2026-07-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag kände ett par som alla tyckte passade ihop. De var lite runda men trevliga.

Jag träffade henne efter att hon fått en kirurgisk operation hon var smal och hade nya kläder.

Jag tänker för mig själv att hon kommer att dumpa honom. Sedan säger jag till mig själv "fy tänk inte så". Tre veckor senare hör jag att hon tagit ut skilsmässa och flyttat.

Jag vet inte vad som händer bakom deras gardiner men skulle alla haft så fel att de passade ihop?

Det jag ser framför mig är den stiliga mexikanska affärsmannen som träffar en tjej och skaffar barn. Barn efter barn föds missbildade, skelögda och sneda. Mannen får reda på att kvinnan han fått barn med gjort omfattande och till synes lyckade ingrepp och operationer för att dölja sina brister. Han tar ut skilsmässa och stämmer henne för bedrägeri och vad jag läste så fick han rätt i domstolen och skadestånd. Det skrevs i tidningarna om det för 15 år sen och bilder fanns som var lustiga att se.
Citera
2026-07-04, 17:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Läste en artikel i GP om en ny studie kring Ozempic/semaglutid. Resultaten verkar rätt intressanta av det jag kan läsa innan blockaden slog till.

Studien visar att kvinnor som behandlas med läkemedlet har större sannolikhet att gå från arbetslöshet till arbete jämfört med liknande kvinnor som inte får behandlingen. Forskarna tror att det främst beror på förbättrad hälsa, ökad ork och bättre psykiskt mående, inte att läkemedlet i sig gör någon mer anställningsbar.

Det som stack ut ännu mer var att behandlingen också verkar öka sannolikheten att få en partner. En möjlig förklaring är förbättrad självkänsla, bättre hälsa eller att omgivningen behandlar personer annorlunda efter en stor viktnedgång.

Forskarna betonar dock att det handlar om statistiska samband och inte att Ozempic i sig bevisligen leder till jobb eller relationer.
Vad tror ni är den främsta förklaringen? Bättre hälsa och självförtroende, minskad diskriminering mot överviktiga, eller något helt annat?

Min teori är att vi tomorrow samhälle trots fina utryck och skrivelser om hur utseende inte spelar roll, fortfarande är ganska fokuserade på utseende.

https://www.gp.se/ekonomi/ny-studie-visar-att-ozempic-okar-chansen-for-arbetslosa-kvinnor-att-fa-jobb.af60fed4-9dda-41cf-bb71- a7c3260556a9

Tror de även behandlar alkoholmissbruk, rökare osv med ozempic då du tappar allt sånt sug. Sen får vi väl se om 30 år om ev nackdelar med det men än så länge ser det bra ut för mycket
Citera
2026-07-04, 18:09
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag kände ett par som alla tyckte passade ihop. De var lite runda men trevliga.

Jag träffade henne efter att hon fått en kirurgisk operation hon var smal och hade nya kläder.

Jag tänker för mig själv att hon kommer att dumpa honom. Sedan säger jag till mig själv "fy tänk inte så". Tre veckor senare hör jag att hon tagit ut skilsmässa och flyttat.

Jag vet inte vad som händer bakom deras gardiner men skulle alla haft så fel att de passade ihop?

Nej men det stämmer det du säger. Paret i exemplet jag tog upp var likadana, fast mannen var inte överviktig, bara kvinnan. Tror det tog 6-8 månader efter operationen sen tog hon ut skilsmässa.

Och det är bara ett exempel, jag tror jag har varit med om 3 likadana i min omkrets. Det jobbiga i det hela är att karlarna alltid blir fruktansvärt knäckta, att det bara handlade om att kvinnorna inte hade självförtroende nog att skaffa sig något annat förns dom "blivit snygga"
Citera
2026-07-04, 18:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Nej men det stämmer det du säger. Paret i exemplet jag tog upp var likadana, fast mannen var inte överviktig, bara kvinnan. Tror det tog 6-8 månader efter operationen sen tog hon ut skilsmässa.

Och det är bara ett exempel, jag tror jag har varit med om 3 likadana i min omkrets. Det jobbiga i det hela är att karlarna alltid blir fruktansvärt knäckta, att det bara handlade om att kvinnorna inte hade självförtroende nog att skaffa sig något annat förns dom "blivit snygga"
Jag tror inte det handlar om självförtroende utan att kvinnorna nu tycker att de är bättre (mer attraktiv) än sin partner. Och jag tror inte det är någon medveten process utan ren utvecklingsbiologi.

Ja, och jag minns så djävla väl hur jag sa till mig själv att inte vara så djävla synisk.

Jag tror att kvinnor måste se upp till sin man annars går det fel. Det syns ju även på skilsmässo-statistiken om kvinnor får bättre jobb eller lön.

JAg känner egentligen bara denna tjocka tjej Sedan ser jag ju på distans att andra fått.
Citera
2026-07-04, 20:07
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror de även behandlar alkoholmissbruk, rökare osv med ozempic då du tappar allt sånt sug. Sen får vi väl se om 30 år om ev nackdelar med det men än så länge ser det bra ut för mycket

Jag har testat en liknande medecin och drog drastiskt ner på alkoholkonsumtion med.

Självklart är jag rädd för nackdelar, men gå från fetma klass 2 till normalvikt gör underverk flr livskvalitén
Citera
2026-07-04, 20:09
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed

Men detta kan ju ha med annat att göra? Tex att hon försökt ta tag i något hon trodde var problemet? Tänker att det inte kan ha varit ett bra förhållande om de var tillsammans enbart pga att hon trodde att hon inte skulle få någon annan?
Citera
2026-07-04, 21:12
Medlem
Mm. Just det. Ta detta livsförändrande gift och få ett jobb när du är smalare....
Låter sunt eller? Sabbar kroppens egna metabolism och kommer att skada fler osynligt folk än de i reklamen. Skitprodukt för skitfolk.
Citera
2026-07-04, 22:12
Medlem
AndersPersson99s avatar
Ingen gillar fetton, vilken nyhet.
Citera
2026-07-04, 22:35
Medlem
Absolut spelar utseendet stor roll. Hade inte kunnat bli ihop med en kraftigt överviktig kvinna hur charmig hon än var. Det blir liksom svårare rent praktiskt med sex förutom att man inte känner sig fysiskt attraherad. Tycker folk borde vara mer ärliga med sånt och mer ärliga överlag. Folk låter saker och ting spåra ur av någon missriktad medkänsla.
Citera
2026-07-04, 23:05
Medlem
Utseende spelar mycket större roll i livet än vad folk är villiga att erkänna det så jag tror på din egna teori.
Citera
2026-07-04, 23:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2026-07-04, 23:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De orsakar ofta väldigt allvarliga skador på kroppen. De marknadsförs väldigt aggressivt och kommer leda till samma problem som med opiatskandalen.

Studien som TS hänvisar till är med stor sannolikhet en del av marknadsföringen.

"De orsakar ofta väldigt allvarliga skador på kroppen."

Hur ofta?

Har du några trovärdiga källor till detta?
Senast redigerad av trottwell 2026-07-04 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in