Citat:
Ett sista inlägg från mig till dig:
När man tänker på att "utplåna 80% av jordens befolkning" så är inte bostadspriserna det som oroar folk mest.
Jag rekommenderade en bok. Du kommernterar bokens förslag utan att ha läst boken. Om du läser boken kommer du se att förslaget inte alls är att "utrota 80% av jordens befolkning" utan det är en beräkning över vad jorden klarar av. Det författaren försöker göra är att presentera oss med hårda fakta.
Sedan får FNs 193 medlemsländer (varav 120 klassas som icke-demokratiska) fatta beslut om hur man skall nå dit.
Antagligen fattar dom samma beslut som du tycks göra: Ekonomin går först. Fortsatt tillväxt! (Bland annat för att bostadspriserna kan öka, eller åtminstone ligga stabila). Fortsatt befolkningsexplosion som lösning på miljöproblem och annat! Ett nytt Madrid, Toronto eller Singapore varje månad! (Det är nämligen takten på befolningsökningen i världen år 2026). Fortsatt biståndspolitik så att de som inte kan försörja sig själva skall kunna fortsätta föröka sig!
Det är inte så långsiktigt hållbart. Det är inte vad du kallar "att leva väldigt resurssnålt". Tyvärr räcker det inte.
När man tänker på att "utplåna 80% av jordens befolkning" så är inte bostadspriserna det som oroar folk mest.
Jag rekommenderade en bok. Du kommernterar bokens förslag utan att ha läst boken. Om du läser boken kommer du se att förslaget inte alls är att "utrota 80% av jordens befolkning" utan det är en beräkning över vad jorden klarar av. Det författaren försöker göra är att presentera oss med hårda fakta.
Sedan får FNs 193 medlemsländer (varav 120 klassas som icke-demokratiska) fatta beslut om hur man skall nå dit.
Antagligen fattar dom samma beslut som du tycks göra: Ekonomin går först. Fortsatt tillväxt! (Bland annat för att bostadspriserna kan öka, eller åtminstone ligga stabila). Fortsatt befolkningsexplosion som lösning på miljöproblem och annat! Ett nytt Madrid, Toronto eller Singapore varje månad! (Det är nämligen takten på befolningsökningen i världen år 2026). Fortsatt biståndspolitik så att de som inte kan försörja sig själva skall kunna fortsätta föröka sig!
Det är inte så långsiktigt hållbart. Det är inte vad du kallar "att leva väldigt resurssnålt". Tyvärr räcker det inte.
Varför var det svält i Sverige när här bodde en miljon invånare men överflöd av mat när vi är 10 miljoner? Du tror inte att effektiviseringar gjor detta möjligt?
Jag har läst mycket i samma ande mening som din rekommenderade bok, det är ideologiskt strunt.
Din bild av befolkningsexplosionen samma sak. Fakta tyder på att jordens befolkning kommer plana ut vid tio miljarder invånare. I stora delar av världen har i praktiken redan födelsetalen blivit så att folkmängden kommer minska. Gäller i Asien Europa nord och Sydamerika. Afrika släpar efter men allt tyder på att de kommer följa samma utveckling.
Rosling skrev mycket bra artiklar och böcker om detta, hans data är dock lite gamla nu då inbromsningen av befolkningen gått snabbare än han förutspått.
Det som gjort detta möjligt är god ekonomi, utbildning och sjukvård. De rikaste länderna med bäst ekonomi klarar av både att begränsa befolkningsökningen och säkra tillgång på resurser.
” Fortsatt biståndspolitik så att de som inte kan försörja sig själva skall kunna fortsätta föröka sig!”
Här visar du ditt rätta ansikte, låt de fattiga dö i plågor och misär så min framtid säkras!