2026-07-04, 10:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Läste en artikel i GP om en ny studie kring Ozempic/semaglutid. Resultaten verkar rätt intressanta av det jag kan läsa innan blockaden slog till.

Studien visar att kvinnor som behandlas med läkemedlet har större sannolikhet att gå från arbetslöshet till arbete jämfört med liknande kvinnor som inte får behandlingen. Forskarna tror att det främst beror på förbättrad hälsa, ökad ork och bättre psykiskt mående, inte att läkemedlet i sig gör någon mer anställningsbar.

Det som stack ut ännu mer var att behandlingen också verkar öka sannolikheten att få en partner. En möjlig förklaring är förbättrad självkänsla, bättre hälsa eller att omgivningen behandlar personer annorlunda efter en stor viktnedgång.

Forskarna betonar dock att det handlar om statistiska samband och inte att Ozempic i sig bevisligen leder till jobb eller relationer.
Vad tror ni är den främsta förklaringen? Bättre hälsa och självförtroende, minskad diskriminering mot överviktiga, eller något helt annat?

Min teori är att vi tomorrow samhälle trots fina utryck och skrivelser om hur utseende inte spelar roll, fortfarande är ganska fokuserade på utseende.

https://www.gp.se/ekonomi/ny-studie-visar-att-ozempic-okar-chansen-for-arbetslosa-kvinnor-att-fa-jobb.af60fed4-9dda-41cf-bb71- a7c3260556a9
Citera
2026-07-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Läste en artikel i GP om en ny studie kring Ozempic/semaglutid. Resultaten verkar rätt intressanta av det jag kan läsa innan blockaden slog till.

Studien visar att kvinnor som behandlas med läkemedlet har större sannolikhet att gå från arbetslöshet till arbete jämfört med liknande kvinnor som inte får behandlingen. Forskarna tror att det främst beror på förbättrad hälsa, ökad ork och bättre psykiskt mående, inte att läkemedlet i sig gör någon mer anställningsbar.

Det som stack ut ännu mer var att behandlingen också verkar öka sannolikheten att få en partner. En möjlig förklaring är förbättrad självkänsla, bättre hälsa eller att omgivningen behandlar personer annorlunda efter en stor viktnedgång.

Forskarna betonar dock att det handlar om statistiska samband och inte att Ozempic i sig bevisligen leder till jobb eller relationer.
Vad tror ni är den främsta förklaringen? Bättre hälsa och självförtroende, minskad diskriminering mot överviktiga, eller något helt annat?

Min teori är att vi tomorrow samhälle trots fina utryck och skrivelser om hur utseende inte spelar roll, fortfarande är ganska fokuserade på utseende.

https://www.gp.se/ekonomi/ny-studie-visar-att-ozempic-okar-chansen-for-arbetslosa-kvinnor-att-fa-jobb.af60fed4-9dda-41cf-bb71- a7c3260556a9

100% att det har med utseende att göra.

Dels att den som gått ner i vikt känner sig snyggare och utstrålar en förbättrad självkänsla.

Dels att den som anställer ser denna självkänsla och det förbättrade utseendet.
Citera
2026-07-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Bakom betalvägg men skulle satsa på att det är studie hopkokad av novo nordisk för att lura folk att köpa mer av deras gift.
Många som verkar köra Ozempic/Wegovy. Det verkar funka iaf.
Citera
2026-07-04, 10:55
Medlem
" förbättrad hälsa, ökad ork och bättre psykiskt mående"

ts slutsats: utseendet är det som gäller!
Citera
2026-07-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De orsakar ofta väldigt allvarliga skador på kroppen. De marknadsförs väldigt aggressivt och kommer leda till samma problem som med opiatskandalen.

Studien som TS hänvisar till är med stor sannolikhet en del av marknadsföringen.
Vilka skador då? Inga skador som påverkar anställningsbarhet verkar det som iaf enligt studien.
Citera
2026-07-04, 11:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vilka skador då? Inga skador som påverkar anställningsbarhet verkar det som iaf enligt studien.
Jag är rätt säker på att bli blind, pankreatit och njursvikt har en påverkan på ens arbetsförmåga.
Citera
2026-07-04, 11:05
Medlem
grodanskurts avatar
Handlar förmodligen om detta:

Women taking obesity drugs aren’t just lowering their weight — they’re boosting their chances of landing a job.

That’s the key finding of new study by Harvard University economics professor Rebecca Diamond, who told Bloomberg News the research was inspired by an offhand comment from a female friend about how people treated her differently after she went on a GLP-1.

The paper, which hasn’t yet been peer-reviewed, found that the employment rate for women who weren't working before taking the medicine rose 27 percentage points after about a year and a half.

Paywall: https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-06-30/women-on-glp-1-drugs-more-likely-to-land-jobs-romantic-partners
Citera
2026-07-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Låter som en svensk version av vad engelsk press kablat ut under veckan. Samtidigt varnade en svensk professor i våras att skilsmässor troligtvis kommer öka på grund av Ozempic. Orsakerna var ungefär samma som i din artikel. Plus argumentet att det var det som hände när fetmakirurgin startade.
Citera
2026-07-04, 11:32
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Låter som en svensk version av vad engelsk press kablat ut under veckan. Samtidigt varnade en svensk professor i våras att skilsmässor troligtvis kommer öka på grund av Ozempic. Orsakerna var ungefär samma som i din artikel. Plus argumentet att det var det som hände när fetmakirurgin startade.

Ja nu när du säger det så har jag för mig att jag läst att skilsmässorna steg rätt ordentligt iom fetmakirurgin.

Hände faktiskt en bekant till mig för ca 2 år sedan
Citera
2026-07-04, 12:07
Medlem
Sinraths avatar
Att inte vara överviktig generellt leder till en hälsosammare kropp som sen leder till allmänt bättre livsvillkor och framgång?
Det låter väl ganska rimligt.
Citera
2026-07-04, 12:25
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
" förbättrad hälsa, ökad ork och bättre psykiskt mående"

ts slutsats: utseendet är det som gäller!

I en intervju går man inte ofta in på hälsa osv, utan baserar det på utseende. När jag var kraftigt överviktig hade jag tyngre andning och såg mer ohälsosam ut.
Citera
2026-07-04, 12:25
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Ja nu när du säger det så har jag för mig att jag läst att skilsmässorna steg rätt ordentligt iom fetmakirurgin.

Hände faktiskt en bekant till mig för ca 2 år sedan
Jag kände ett par som alla tyckte passade ihop. De var lite runda men trevliga.

Jag träffade henne efter att hon fått en kirurgisk operation hon var smal och hade nya kläder.

Jag tänker för mig själv att hon kommer att dumpa honom. Sedan säger jag till mig själv "fy tänk inte så". Tre veckor senare hör jag att hon tagit ut skilsmässa och flyttat.

Jag vet inte vad som händer bakom deras gardiner men skulle alla haft så fel att de passade ihop?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in