2026-07-04, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke5
De brukar slänga kastanjer och nötter på vägen som bli överkörda av bilarna
Så skalet krossas
Man brukar få presenter av dessa fåglar om man matar dem
Jag brukar få utbrunnna värmeljus som tack
De känner igen bilen också när man kommer hem...
Blir mer och mer imponerad hur smarta de fåglarna är
Fåglarna är de efterlevande arterna av dinosaurierna, som fanns här långt innan människans första dumskalle. Med andra ord har deras hjärnor haft väldigt lång tid på sig att utvecklas.

Konstigt att de inte är smartare egentligen. Nä skojar lite bara, de har nog utvecklat intelligens på sätt som gynnar dem i deras värld. De är nog smarta på sätt som människor inte ens förstår.

Lite konstigt att forskare alltid använder ”mänskliga tester”, i alla fall snarlika, för att mäta övriga djurs intelligens. Jag är ganska säker på att det finns olika nyanser av intelligens som olika arter är olika bra på.

Sen har jag märkt att vissa fågelarter är smartare än andra. Ska inte nämna några namn, men kråkan och blåmesen verkar kunna vara riktigt intelligenta. Precis som hos människan förekommer det fortfarande individuella skillnader såklart också hehe.
Citera
2026-07-04, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Fåglarna är de efterlevande arterna av dinosaurierna, som fanns här långt innan människans första dumskalle. Med andra ord har deras hjärnor haft väldigt lång tid på sig att utvecklas.

Konstigt att de inte är smartare egentligen. Nä skojar lite bara, de har nog utvecklat intelligens på sätt som gynnar dem i deras värld. De är nog smarta på sätt som människor inte ens förstår.

Lite konstigt att forskare alltid använder ”mänskliga tester”, i alla fall snarlika, för att mäta övriga djurs intelligens. Jag är ganska säker på att det finns olika nyanser av intelligens som olika arter är olika bra på.

Sen har jag märkt att vissa fågelarter är smartare än andra. Ska inte nämna några namn, men kråkan och blåmesen verkar kunna vara riktigt intelligenta. Precis som hos människan förekommer det fortfarande individuella skillnader såklart också hehe.
Intelligens är mycket spretigt. Kråkfåglar och gojor anses vara intelligenta, men vad är egentligen intelligens?
Citera
2026-07-04, 06:53
Moderator
WirelessGkit2s avatar
44 inlägg om måsar och annat trams raderade. Håll er till kråkor här, tack.

/Mod
Citera
2026-07-04, 11:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
https://www.mitti.se/nyheter/kraka-kastar-sten-pa-olande-gaster-pa-uteservering-6.3.374233.cebe0824cf

"En oväntad gäst har skapat ett mindre rabalder på en krog på Kungsholmen. Från taket har en fågel börjat sikta in sig på förbipasserande och ölsugna stockholmare – med småsten."

"Är det bara en kråka?

– Det är nog bara en. Eller två som jobbar i skift."

Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet:

"Några riktiga svar på varför kråkan beter sig på det här sättet har han dock inte."

Satt under ett träd en gång förra året, en stor fin ek. Plötsligt börjar en skata kasta/tappa ekollon på mig. De faller som små missiler runtom min parkbänk. Zoom. Plick. En efter en efter en. Jag tror helt enkelt att skatan inte ville ha mig där.

Osäkert vad kråkorna kan vilja, dock.

[Ps mod: skator är kråkfåglar.]
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-07-04 kl. 11:11.
Citera
2026-07-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Ja man bör idka extra observant tillsyn när de ligger raklånga på sida eller rygg. Ren medmänsklighet.
Ja, man bär inte vara för snabb med klubban. Vet inte hur många gånger jag har kollat till en fågel som farit in i ett fönster och det setts ligga livlösa. Sen när man kollat till dem någon timme senare har de vaknat till liv och är borta (de kan såklart vara döda och kan väl varit en katt där ngn gång också men ibland är de bara groggy)
Citera
2026-07-04, 12:22
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke5
De brukar slänga kastanjer och nötter på vägen som bli överkörda av bilarna
Så skalet krossas
Man brukar få presenter av dessa fåglar om man matar dem
Jag brukar få utbrunnna värmeljus som tack
De känner igen bilen också när man kommer hem...
Blir mer och mer imponerad hur smarta de fåglarna är

Jag hörde om någon som fick sedlar i utbyte mot mat. Varje dag kom kråkan förbi och lämnade en sedel av varierande valör. Till slut fick personen dåligt samvete, när fågeln betalat honom hundratals kronor. Han insåg att sedlarna rimligtvis borde tillhöra någon annan, men lyckades aldrig begripa varifrån pengarna kom.
Citera
2026-07-04, 12:25
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Ja, man bär inte vara för snabb med klubban. Vet inte hur många gånger jag har kollat till en fågel som farit in i ett fönster och det setts ligga livlösa. Sen när man kollat till dem någon timme senare har de vaknat till liv och är borta (de kan såklart vara döda och kan väl varit en katt där ngn gång också men ibland är de bara groggy)

Ja, i somras observerade jag en kråkfågel som flög in i mitt fönster med ett högt dunk och blev liggande på altanen. Trodde först att den var död, men efter en halvtimme satte den sig upp, sedan blev den sittande där i ytterligare en halvtimme, uppenbart groggy. Därefter repade den sig och flög obehindrat iväg.
Citera
2026-07-04, 12:51
Medlem
Giant Squids avatar
Kråkan på Kungsholmen vara garanterat djurgårdare.
Fåglarna på söder har mer stil.

Flygande ”knarkkurir” upptäckt på Söder
Citat:
– En duva kom flygande och satte sig vid kaféet och hade något i näbben. När den flög därifrån lämnade den sitt förvärv där och då såg föreståndarinnan att det var en liten red line-påse. Patrull kunde konstatera att det var hasch i påsen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1284988
Citera
2026-07-04, 13:10
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kråkan på Kungsholmen vara garanterat djurgårdare.
Fåglarna på söder har mer stil.

Flygande ”knarkkurir” upptäckt på Söder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1284988
Snarare AIKare eftersom det är en stenkastande huligan vi snackar om här. Kungsholmen är dessutom djurgårdsland så detta terrorbrott kan vi nog tillskriva de svartgula.
Citera
2026-07-04, 13:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Men de är opportunistiska, gör de sattyg så är det för att de har nåt att vinna på det. Här kan man fundera vad de vinner på sina handlingar. De gör inte saker bara för skoj skull.
Ska för övrigt bli väldigt skönt nu när fiskmåsarna har häckat klart snart och drar vidare från hustaken när ungarna blir flygklara. Vilken dag som helst nu.
Jag har aldrig märkt detta beteende faktiskt. Kanhända att kråkorna, precis som vissa människor, blir stressade och mer agggressiva i städer? Det finns ju mycket mat att hitta i städer, men å andra sidan är det ont om utrymme och det kanske framkallar märkliga beteenden?

Själv har jag mer problem med vitkindade gäss i Hagaparken (Stockholm/Solna) när jag joggar där. Jag är inte rädd, men jag brukar försöka runda dem, för att slippa bråk med dem. De är väldigt aggressivt lagda. Kanadagäss (som är större) är mer fridsamma tycker jag.
Citera
2026-07-04, 13:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Intelligens är mycket spretigt. Kråkfåglar och gojor anses vara intelligenta, men vad är egentligen intelligens?
Bra fråga. Man jämför väl djuren med människors intelligens på något sätt och det blir väl lite snett?

Jag såg en kråka härom dagen som var med kajor, skator och en mås som flockades kring en överfylld papperskorg. Kajorna är ju mindre så de agerade de som rev ut innehållet i korgen, sen tog kråkan över. Kråkan försökte få styr på en papperspåse och se vad som var i den, men den blåste omkring, så kråkan satte sin ena fot på påsen för att den skulle ligga still i vinden, för att sedan försöka komma in i påsen med näbben. Ganska smart ändå. Tror inte ens en hund kan göra så? Jag har inte sett det i alla fall.
Citera
2026-07-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Har upplevt många gånger. Brukar försöka hålla lite koll. Förvånansvärt ofta piggnar de till. Rätt otroligt med tanke på att det måste vara ena rejäla hjärnskakningar de råkar ut för när de med full flygfart kör rätt in i rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in