2026-07-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bra fråga. Man jämför väl djuren med människors intelligens på något sätt och det blir väl lite snett?

Jag såg en kråka härom dagen som var med kajor, skator och en mås som flockades kring en överfylld papperskorg. Kajorna är ju mindre så de agerade de som rev ut innehållet i korgen, sen tog kråkan över. Kråkan försökte få styr på en papperspåse och se vad som var i den, men den blåste omkring, så kråkan satte sin ena fot på påsen för att den skulle ligga still i vinden, för att sedan försöka komma in i påsen med näbben. Ganska smart ändå. Tror inte ens en hund kan göra så? Jag har inte sett det i alla fall.
Kråkfåglar använder verktyg med, men intelligens? Näe. Snarare inlärning.
Citera
2026-07-04, 16:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Kråkfåglar använder verktyg med, men intelligens? Näe. Snarare inlärning.

Nej , kråkor är intelligenta till skillnad mot dig
Citera
2026-07-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nej , kråkor är intelligenta till skillnad mot dig
Ok, jag noterar.
Citera
2026-07-04, 16:42
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Ok, jag noterar.

Dom rejält smarta när det behövs for ya knowlegde

Mycket högre kapacitet än en hund t.ex
Citera
2026-07-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha det lär han gilla fågeln. För ett par år sen låg det en skata raklång på min gräsmatta. Han såg skadad ut så jag var på väg ut med golfklubban för att dräpa honom så han inte skulle behöva lida.

Men han började åla sig runt efter ett tag så jag gick in med golfklubban och hämtade bröd istället. Han var inte brödsugen i sitt tillstånd tyvärr men det var då jag började misstänka att skatan var full.

Så kråkan på kungsholmen kan vara alkad och behöva påtår. Klart att han ska få sin öl.
Alkade fjäderfän blir inte långlivade i stadsmiljö. Jag såg en gång en fyllkaja bli överkörd, stackarn kunde inte gå rakt än mindre flyga. Var en sorglig individ med långt gånget missbruk som kalasade på en vinspya på ett övergångsställe. Ett så ofantligt tragiskt slut och ovärdig sista måltid för den djupt alkoholiserade kajan. Vila i frid. 🕊️
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-07-04 kl. 17:54.
Citera
2026-07-04, 17:55
Medlem
https://www.reddit.com/r/BeAmazed/s/d9cmXiaY9x

Här är en korp som visar på hög intelligens.
Citera
2026-07-04, 19:11
Medlem
Citat:

Smart är inte intelligens. En sandneger kan vara smart, men knappast intelligent. Koneskvenstänk saknas.
Citera
2026-07-04, 19:22
Medlem
Jag vill se video på kråka som släpper sten på stockholmare. Gärna slow motion 700 fps.

Denna kråka behöver användas för avel.
Citera
2026-07-04, 22:57
Medlem
Citat:

Vissa studier har jämfört kråkfåglars kognitiva förmågor med människoapor och barn i förskoleåldern.

Korpen är nog den smartaste av dem alla.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-04 kl. 22:59.
Citera
2026-07-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vissa studier har jämfört kråkfåglars kognitiva förmågor med människoapor och barn i förskoleåldern.

Man kan aldrig veta var kärleken kommer ifrån.
Citera
2026-07-04, 23:50
Medlem
Det är tur att kråkans lyftkraft är begränsad för att de bär byten och föremål med näbben och inte med klorna (till skillnad från rovfåglar).

Det kan ändå bli farligt i och med att kråkan kan bära halva sin vikt under kortare sträckor.
Citera
2026-07-05, 11:17
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Alkade fjäderfän blir inte långlivade i stadsmiljö. Jag såg en gång en fyllkaja bli överkörd, stackarn kunde inte gå rakt än mindre flyga. Var en sorglig individ med långt gånget missbruk som kalasade på en vinspya på ett övergångsställe. Ett så ofantligt tragiskt slut och ovärdig sista måltid för den djupt alkoholiserade kajan. Vila i frid. 🕊️

Kan vara gapmaskdrabbade pippis

Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Sök på tamecrows - finns massa som har dom som friströvande bondkatter ungefär - coolt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in