2026-07-04, 12:21
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men har man inte liksom mindre makt som man då?
Nejdå, varför skulle man det? Så länge man kan få stånd så bestämmer man takten.
Citera
2026-07-04, 12:30
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
Jag skulle vilja påstå att den är viktig nu när jag har en ordnad ekonomi och ambitioner att få ihop en förmögenhet. Då snackar vi om något seriöst.

En kvinna som någon gång bjuder lite själv av sina hårt förtjänade pengar är en riktigt sällsynt och attraktiv approach, fast än att man själv har pengar så är det ju också roligt att bli bjuden emellanåt. Med en tjej som inte har något stabilt gör inte såhär eller har möjligheten av att göra detta.

Det här med att det är en plikt som mannen gör att "ta hand om sin kvinna ekonomiskt", då vill jag veta vart hamnar kvinnan i denna ekvation, ska hon bli försörjd eller för den delen få massor med gåvor bara för att existera?
Sedan är denna situation så förlegat, kvinnor tar mer och mer plats i viktiga områden vilket gör att många kvinnor i dagens sverige har feta löner i jämförelse med massan.

Min fru tjänar bra med pengar. Hon har högre lön än vad jag har och tar därför en större del av våra gemensamma utgifter. Det är inget större fel på min lön så vi kan leva riktigt skönt.

Jag funderar på hur det är för det kvinnor som blir försörjda av sina män. Om det skulle skilja sig och hon står helt utan arbete kommer hon få det väldigt jobbigt. Det är alltid bättre att ha ett arbete.
Citera
2026-07-04, 12:44
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
I min familj /släkt tjänar flera kvinnor mer än sina män, åtminstone periodvis. Stabila äktenskap, inga skilsmässor.

Som tjej måste man kunna stå på egna ben, man kan inte kräva att en man ska kunna fylla ut alla brister man själv har.

Det är en sexig tanke att män har power och är överhuvud, visst, i fantasin tar mannen emot en med öppna armar och fixar allt, himla skönt, men i verkligheten är vi alla vanliga människor. Även män faktiskt. Förstårvman det håller relationer bättre. Vi kommer aldrig förminska våra döttrar att de inte klarar saker

Det är inte pengar som gör att ett äktenskap är stabil. Man kan ha lite pengar och ett stabil äktenskap, och man kan ha mycket pengar och ett väldigt ostabil äktenskap. Allt beror på hur man är som make/maka och människa.

En man som som kan och ändå inte försörjer sin familj, kommer inte vara en en bra make. Och det betyder heller inte att en man som försörjer sin familj per automatik att han är en bra make och man.

Jag är ganska övertygad om att det finns mycket visdom i att kvinnor låta männen vara försörjaren av familjen. En bra man som försörjare kommer inte missbrukar hans plikt/makt till att undertrycka kvinnan och familjen.

Tyvärr, inte alla kvinnor kvalificerar sig till att ha en man som en försörjare, eftersom de förstår inte deras plikt som kvinna, att vara lojal och ett stöd för sin man.

En kvinna blir inte mer kvinnlig p.g.a. pengar. Man kan som kvinna stå på sina ben fastän att mannen försörjer henne.
Citera
2026-07-04, 12:53
Medlem
Timoteuss avatar
Som alltid, det beror på.
Är man redan från början en person som har som livsmål att HA vissa saker, tex bil, båt, en viss typ av bostad, ja, då spelar det roll. Även om man vill GÖRA vissa saker, som tex att resa, syssla med dyr sport osv.
Då kan det leda till konflikt att vara osynkad med en partner. Sen är det olika inom gruppen. En del av dessa personer älskar genuint sitt hus, sin hobby osv, men för andra är dessa saker ett tecken till.omvörlden och till dem själva: som ok-stämpeln i dockans bak i den tecknade filmen på julafton.

Jag känner par där man inte har de här livsmålen och ena parten tjänar 75 och den andra 30 och det är inga problem. De har andra drivkrafter, och det är skillnaden: då blir pengar ganska ointressanta.

De flesta familjer är nog ändå en mycket förmildrad version av det ovanstående: en tjä ar 37 och en annan 43. De vill nog ha ett hus och köper till slut ett radhus fär det är enkelt att sköta.

Sedan är det lite en annan femma i par där en part aldrig lyckas arbeta, blir avskedad, hoppar av utbildningar som kan öka deras möjligheter osv. Där ligger det ofta något annat bakom, men det är genom pengarna det blir synligt.

Så sammanfattningsvis: pengar är ett tecken, ett verktyg, och det finns massor av variabler.
Citera
2026-07-04, 13:10
Medlem
cutepsychos avatar
Hade nog haft svårt att både relatera eller planera/skapa en framtid med någon som inte tycker ett bra jobb är viktigt, sparande, stabil trygg ekonomi osv.

Jobbigt att känna att man är den enda i relationen som prioriterar sådana saker. Jobbigt att själv ha råd att resa och göra saker men inte ens partner. Jobbigt att kunna gå in med kontantinsats men inte ens partner.

Blir svårt att leva ett liv tillsammans när man är på så olika plan.
Citera
2026-07-04, 13:22
Medlem
Det blir problematiskt när man jämt måste låna ut pengar till sin partner eller stå för alla dolda utgifter och där partnern inte har förståelse för att småsummor blir stora summer en dag. Om partnern reder sig själv som singel så är det förhoppningsvis inga konstigheter att leva ihop med en sådan.
Citera
2026-07-04, 13:41
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Jag hör många säga något i stil med "pengar spelar ingen roll, det är kärleken som är viktig". Men är det inte endast folk med dålig ekonomi själva som säger detta?

Jag själv som tjänar bra har tidigare när jag var singel valt bort tjejer som förvisso är snygga, trevliga och har lite innanför pannbenet men som i bästa fall har timanställning på McDonalds och 0 ambitioner karriärsmässigt. Den personen skulle till stor del leva på min lön och de långsiktiga målen såsom t.ex husköp skulle ju ta väldigt mycket längre tid än med en person med bra och stadig inkomst.

När det går ifrån att vara casual till seriöst höjs ju såklart ribban på vem man väljer att leva med, men varför skulle man tycka att de ekonomiska förutsättningarna inte spelar roll i det?

Jag tror att enbart människor som själv har dåligt med pengar eller är riktigt oattraktiva skulle resonera "Ekonomi spelar ingen roll".

Någon som har erfarenheter?
Jag kan med lätthet berätta om mig själv det är ett bra exempel.
Först sökte jag efter en kvinna där jag bor.
De få kvinnor som svarade mig undrade över mitt boende och jobb?

Nästa gång startade jag en profil på en Asien datingsida och skrev i profilen.
Jag är 55 år och hyr min bostad med första handskontrakt, jag har tyvärr inget körkort
eller bil just nu.
Inte ens kvinnor i 65 års åldern visade intresse för min profil.
Så är det på köttmarknaden idag
Citera
2026-07-04, 13:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Framgångsrika män är attraktiva, och har lätt att väcka beundran, åtrå och förälskelse hos kvinnor. Alltså: det är lättare att bli kär i en man som är högavlönad och rik/på väg att bli rik, på grund av de egenskaper som gjort honom högavlönad och rik

Det är lättare att bli kär i en rik man? Nu satte du fingret på ett välkänt fenomen, dvs golddiggers som inte är intresserade av något annat än åtrå till pengar men skulle mannen sen helt plötsligt bli av med sin nyvunna rikedom så hoppar dessa kvinnor vidare till nästa offer.

Samtidigt är det väl oerhört avtändande med kvinnor som kräver en rik man men som själva pga lathet och oförmåga inte är kapabla att fixa detta på egen hand utan inblandning av någon man. Du verkar hylla något sorts kvinnligt beteende som kan liknas vid prostitution?
Citera
2026-07-04, 13:46
Medlem
semen.12s avatar
Jag ser vanlig ut vit 1.81 87kg svensk då var 55år
Citera
2026-07-04, 13:48
Medlem
semen.12s avatar
Ja pengar och status speciellt när man har fyllt 55år är avgörande
Citera
2026-07-04, 13:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är lättare att bli kär i en rik man? Nu satte du fingret på ett välkänt fenomen, dvs golddiggers som inte är intresserade av något annat än åtrå till pengar men skulle mannen sen helt plötsligt bli av med sin nyvunna rikedom så hoppar dessa kvinnor vidare till nästa offer.

Samtidigt är det väl oerhört avtändande med kvinnor som kräver en rik man men som själva pga lathet och oförmåga inte är kapabla att fixa detta på egen hand utan inblandning av någon man. Du verkar hylla något sorts kvinnligt beteende som kan liknas vid prostitution?

Nu läste du fel.
Citera
2026-07-04, 13:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag kan med lätthet berätta om mig själv det är ett bra exempel.
Först sökte jag efter en kvinna där jag bor.
De få kvinnor som svarade mig undrade över mitt boende och jobb?

Nästa gång startade jag en profil på en Asien datingsida och skrev i profilen.
Jag är 55 år och hyr min bostad med första handskontrakt, jag har tyvärr inget körkort
eller bil just nu.
Inte ens kvinnor i 65 års åldern visade intresse för min profil.
Så är det på köttmarknaden idag

Du borde kanske skriva i din profil att du är en nymuckad mångårig kåkfarare (se bara till att skaffa många tatueringar först och raka skallen) som vill lägga ditt tidigare kriminella liv bakom dig och bli en bättre människa.

Du lär få många svar från "kärlekskranka kvinnor" i alla möjliga åldrar 😎😂

Ps nämn för guds skull inget om dina ekonomiska förhållanden, det är människan och själen som är det absolut viktigaste ☺️

(FB) Kvinnor som väljer kriminella män
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in