2026-07-04, 09:35
Medlem
Nej det är inget som behövs. Jag har aldrig köpt toapapper och äter bra kost med högt fiberintag. Om jag mot förmodan skulle torka när jag tex reser och inte har tillgång till bidé så torkar jag i regel alltid en gång för att jag äter fibrer som gör att magen funkar bra.
Alla som behöver toapapper i mängder har tarmcancer, magproblem och leverproblem. Svenskar är ett riktigt äckligt folkslag som inte kan nånting om grundläggande hygien. I Finland har man åtminstone en bidé i var och varannan offentlig toalett. Alla Hotel har det.
Citera
2026-07-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det var ett jävla tjat från TS om att toapapper är skrymmande. Det är fan inte mer skrymmande än mycket annat.
Mjölk är mer skrymmande. Dricker man mjölk gör man av med en liter om dagen säger vi. Det tar upp mer plats än motsvarande dygnsförbrukning av toapapper.

Det roligaste med hysterin kring dasspapperet var när en av producenterna gick ut med en videosnutt från fabriken å sa nåt i stil med ”idag lämnar 1,5 miljoner toarullsr vår fabrik i lilla edet. Vi kallar det onsdag”.. för stt påvisa att de producerar så inihelvete med toarullar varje dag att det är omöjligt att göra sv med allt ens om hela sverige får rännskita
Mjölk håller sig inte att hamstra och spara som toapapper.
Citera
2026-07-04, 09:46
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Mjölk håller sig inte att hamstra och spara som toapapper.

Vanlig mjölk håller en vecka, mjölk med längre hållbarhet en till tre månader.

Så du kan ju hamstra iallafall en månadsförbrukning vilket blir 30liter. Men det gör du inte JUST för att mjölk är skrymmande.
Citera
2026-07-04, 10:04
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Toalettpappershysterin var ett faktum. Såg med egna ögon folk som fyllde hela kundvagnar med dasspapper, flertalet gånger var hyllorna länsade. Total hysteri.

Det drabbade aldrig oss eftersom vi alltid har ett 24-pack "i lager", så vi klarar oss ett par veckor, men man tappade lite hoppet om mänskligheten faktiskt (ännu en gång). Tänk om det blir en riktig kris - då hade väl folk mördat för toapapper.

Använder ni 24 rullar på två veckor?! Är ni 20 pers eller?
Citera
2026-07-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Använder ni 24 rullar på två veckor?! Är ni 20 pers eller?
Det går lätt två rullar om dagen i vår familj. En rulle till vår tonåring och resten till oss andra
Citera
2026-07-04, 10:13
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det går lätt två rullar om dagen i vår familj. En rulle till vår tonåring och resten till oss andra

Ni får nog skicka tonåringen till magläkaren.
Citera
2026-07-04, 10:20
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Vårt toapapper tillverkas i Sverige av svensk råvara, varför skulle det ta slut i en pandemi?

Slutledningsförmåga långt över genomsnittet? Snarare efterbliven…

Tack för en bra fråga!

Svar:

* Skenande el- och bränslepriser (vanligt förekommande i kristider) kan leda till skenande priser och/eller avstannad produktion.

* Samhällskriser kan innebära brist på varor som vi inte har koll på, t ex bindemedel som behövs för tillverkning av papper, plast som behövs till förpackningarna (gjort av råolja) eller kretskort för att maskinerna i fabrikerna ska fungera.

* Vid total lockdown tvingas människor stanna hemma, och då kan toapapper inte tillverkas eftersom fabriksarbetarna inte kan ta sig till jobbet.

* Vid total lockdown kan affärer hålla stängt.

* Panik kan uppstå och folk hamstrar överdrivet, vilket leder till tomma hyllor. Först till kvarn gäller!

* Sedan behöver det inte nödvändigtvis handla om en rädsla för brist på varor - det kan lika gärna handla om en rädsla för att gå ut pga risk för smittspridning, och då vill man gärna ha mat hemma så man klarar sig en månad eller två.

Tack igen för en bra fråga!
Senast redigerad av Berit85 2026-07-04 kl. 10:44.
Citera
2026-07-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ni får nog skicka tonåringen till magläkaren.
Bra tips 👍
Citera
2026-07-04, 10:43
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Det var ett jävla tjat från TS om att toapapper är skrymmande. Det är fan inte mer skrymmande än mycket annat.
Mjölk är mer skrymmande. Dricker man mjölk gör man av med en liter om dagen säger vi. Det tar upp mer plats än motsvarande dygnsförbrukning av toapapper.

Det roligaste med hysterin kring dasspapperet var när en av producenterna gick ut med en videosnutt från fabriken å sa nåt i stil med ”idag lämnar 1,5 miljoner toarullsr vår fabrik i lilla edet. Vi kallar det onsdag”.. för stt påvisa att de producerar så inihelvete med toarullar varje dag att det är omöjligt att göra sv med allt ens om hela sverige får rännskita

Ja, mjölk är väl möjligen den enda varan som kan mäta sig vad gäller "skrymmande". Mjölk är ju heller ingenting man brukar hamstra (som regel), och mjölk klarar man sig helt utan i kristider - till skillnad från toapapper.

En annan grej med mjölk är att många inte konsumerar den dagligen, i stora mängder. Jag har bara en liten skvätt i morgonkaffet.
Citera
2026-07-04, 10:52
Medlem
busy-signals avatar
Jo föffan Berit, jag tycker du har en poäng och att det är hög tid att alla hånade pappershamstrare får en offentlig upprättelse. Typ: "Bra där alla, ni gjorde inget fel!"
Men sen borde saken få anses utagerad.
Citera
2026-07-04, 11:46
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jo föffan Berit, jag tycker du har en poäng och att det är hög tid att alla hånade pappershamstrare får en offentlig upprättelse. Typ: "Bra där alla, ni gjorde inget fel!"
Men sen borde saken få anses utagerad.

Ja liksom.. släpp det bara. Jag behöver dock inget beröm eller klapp på axeln för att jag köper några extra rullar sketpapper 😅

Men nästa gång det händer, att folk inte gör en sån enorm grej av det och blir helt jävla fucking hysteriska. Skulle uppskattas.
Citera
2026-07-04, 12:40
Medlem
Citat:
Vanlig mjölk håller en vecka, mjölk med längre hållbarhet en till tre månader.

Så du kan ju hamstra iallafall en månadsförbrukning vilket blir 30liter. Men det gör du inte JUST för att mjölk är skrymmande.
+kräver kylskåp. Toapapper får plats i förrådet. Och fler som använder det varje dag än som dricker mjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in