är försvagad i samb med infektion av något slag.