2026-07-05, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Det fetade, inte alls långsökt. Tror kändisskap kan vara väldigt dåligt för de flesta och blir i många fall deras heroin som de utan, bara blir en våt fläck på golvet.
Du har garanterat rätt i att de bägge är beroende utav rampljuset.
Något som Patrik höll på att tappa mer och mer innan Dumpen.
Detta var en snabb väg in och i vissa fall hyllas de och andra så kritiseras de. Ingen av de två kan förstå hur någon skulle kunna kritisera dem, det finns så många andra att kritisera ju.

Att de inte förstår eller vill ta till sig kritiken tror jag är ett stort problem då de också signalerar att de är ovilliga att ändra sig. Hade de försökt ändra sig hade de troligen kunnat samarbeta med ex Epcat som sitter på mer kunskap och mer data eller andra experter inom området.

Mig veterligen varken har de försökt eller försöker få experters inflytande i området.
Så som läkare, psykologer, kriminologer eller liknande för att lära sig mer om hur man bäst skulle hjälpt samhället. (Säger samhället då igenom att hjälpa de som de fiskar upp skulle i längden hjälpa barnen, medans en annan aspekt kunde vara barnen. Men också hur man skulle utföra arbetet på ett så säkert sätt det går för att både bevara rättssäkerheten och skydda närstående/anhöriga).

Jag tror att deras ovilja att fundera över förändringar skapar problem för dem när de sitter och kastar tillbaks kritiken med grundlös kritik emot kritikerna. Så som att försöka förflytta fokus ifrån dem själva till barnen de påstår sig försöka hjälpa. Inte att de tänker eller hjälper dem utan att andra skall tänka på dem istället för att kritisera Dumpen, trotts att det går att göra både och på samma gång.
Citera
2026-07-05, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Alla som har tillbringat mer än fem minuter i de här sammanhangen vet att informationen flödar fritt mellan Flashback Gräv.

Och nej, vi kan inte bara vara överens om din slutkläm, för du blandar ihop äpplen och päron. Det finns en fundamental skillnad mellan att faktiska brottslingar lagförs av en domstol och att en digital lynchmobb krossar människor som ägnat sig åt digitala rollspel och fantasier.

Polisen och domstolarna existerar för att skipa rättvisa baserat på lag och bevis. Dumpen och nätmobben existerar för att generera klick och leverera underhållning i form av raserade liv.

Att du likställer en pöbel som jagar dopaminkickar med faktiskt rättsskipning visar bara hur djupt du har köpt sektens retorik. Rättssamhället handlar om principer, inte om att anonyma forumprofiler ska få leka moralpoliser på sin fritid.

Att försöka rättfärdiga en digital lynchpöbel med ett kanske visar ju bara hur uppgiven och tunn er logik faktiskt är. Idén om att en anonym mobb på Flashback eller Telegram skulle fungera som något slags allmänt avskräckande medel är en ren skrivbordskonstruktion utan förankring i verkligheten.

De individer som utgör en reell, fysisk fara för samhället bryr sig inte ett skvatt om att ett gäng tangentbordsriddare har koll på deras senaste bilbyte. De flyttar bara sina beteenden djupare ner under jorden, där varken ni eller Dumpen har en chans att hitta dem.

Att du försöker romantisera den här sjuka nyfikenheten och kalla det för ett avskräckande syfte ändrar inte verkligheten. Det som sysslas med är inte brottsbekämpning - det är bara en digital dokusåpa för vuxna som glömt bort hur man skaffar sig en riktig hobby.

Att tro att man bekämpar allvarlig brottslighet genom att sätta rättssamhällets principer ur spel är direkt kontraproduktivt. Verkligt skydd för barn kräver resurser till polisen, slutna utredningar och fällande domar i en domstol - inte ett gäng nätkrigare som jagar dopaminkickar genom att leka övervakare.

Att du på allvar kallar det för en skrämmande bevakning visar ju bara hur mycket du har överdoserat på era egna hemmagjorda superhjältefantasier.

Låt oss vara helt ärliga med vad den här storslagna bevakningen faktiskt består av i praktiken: Det är inte FBI vi pratar om här. Det är ett gäng anonyma hobbypoliser med alldeles för mycket fritid som sitter och uppdaterar bilregister, kollar upp om någon har flyttat till en annan lägenhet eller sitter och viskar i trådarna om att ”idag har han minsann målat om huset”.

Tror du på allvar att det är ”skrämmande”? Det är inte skrämmande - det är bara djupt tragiskt, gränslöst och en smula patetiskt. Det har absolut ingenting med brottsprevention eller att skydda barn att göra. Det är ren och skär voyeurism på steroider.

Slutar det inte vara fantasi när gäddorna faktiskt dyker upp med avsikten att våldta ett barn?

Dumpen existerar för att försöka ändra lagstiftningen och skapa en debatt som vi har nu.

Då är de väl inget problem från din synvinkel om gäddorna är så bra på att gömma sig?

Du diskuterar Gräv jag diskuterar gäddtråden.

Det kanske inte bekämpar brott men det är nog brottsförebyggande.
Citera
2026-07-05, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Brottsoffer är ju grunden. Det är flera delar.
En del är att rehabilitera den dömde så att ingen frammåt skadas. En del är att igenom straffet skall offret få uppgörelse både igenom straffet och kompensation för sveda och värk det är skadeståndet.
Sedan betals av de åtalade pengar in till brottsofferfonden så att brottsoffer kan få ersättning. Notera här att de som utsatts för förtal kan också söka dessa pengar, med varje person som Dumpen hänger ut töms potentiellt kassan på dessa medel. Då ett brott begåtts men ingen dömts.

Även de som utsatts men polis lagt ner ärende kan söka så brottet måste inte ha åtalats eller gått till domstol för att de skulle kunna betala ut pengar. De kan också erbjuda stöd till de som blivit utsatta iform utan samtalsstöd. Så här kan alla brottsoffer ringa och få prata med någon om det så är uthängd, anhörig till eller sexuellt utsatta.

Men även detta kostar pengar. Så samhällets främsta fokus är redan idag på brottsoffer. Du har bara inte koll eller förståelse där efter.

Rekomenderar dig att läsa på om varför vi har rehabilitering/vård av förbrytare och hur forskning kommit fram till att detta är effektivare än själva straffet samt om brottsoffermyndigheten.

Edit, det är redan många arbetsplatser som kollar bakgrund samt kemisk kastrering är en ytterst temporär åtgärd likt fängelse. Det låter värre än det är. Dessutom strider det emot mänskliga rättigheter då oavsett människa och vad de gjort har de rätt till dessa rättigheter även om somliga vill dehumanisera kriminella. Då skulle ju även Sara och Patrik åka dit som inhumana och kriminella. Då patrik erkännt att han tagits med kokain samt tagit denna drog.

Du menar väl upprättelse?
Sedan gissar jag att du inte har så stor koll på hur det ser ut. Med tanke på vad du skriver.
Det är inte hur lätt som helst att få en traumabehandling och det tar väldigt lång tid att få den. Många står i kö. Det är därför Dumpen har det genom Föreningen Dumpen så fler kan få det.
Så jag menar att fokus inte ligger på brottsoffret i dagsläget.

Det är väldigt känt att det slarvas med att ta BRU på arbetsplatser.
Det är väldigt inhumant de gäddorna gör mot sina offer så nej det är inte synd om dem.
Citera
2026-07-05, 08:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag tycker det är viktigt att påminna om det då det är en central del i artiklarna. Alltså konfrontationsvideon.
De flesta av dumpens. konfrontationer är inspelade någon vecka eller mer tillbaka i tiden .
Det får väl ändå betraktas som förfluten tid. Eftersom nuet spelar en sådan central roll för dig får du nog vara konsekvent och lämna det förflutna bakom dig. Således bara glömma bort.
Dessutom ältar du detta med att "komma till platsen " i nästan varje inlägg. Har du inget nytt att komma med? Har du någon form av jourverksamhet?
Citera
2026-07-05, 09:21
Medlem
Citat:
Du menar väl upprättelse?
Sedan gissar jag att du inte har så stor koll på hur det ser ut. Med tanke på vad du skriver.
Det är inte hur lätt som helst att få en traumabehandling och det tar väldigt lång tid att få den. Många står i kö. Det är därför Dumpen har det genom Föreningen Dumpen så fler kan få det.
Så jag menar att fokus inte ligger på brottsoffret i dagsläget.

Det är väldigt känt att det slarvas med att ta BRU på arbetsplatser.
Det är väldigt inhumant de gäddorna gör mot sina offer så nej det är inte synd om dem.
Du läser lite hur du vill i andras inlägg med tanke på hur du avslutade ditt.
Självklart skrev jag fel i början, det framgår ju av kontext.

Det är också svårare när personen som utfört det inte är dömd. Något som försvåras avsevärt med Dumpen. Då domstol inte kan ta vittnesmål på samma allvar. Då de mot pedagogen utgick ifrån att de inte tyvckt handlingarna var så farliga först personen blev uthängd. Domstolen tog det som oppotunism. Många som anmäls efter kan ju bero på dessa att personen ljuger för att försöka slingra till sig skadestånd.

Vården gör en bedömning om vem som behöver vård. De har ont om plats så de hjälper ju inte dessa offer att vården får ett stort inflöde av akut deppresiva självmordsbenägna då självmord kommer att få prio då det är ett mer akut fall. Så med uthängningarna blir det än svårare att få hjälp för dessa som blivit utsatta.

Det går inte göra en utvärdering om de som inte fått hjälp av vården och istället fått hjälp av dumpen. Utan att utvärdera deras situation vilket vi inte kan av uppenbars skäl. Men baserat på vad Dumpen skrivit så är det personer som vården bedömt inte behövt hjälp som får hjälp där. Du är också medveten om att det bara är föreningens medlemsavgift som går till detta ändamål? Vilket är ett par hundralappar om året. Det går alltså 10-20 medlemsskap per gång en person skall gå och prata med en vårdare. De har inte supermånga som är medlemar. Så även deras förmåga att hjälpa är begränsad till några få om året. Detta är alltså en bisysla.

Du påstår att varken rättsväsende eller vård har fokus på brottsoffer men det är som sagt fel. Du läste troligen inte på om de områden jag på talade före du kommenterade att jag hade fel, för fokus är på de som blivit utsatta för brott. Speciellt för rättsväsende. Igenom preventivt arbete som skall förhindra nya brottsoffer, aktivt arbete som skall ge upprättelse och vård/utbildning som skall intergrera de dömda så att de inte skapar nya offer.

Medans detta för dumpen är en eftertanke, efterkonstruktion något de har för att kunna säga att de har de. Fokus ligger ju inte här. Fokus är alltid på dem själva. Men googla du hur många medlemskap de har, sara har gjort inlägg om detta. Du kan kolla vad avgiften kostar och i något inlägg på facebook skrev hon om hur mycket det kostar med vård, tror det var i samband med aftonbladets granskning. Jag tror även att hon publicerade en lista med hur många de hjälpt. Sedan kan du räkna på om detta är en rimlig summa.

Men du bara gissar och har dig som vanligt utan att grunda något i fakta. Du har ingen avsikt att bilda dig. När du för ett tagsedan fick forskning om Dumpen jag gav dig avfärdade du större delen med att du ansåg saker om dem. Men du sa du skulle läsa en av dem. Har du gjort detta? Du behöver inte ens bemöda dig att ljuga för vi vet bägge att du totalt skitit i detta. Du har inget intresse att bilda dig i området för ditt ändamål är bara att försvara Dumpen. Sexuellt utsatta är även för dig något sekundärt som bara används som ett verktyg för att försvara. Att utnyttja utsatta för egen vinning är minst lika illa som att skapa dem. Vilket är värre än att tänka och agera moraliskt förkastligt så som de uthängda gjort. Speciellt de som inte har några offer sedan tidigare eller efter.
Citera
2026-07-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
De flesta av dumpens. konfrontationer är inspelade någon vecka eller mer tillbaka i tiden .
Det får väl ändå betraktas som förfluten tid. Eftersom nuet spelar en sådan central roll för dig får du nog vara konsekvent och lämna det förflutna bakom dig. Således bara glömma bort.
Dessutom ältar du detta med att "komma till platsen " i nästan varje inlägg. Har du inget nytt att komma med? Har du någon form av jourverksamhet?

Skillnaden är väl att Impulskollen upphört.
Och konfrontationsvideorna fortfarande är aktiva.

Det jag menar med nuet.
Citera
2026-07-05, 09:33
Avstängd
Citat:
Skillnaden är väl att Impulskollen upphört.
Och konfrontationsvideorna fortfarande är aktiva.

Det jag menar med nuet.

Förut skulle man hålla sig till nuet generellt. Gör du en ny definition av nuet ?
Konfrontationsvideo är aktiva så tillvida att en del är 5 år gamla , vilket ju närmast är en evighet i dina tidsperspektiv. Det intressanta är att de inte är inspelade i nuet utan kan vara veckogamla och det får nog betraktas som förflutet.
Att gäddorna kommer till platsen kan alla som inte är blinda se , så varför ältar du om detta?
Andra världskriget har också upphört, så varför görs det filmer och skrivs böcker om det?
Senast redigerad av Takanashi 2026-07-05 kl. 09:44.
Citera
2026-07-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Du läser lite hur du vill i andras inlägg med tanke på hur du avslutade ditt.
Självklart skrev jag fel i början, det framgår ju av kontext.

Det är också svårare när personen som utfört det inte är dömd. Något som försvåras avsevärt med Dumpen. Då domstol inte kan ta vittnesmål på samma allvar. Då de mot pedagogen utgick ifrån att de inte tyvckt handlingarna var så farliga först personen blev uthängd. Domstolen tog det som oppotunism. Många som anmäls efter kan ju bero på dessa att personen ljuger för att försöka slingra till sig skadestånd.

Vården gör en bedömning om vem som behöver vård. De har ont om plats så de hjälper ju inte dessa offer att vården får ett stort inflöde av akut deppresiva självmordsbenägna då självmord kommer att få prio då det är ett mer akut fall. Så med uthängningarna blir det än svårare att få hjälp för dessa som blivit utsatta.

Det går inte göra en utvärdering om de som inte fått hjälp av vården och istället fått hjälp av dumpen. Utan att utvärdera deras situation vilket vi inte kan av uppenbars skäl. Men baserat på vad Dumpen skrivit så är det personer som vården bedömt inte behövt hjälp som får hjälp där. Du är också medveten om att det bara är föreningens medlemsavgift som går till detta ändamål? Vilket är ett par hundralappar om året. Det går alltså 10-20 medlemsskap per gång en person skall gå och prata med en vårdare. De har inte supermånga som är medlemar. Så även deras förmåga att hjälpa är begränsad till några få om året. Detta är alltså en bisysla.

Du påstår att varken rättsväsende eller vård har fokus på brottsoffer men det är som sagt fel. Du läste troligen inte på om de områden jag på talade före du kommenterade att jag hade fel, för fokus är på de som blivit utsatta för brott. Speciellt för rättsväsende. Igenom preventivt arbete som skall förhindra nya brottsoffer, aktivt arbete som skall ge upprättelse och vård/utbildning som skall intergrera de dömda så att de inte skapar nya offer.

Medans detta för dumpen är en eftertanke, efterkonstruktion något de har för att kunna säga att de har de. Fokus ligger ju inte här. Fokus är alltid på dem själva. Men googla du hur många medlemskap de har, sara har gjort inlägg om detta. Du kan kolla vad avgiften kostar och i något inlägg på facebook skrev hon om hur mycket det kostar med vård, tror det var i samband med aftonbladets granskning. Jag tror även att hon publicerade en lista med hur många de hjälpt. Sedan kan du räkna på om detta är en rimlig summa.

Men du bara gissar och har dig som vanligt utan att grunda något i fakta. Du har ingen avsikt att bilda dig. När du för ett tagsedan fick forskning om Dumpen jag gav dig avfärdade du större delen med att du ansåg saker om dem. Men du sa du skulle läsa en av dem. Har du gjort detta? Du behöver inte ens bemöda dig att ljuga för vi vet bägge att du totalt skitit i detta. Du har inget intresse att bilda dig i området för ditt ändamål är bara att försvara Dumpen. Sexuellt utsatta är även för dig något sekundärt som bara används som ett verktyg för att försvara. Att utnyttja utsatta för egen vinning är minst lika illa som att skapa dem. Vilket är värre än att tänka och agera moraliskt förkastligt så som de uthängda gjort. Speciellt de som inte har några offer sedan tidigare eller efter.

Läser lite hur jag vill? En bra idé från din sida är att använda rätt ord så det inte blir missförstånd.

Det märks att du inte har koll.
Du får väl skilja på suicid och traumabehandlingar det är inte samma slags vård.
Sedan bara för att en del gäddor blir självmordsbenägna betyder inte det att alla blir det.
Det går inte att jämföra de två rakt av. Det förstår du väl?

Varför går det inte att göra en utvärdering, var har du fått det ifrån?

Det är personer som står långt bak i kön som Dumpen hjälper. Och kön är lång.

Så om jag förstår dig rätt är allt bra som det är?
Dumpen hjälper ju till att förhindra nya brottsoffer så det är väl bara bra att de finns parallellt med rättsväsendet?
Som jag förstått det går pengarna oavkortad till traumabehandlingar i Föreningen Dumpen.
För de som hamnat mellan stolarna etcetera.

Ja det är en minst sagt imponerande halmgubbe du snickrat ihop.
Citera
2026-07-05, 10:21
Medlem
Citat:
Förut skulle man hålla sig till nuet generellt. Gör du en ny definition av nuet ?
Konfrontationsvideo är aktiva så tillvida att en del är 5 år gamla , vilket ju närmast är en evighet i dina tidsperspektiv. Det intressanta är att de inte är inspelade i nuet utan kan vara veckogamla och det får nog betraktas som förflutet.
Att gäddorna kommer till platsen kan alla som inte är blinda se , så varför ältar du om detta?
Andra världskriget har också upphört, så varför görs det filmer och skrivs böcker om det?

Vad är det du inte förstår? Dumpen samarbetar inte med Impulskollen längre. Alltså är det i de förflutna.
Dumpens artiklar är väl aktiva så länge siten är uppe.
Citera
2026-07-05, 10:32
Avstängd
Citat:
Vad är det du inte förstår? Dumpen samarbetar inte med Impulskollen längre. Alltså är det i de förflutna.
Dumpens artiklar är väl aktiva så länge siten är uppe.

De flesta tyskar är inte nazister idag och därför glömmer vi bort andra världskriget eller hur?
Impulskollen var en brottslig, bedräglig och förljugen verksamhet som hyllades av dumpen och fick negativa konsekvenser för en del och ska sannerligen inte glömmas bort.
Vad är det du inte förstår??
Varför ältar du om att komma till platsen?
Citera
2026-07-05, 10:37
Medlem
Citat:
De flesta tyskar är inte nazister idag och därför glömmer vi bort andra världskriget eller hur?
Impulskollen var en brottslig, bedräglig och förljugen verksamhet som hyllades av dumpen och fick negativa konsekvenser för en del och ska sannerligen inte glömmas bort.
Vad är det du inte förstår??
Varför ältar du om att komma till platsen?

Jag menar inte att det ska glömmas bort. Men att ta upp det gång på gång som ett hett ämne är lite verklighetsfrånvänt.

Idag har inte Dumpen med Impulskollen att göra, är vi överens om det?
Citera
2026-07-05, 10:48
Avstängd
Citat:
Jag menar inte att det ska glömmas bort. Men att ta upp det gång på gång som ett hett ämne är lite verklighetsfrånvänt.

Idag har inte Dumpen med Impulskollen att göra, är vi överens om det?

Om det inte ska glömmas bort så är det värt att påminna om bedrägeriet tillsammans med dumpen . Att de idag inte samarbetar med skojeriverksamheten friskriver inte dumpen från ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in