2026-07-04, 18:48
Medlem
Hej,

Blir inte klok på infotainmentsystemet. Det är en årsm -21. Infotainment heter Columbus tror jag. Det är en stor skärm mitt i centrum.

För att bli bilens huvudförare så måste jag först regga ett Skoda-ID, sen gå igenom en process inne i bilen.

Men det funkar inte.

Det första problemet uppstår när jag försöker regga Skoda-ID via infotainment. Jag kommer bara 90% igenom processen, sen får jag ett generellt felmeddelande. ”ett fel inträffade. Försök igen.” Det känns som att bilen inte får kontakt med Skoda. Jag har testat både med bilens uppkoppling samt med extern anslutning, alltså en wifi hotspot som jag låter bilen använda, men det gör ingen skillnad.

När inte det funkade så reggade jag ett Skoda-ID via Skodaappen. Men när jag försöker logga in med det i bilen så tuggar det bara. Sen får jag ett generiskt felmeddelande, ”Kan inte ansluta”.

Givetvis kommer jag besöka en dealer på måndag, men jag tänkte att nån här kanske har en sån här bil eller vet vad jag gör för fel? Det kanske är nåt simpelt jag missar?
Citera
2026-07-04, 19:16
Medlem
DauXs avatar
Långsökt gissning:
Det kan inte ha att göra med nedsläckningen av 3G?
Citera
2026-07-04, 19:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Långsökt gissning:
Jag tycker det är en bra gissning och jag vet ju inte hur VAG fungerar, men hen har ju försökt med internetdelning från telefonen, tycker det borde räckt, skulle det gjort i min bil. Men det kan ju vara så att bilen måste ha egen uppkoppling och i så fall ligger det väl i farans riktning att 3G kan ha med det att göra.
Citera
2026-07-04, 19:29
Medlem
Har du börjat med att göra dig till huvudanvändare och att tidigare ägaren är borttagen i systemet?
Citera
2026-07-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Långsökt gissning:
En möjlig anledning.

Jag får upp en notis i appen om modeller som kan påverkas av 2g/3g-släckning. Men det står inget om min bil explicit vad jag kan uttyda?? Kanske ni kan se det. Octavia iv phev. -21.

Länk https://www.skoda-auto.com/_doc/5c081d0d-8776-4916-9de3-cb96a5f3c851

Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Har du börjat med att göra dig till huvudanvändare och att tidigare ägaren är borttagen i systemet?
Ingen aning. I infotainment finns ingen användare förutom ”Gäst”.

Har fabriksåterställt systemet.
Citera
2026-07-04, 19:53
Medlem
Har du laddat hem appen och registrerat dig i telefonen?
Chassinummer och lägg till fordon.
Bilens meny användare, gör till huvudanvändare.
Pinkod
Citera
2026-07-04, 19:56
Medlem
När bilen är tre år så måste man betala för vissa funktioner.
Ring VW/Skodasupporten 0855386500
Citera
2026-07-04, 20:00
Medlem
Citat:
Har du laddat hem appen och registrerat dig i telefonen?
Chassinummer och lägg till fordon.
Bilens meny användare, gör till huvudanvändare.
Pinkod
Yes.

Problemet är att registreringsprocessen låter mig inte fortsätta inifrån bilen pga error-meddelande.

Jag har reggat Skoda-ID via appen - eftersom det inte fungerade via bilen pga ingen kontakt med Skoda. Men likförbistrat så kan jag inte logga in, även i bilen. Fast jag matar in mitt Skoda-ID. Det bara tuggar. Sen felmeddelande. Det är som att bilen inte får kontakt med Skoda.

Citat:
När bilen är tre år så måste man betala för vissa funktioner.
Ring VW/Skodasupporten 0855386500
Provar. … stängt.
Senast redigerad av MRET 2026-07-04 kl. 20:05.
Citera
2026-07-04, 20:25
Medlem
Vid vissa tillfällen ligger systemet nere i Tyskland och då spelar det ingen roll vad du gör.
Jag har jobbat med VW/Skoda i 25 år och sedan dessa uppladdningar kom så har det strulat vid många tillfällen. Det kan också vara så att Skodaverkstaden måste göra någon uppdatering.
Har du otur så kan någon styrbox behövas bytas ut.
Citera
2026-07-04, 21:14
Medlem
Citat:
Vid vissa tillfällen ligger systemet nere i Tyskland och då spelar det ingen roll vad du gör.
Jag har jobbat med VW/Skoda i 25 år och sedan dessa uppladdningar kom så har det strulat vid många tillfällen. Det kan också vara så att Skodaverkstaden måste göra någon uppdatering.
Fattar.

Jag får testa imorrn igen, även fast jag får känslan att det är nåt annat som strular. Känns som sagt som att bilen inte får kontakt. Kanske är det där satans 2g/3g nätverket som är nedstängt.

Bilen har ett inbyggt ”eSim”. Vad nu det är? Eller så kan jag låta den använda ett externt nätverk - vilket jag provat. Men det spelar ingen roll. Den får ändå inte kontakt.

Men, jag har fått upp meddelande om att det finns tillgängliga uppdateringar jag kan ladda ner. Så nån slags kontakt utåt måste den ändå ha.
Citera
2026-07-04, 21:24
Avslutad
eSim är elektroniskt SIM-kort, dvs prylen behöver inte ha ett fysiskt SIM-kort för att kunna koppla upp sig mot telefonnät
Citera
2026-07-05, 08:58
Medlem
Citat:
Hittade detta:
https://skodaklubben.com/viewtopic.php?t=27341

Och detta:
https://www.briskoda.net/forums/topic/536297-infotainment-stop-to-sync-user-settings-and-myskoda-app-does-not-connect/

https://www.briskoda.net/forums/topic/533163-help-octavia-mk4-2024-skodaid-login-s-pin-not-working-anymore-cant-reset-infotainment/

Känns som att det handlar om ungefär samma saker. Dvs problem med att bli huvudanvändare i bilen och/eller få kontakt med Skodas backend i från bilen.

Nån rekommenderade att dra nr.19 säkring, nån rekommenderade att göra bilen strömlös. (Mig veterligen kommer man inte ens åt 12v batteriet i Octavia MK4? Vilket verkar vansinnigt).

En annan hade haft bilen inne på felsökning, men felet hade kommit tillbaka tre dagar senare. Känns ju stabilt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in