2026-07-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Är ingen brist på bränsle , var en kort period, nu är världsmarknadspriserna nära på normal lägsta nivå och lilla Sveriges behov påverkar knappt priserna på marknaden, tänk efter lite innan du skriver strunt!

Fair enough. Inte på samma sätt som under toppen av energikrisen.
OPEC+ har ökat produktionen och prognoserna ser betydligt bättre ut nu än för bara någon månad sedan.
Samtidigt är marknaden fortfarande känslig. Lagernivåerna är på många håll lägre än normalt och det finns fortfarande risk för störningar.
Men även om läget ser bättre ut idag betyder det inte automatiskt att en skattesänkning är ett nationalekonomiskt klokt beslut på lång sikt.
Sen är jag i grunden för lägre skatter och hade gärna sett att momsen sänktes eller togs bort helt. Men det behöver ske som en del av en genomtänkt strategi.
Man kan inte bara sänka skatter för att man ogillar skatter.
Citera
2026-07-05, 11:02
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
För att elbilar kostar mer för samhället och att samma ägare även har röstat för stängning av kärnkraftverk. Tiden har kommit för elbilsägare att själv ta sina kostnader. Idag betalar ni inget men tar stora resurser i anspråk. Förstå att batterier är enormt skadligt för naturen. Dessutom är du i fel tråd om du vill prata elbil, här handlar det om att bensinskatten har sänkts. Fordonsägare av bensin/dieselbilar betalar fem gånger så mycket i pålagor i skatt och avgifter som de själv får tillbaka. På tiden att man lättar detta lite.

Jag kör diesel. Men du väger ju elbilar gentemot bensin/diesel. Vart exakt i min kommentar framgår det att jag kör elbil?
Citera
2026-07-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Och vad är ditt förslag? Att att ha jättehöga skatter kvar eller öka dem ännu mera för annars är det röstfiske enligt dig ?
Sverige ligger i världstoppen gällandes skattetrycket på medborgarna så varför klaga när det sänks ?

Jag hade gärna sett att vi betalade så lite skatt som möjligt. Jag är inte emot skatter i sig, att finansiera exempelvis polis och försvar är en självklar del av statens uppdrag. Men i övrigt ser jag gärna så mycket privat drift och konkurrens som möjligt.

Däremit är frågan är inte så enkel som du målar upp. Att vara för lägre skatter betyder inte att varje skattesänkning är rätt.
Tidpunkt och utformning spelar stor roll.

En skattehöjning kan också var en adekvat åtgärd. Exempelvis skulle vi kunna beskatta våra naturtillgångar mycket hårdare..
Men av någon anledning så är både vänstern och högern emot det...
Med motiveringen att företagen flyttar om vi skattar dom för hårt och då får vi inga skatteintäkter istället...
Mig veterligen så kan inte naturtillgångar flytta ifrån landet..
Ganska basic.
Senast redigerad av HejFrans 2026-07-05 kl. 11:21.
Citera
2026-07-05, 11:21
Medlem
NiccoJs avatar
Problemet är att man inte börjar i rätt ända.
Dra ner på slöseriet med skattemedel först, sedan kan vi se över vilka skatter som bör sänkas.
Denna sänkning får nog sägas vara rent valfläsk, om bensinen kostat över 20-22kr hade jag förstått det men att sänka från 17 till 14 blir mest trams.
Citera
2026-07-05, 11:22
Medlem
Klaga inte på priset i Sverige, i Finland kostar bensin ungefär 2 € per liter.
Citera
2026-07-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Problemet är att man inte börjar i rätt ända.
Dra ner på slöseriet med skattemedel först, sedan kan vi se över vilka skatter som bör sänkas.
Denna sänkning får nog sägas vara rent valfläsk, om bensinen kostat över 20-22kr hade jag förstått det men att sänka från 17 till 14 blir mest trams.

Eller öka skatten på vissa områden.
Vi hade kunnat beskatta våra naturtillgångar mycket hårdare. Våra naturtillgångar borde ändå anses som folkets skatt och inte enskilda företag .. Vem bryr sig om företagen lämnar landet. Det påverkar inte oss ändå..
Men ändå är både högern o vänstern emot just det... wonder why...
Citera
2026-07-05, 11:41
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jag hade gärna sett att vi betalade så lite skatt som möjligt. Jag är inte emot skatter i sig, att finansiera exempelvis polis och försvar är en självklar del av statens uppdrag. Men i övrigt ser jag gärna så mycket privat drift och konkurrens som möjligt.

Däremit är frågan är inte så enkel som du målar upp. Att vara för lägre skatter betyder inte att varje skattesänkning är rätt.

En skattehöjning kan också var en adekvat åtgärd. Exempelvis skulle vi kunna beskatta våra naturtillgångar mycket hårdare..
Med motiveringen att företagen flyttar om vi skattar dom för hårt och då får vi inga skatteintäkter istället...

Ganska basic.

Problemet i Sverige är att skatterna finansierar saker och ting som inte ger något värde alls utan är just slöseri. Det är det stora problemet- skall vi hålla oss till OT så är alltså bränsle en sak som direkt ger lägre inflation, innebär att transportmedel blir billigare och innebär också att människor får en högre livskvalitet oavsett vart i landet man bor.
Det finns tusen andra saker man kan dra ner på istället för att just få ett större VÄRDE i Sverige. Jag inser att viss skatt behövs för att finansiera vård och skola med mera men att racka ner på regeringen för att sänka bränsleskatten är bara dumt.
Ett tips är att gå med i en förening som heter Skattebetalarnas Förening. Gör det och läs på hur slöseriet i Sverige förhåller sig så ser du och alla andra skattevurmare vilket oerhört slöseri vi har!!!
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2026-07-05 kl. 11:43.
Citera
2026-07-05, 11:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Det är tydligt att många i denna tråden har ett kulturellt arv från sina föräldrar och uppfattningen att höga skatter är någonting positivt oavsett ändamålet.
Mitt tips till er är att inte vara så verklighetsfrånvända och ställa er frågan vad ni får för den höga skatten på bränslet i detta fallet.
Citera
2026-07-05, 12:42
Medlem
Ja, vi kommer verkligen att få en riktig chock efter höstens val.
Citera
2026-07-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans

Ganska basic.

Ja ibland undrar man ju hur mycket dom 0.5 promille staten får från gruvdriften blir per skalle.

Utländska arbetskraft
Dyra koncernlån gör att vinsten inte beskattas i landet osv.

Sedan går något snett och dom konkar så får staten ta smällen..
Citera
2026-07-05, 14:04
Medlem
Mecanicuss avatar
Det blev inga 3 kronor sänkning på västkusten där jag bor. Från 18,64 till 16,24. 2,40 kronor.
Bra men kunde vart bättre.
Citera
2026-07-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Problemet i Sverige är att skatterna finansierar saker och ting som inte ger något värde alls utan är just slöseri. Det är det stora problemet- skall vi hålla oss till OT så är alltså bränsle en sak som direkt ger lägre inflation, innebär att transportmedel blir billigare och innebär också att människor får en högre livskvalitet oavsett vart i landet man bor.
Det finns tusen andra saker man kan dra ner på istället för att just få ett större VÄRDE i Sverige. Jag inser att viss skatt behövs för att finansiera vård och skola med mera men att racka ner på regeringen för att sänka bränsleskatten är bara dumt.
Ett tips är att gå med i en förening som heter Skattebetalarnas Förening. Gör det och läs på hur slöseriet i Sverige förhåller sig så ser du och alla andra skattevurmare vilket oerhört slöseri vi har!!!

Jo, tack. Jag arbetar för en myndighet och är väl medveten om att det finns ett slöseri som många gånger är svårt att förstå. Hade fler fått en inblick i hur vissa offentliga resurser används tror jag att debatten om skatter hade sett annorlunda ut och vi hade sett SD i majoritet för längesen.

Jag hade också gärna sett betydligt lägre skatter och jag tror faktiskt att jag är mer kritisk till skattenivåerna än vad du är.
Men frågan är inte svartvit.

Det är också klokt att titta på historien. Vi har varit i liknande ekonomiska situationer tidigare. Dagens läge är inte identiskt och ingen kan förutse framtiden, men det vore dåraktigt att inte dra lärdom av tidigare erfarenheter när vi fattar beslut.

Det är dessutom en komplicerad fråga. Man kan inte säga att A automatiskt leder till B. Däremot kan man säga att skattesänkningar som ökar efterfrågan i ekonomin är förmodligen olämpliga när inflationsrisken fortfarande är förhöjd.

Ingen vill väl se en skenande inflation eller ett ökat räntetryck. Frågan är därför hur man sänker skatter på ett sätt som minimerar risken för sådana effekter.

Lägre bränslepris leder normalt till högre efterfrågan. Det är grundläggande nationalekonomi och stöds av forskning om bränsleefterfrågans priselasticitet. Även om efterfrågan på bränsle är relativt trögrörlig reagerar den på prisförändringar.
Och i slutändan är det inte hushållen som tjänar på det utan de rika

Citat:
“This public intervention was intended to provide financial relief to motorists… Price subsidies were nonetheless removed at the end of the year owing to concerns about their costs, regressivity, and poorly aligned environmental incentives.”
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0095069624001530

Det finns också ekonomer som har varnat för att breda bränslesubventioner eller generella skattesänkningar kan öka efterfrågan och därmed göra inflationsbekämpningen svårare, särskilt när inflationen fortfarande är ett bekymmer.

Citat:
"It might be good politics, that's for others to judge, but it's not good economics." – Saul Eslake

«"That sting in the tail will be the same as last time: that it keeps inflation higher for longer than it otherwise would have been." – Chris Richardson»
https://www.abc.net.au/news/2026-03-30/economists-warn-fuel-excise-cut-impacts-economy/106511336

Det betyder inte att de nödvändigtvis har rätt. Ekonomi är ingen exakt vetenskap och det finns olika uppfattningar.

Men när flera nationalekonomer varnar för de långsiktiga effekterna tycker jag att det åtminstone är värt att ta deras argument på allvar.

Så min fråga till dig, anser du att nationalekonomer har fel?
Varför ska vi ignorera forskning och lita på politikerna?
Eller kan det vara så att du har dålig koll på grundläggande nationalekonomi, och naivt litar blind på vad våra politiker säger?
Det kanske kommer som en nyhet, men politiker är känd för att inte alltid tala sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in