2026-07-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Gäller det inte männen också?
Jo, självklart men nu handlade inlägget om kvinnan och jag svarade på det...
Citera
2026-07-04, 21:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Så enligt dig så har en man ingen skyldighet att försörja sin maka om hon inte kan föda honom barn? För såvida jag vet, ingen kan garantera 100 % att man kan bli gravid.

Så vilka plikter har en man gentemot hans fru om han inte kan få några barn av henne?

Jag tycker man får komma överens om ett upplägg där man ger varandra lika mycket värde fram och tillbaka, både man och hustru, oavsett om det gäller just barnafödande eller annat.
Citera
2026-07-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du tycker alltså att kvinnor ska ge bort barn till män gratis, utan att få motsvarande värde tillbaka? Det som vi alla individer vill mest av allt, fortplanta/föröka oss, ska alltså vara gratis för hälften av befolkningen och andra halvan får stå för hela notan?
Har du sett djuren i skogen göra så?Älgtjurar springa runt med gåvor till älgkorna, som ersättning för att kon tar hand om hans kalv?
Vi människor är djur och vi beter oss därefter...
Citera
2026-07-04, 21:17
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Har du sett djuren i skogen göra så?Älgtjurar springa runt med gåvor till älgkorna, som ersättning för att kon tar hand om hans kalv?
Vi människor är djur och vi beter oss därefter...

Nu la du väl ändå krokben för dig själv för ja, djur gör exakt så. De hanar med mest makt/resurser är de som flest honor lockas till. Hanarna är ute och jagar åt hans ungar och mamman, dom försörjer. Hanar brukar också försöka imponera på sina honor på olika sätt, som påfåglar som fäller upp sina stora fjädrar. Detta är givetvis så som vi människor är skapta också, vilket man ser exempelvis genom att kvinnor attraheras av män med pengar och makt (dom bästa försörjarna).
Citera
2026-07-04, 21:32
Medlem
Kleiners avatar
Men det verkar inte som att människor kan komma överens om något överhuvudtaget.

Du ser jo hur kvinnor blir utnyttjad och låta sig utnyttjas och förtryckas av män som leker med dom. Männen säger jo öppet här att dom varken vill bo med kvinnan eller ta ansvar som man.

Hur kan man ens ha respekt för en sådan kvinna som gå med på det, och hur kan man ens som en kvinna ha respekt för en opportunistisk svin?

Ni kvinnor behöver vakna till. Ni blir förödmjukad och tror det är frihet.

En kvinna i Sverige kan stå på eget ben men ändå låter sig utnyttjas och förödmjukas av män

Citat:
Jag tycker man får komma överens om ett upplägg där man ger varandra lika mycket värde fram och tillbaka, både man och hustru, oavsett om det gäller just barnafödande eller annat.
Citera
2026-07-04, 21:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Men det verkar inte som att människor kan komma överens om något överhuvudtaget.

Du ser jo hur kvinnor blir utnyttjad och låta sig utnyttjas och förtryckas av män som leker med dom. Männen säger jo öppet här att dom varken vill bo med kvinnan eller ta ansvar som man.

Hur kan man ens ha respekt för en sådan kvinna so gå med på det, och hur kan man ens som en kvinna ha respekt för en opportunistisk svin?

Ni kvinnor behöver vakna till. Ni blir förödmjukad och tror det är frihet.

Ingen "låter sig utnyttjas och förtryckas". Det finns inget sånt i människans natur, att man frivilligt skapar obehag för sig själv. Blir man utnyttjad och förtryckt i en relation, men ändå är kvar i den, då är det för att man är programmerad, hjärntvättad och för rädd för att lämna.

Du är den som behöver förändra dig, inte jag.
Citera
2026-07-04, 21:37
Medlem
Kleiners avatar
Du hänger inte med eller spelar bara dum?

Citat:
Ingen "låter sig utnyttjas och förtryckas". Det finns inget sånt i människans natur, att man frivilligt skapar obehag för sig själv. Blir man utnyttjad och förtryckt i en relation, men ändå är kvar i den, då är det för att man är programmerad, hjärntvättad och för rädd för att lämna.

Du är den som behöver förändra dig, inte jag.
Citera
2026-07-04, 21:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du hänger inte med eller spelar bara dum?

Nähe, förklara då så jag hänger med?
Citera
2026-07-04, 21:41
Medlem
Kleiners avatar
Sorry, du missade chansen när du valde att spela dum.

Citat:
Nähe, förklara då så jag hänger med?
Citera
2026-07-04, 21:51
Medlem
Citat:
Nu la du väl ändå krokben för dig själv för ja, djur gör exakt så. De hanar med mest makt/resurser är de som flest honor lockas till. Hanarna är ute och jagar åt hans ungar och mamman, dom försörjer. Hanar brukar också försöka imponera på sina honor på olika sätt, som påfåglar som fäller upp sina stora fjädrar. Detta är givetvis så som vi människor är skapta också, vilket man ser exempelvis genom att kvinnor attraheras av män med pengar och makt (dom bästa försörjarna).
Men det är ju INNAN de får kalvar(barn).
Ditt exempel i inlägget jag svarade på var ju att kvinnan REDAN fött barnet, att mannen då ska kompensera henne...eller hur?
Citera
2026-07-04, 21:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Men det är ju INNAN de får kalvar(barn).
Ditt exempel i inlägget jag svarade på var ju att kvinnan REDAN fött barnet, att mannen då ska kompensera henne...eller hur?

Det gör ju hanarna med sina resurser, försörjer sin hona och kull? Vad är det du inte förstår?
Citera
2026-07-04, 21:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Ekonomin spelar väldigt stor roll för mig!
Jag tjänar bra på mitt jobb, har en jättefin lägenhet och nästan ny bil, inga lån eller skulder.
Äger även ett hus på landet som jag renoverar.

Min blivande man tjänar också bra.
Vi är anställda på samma företag men har olika arbetsuppgifter på olika avdelningar.

Vi har skrivit äktenskapsförord då fastigheten och lite annat som jag äger på mitt håll och han har annat på sitt håll så känns det bäst för oss båda två att göra så.

För mig är det väldigt viktigt att vi båda två jobbar hårt och tjänar tillräckligt så vi klarar oss själva för då blir det dubbelt så roligt att ha ett liv tillsammans och kunna bilda familj utan att oroa sig för oförutsedda utgifter.

Vi är båda två sparsamma (inte snåla) men vill ha en stor buffert inför framtiden.

Att tänka på samma sätt och vara överens om utgifterna är väldigt viktigt, vi kommer att ha delad ekonomi men ha ett gemensamt konto som vi båda två betalar in en summa på varje månad.

Lånar TS tråd till en egen fråga.
Låter 15 000kr var rimligt att sätta in på det gemensamma kontot till mat och löpande räkningar varje månad? Eller mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in