2026-07-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Hej Flashback!

I folkbildande syfte vill jag lyfta en fråga som jag tycker har förpestat det allmänna medvetandet länge nog:

Myten om covidrelaterad toapappershysteri.

Under pandemin bunkrade folk livsmedel och basvaror, precis som vi bör göra under (och innan) kriser för att undvika situationer där varorna tar slut hemma och vi inte kan få tag på livsviktiga basvaror pga krig eller kris.

ALLA vet att bunkring är ett normalt, vettigt och rådigt sätt att agera - specifikt i kristider; det uppmuntras till och med av regeringen.

Så frågan man kan ställa sig är: Hur kommer det sig att vissa störde sig så oerhört mycket på bunkringen av just toapapper, och att de än i dag - fem år senare - inte tycks ha släppt det faktum att folk bunkrade toapapper utan upplever detta beteende som märkligt, anmärkningsvärt, sinnessjukt, löjligt, vanvettigt, irriterande osv?

Ingen störde sig ju på att folk bunkrade ketchup, nudlar eller salt..?

Låt oss reda ut detta - en gång för alla - så att vi kan begrava frågan och aldrig mer störa sig på något så naturligt som bunkring av skethuspapper.

Jag råkar ha en slutledningsförmåga som är långt över snittet, och vill därför bidra med upplysningar som kan avhjälpa detta olyckliga missförstånd - för jag menar att det just är ett missförstånd att det skulle vara något märkligt med skethuspappersbunkring.

Det jag vet - som många tycks ha missat och/eller inte förstått - är att toapapper råkar ha flera speciella egenskaper, som sammantaget gör att det försvinner blixtsnabbt från hyllorna i kristider och detta är inte det minsta konstigt!

Låt mig förklara:

* Toapapper är en oerhört skrymmande vara, jämfört med andra! Det behövs en helt egen kasse för att lägga i ett 6-pack toapapper, medans man i samma kasse lätt kan lägga i 20 andra varor: buljongtärningar, salt, ketchup, nudlar, bananer etc.

* Detta innebär att toapapper kräver enormt mycket lagringsutrymme, både ute i butik och i affärens lager - jämfört med andra varor.

(För att förstå detta kan du gå in i en butik och observera: vilken varuhylla är störst, den för toapapper eller den för buljongtärningar? Svar: hyllan för toapapper. Detta beror på att varan är mycket större, och därför kräver mera plats - annars fpr oersonalen springa och fylla på hela tiden.

* Detta i sin tur innebär att toapapper tar mycket mer plats i fabrikslager och i lastbilar, varför varan behövs transporteras oftare.

* Detta i sin tur innebär att varuhyllorna och i längden butikerna töms oerhört mycket snabbare!!!!!

* Toapapper är en av få varor som precis alla människor - förutom ett fåtal muslimer - använder, varje dag. Ja till och med flera gånger per dag, året runt och livet ut!

- Fundera över hur ofta du använder toapapper, jämfört med hur ofta du använder ketchup. INGEN använder ketchup 5 ggr per dag, nästan ALLA använder toapapper minst 5 ggr per dag!!!!

* Jämför mängden toapapper du använder varje månad (volymmässigt) med mängden buljongtärningar eller ketchup - föll poletten ner nu?

Frågor på detta?

Och...

Kan vi SNÄLLA sluta prata om tospappersbunkring som ett psykosliknande beteende, och inse att det är helt normalt - ja, faktiskt att rekommendera för alla och en var - i kristider? 🙏

Edit: glömde tillägga att det även tar slut snabbare hemma - volymmässigt, frekvensmässigt dvs der används oftare, och därmed behövs bunkras i större volymer än t ex buljongtärningar. Kram!
Men för i helvete! Vår familj har alltid köpt toapapper som vanligt folk. Men nånting hände våren 2020 när vi skulle köpa vår månatliga toabal. Hyllorna tomma!!! Sammanträffande? Vafan är det för fel med folk???
Citera
2026-07-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ni sitter inne med rätt svar.
Pappersbruken skulle ställa om och göra mer ansiktsmasker, och då kunde det bli brist på andra produkter som använder samma råvaror, som toalettpapper, var det media som sa...

Så du refererar till en nyhet som du inte länkar och som bevisligen var fake news. Sylvasst svar hörru.

Sex år har gått, lär dig att brösta dina fel och gå vidare. Ingen annan som hoardade toapapper under covid står stolt idag och meddelar omvärlden om deras inköp, tvärtom så har de smidigt nog glömt bort hela händelsen för att undvika den skam som förknippas med den. Bli som dem. Du måste förstå att det inte är normalt att älta denna fråga fortfarande, ditt ego är knutet till ett toapappersinköp och du verkar bara beredd att dö för denna ståndpunkt. Nåt är knas.

Det du desperat försöker utmåla som en myt för att försöka rädda ditt svaga ego står sig än idag som fakta. Det var aldrig någon brist i Sverige och fabrikerna slutade aldrig att producera mera sketapapper. Media lurade dig.
Citera
2026-07-04, 00:16
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

I folkbildande syfte vill jag lyfta en fråga som jag tycker har förpestat det allmänna medvetandet länge nog:

Under pandemin bunkrade folk livsmedel och basvaror, precis som vi bör göra under (och innan) kriser för att undvika situationer där varorna tar slut hemma och vi inte kan få tag på livsviktiga basvaror pga krig eller kris.

ALLA vet att bunkring är ett normalt, vettigt och rådigt sätt att agera - specifikt i kristider; det uppmuntras till och med av regeringen.

Så frågan man kan ställa sig är: Hur kommer det sig att vissa störde sig så oerhört mycket på bunkringen av just toapapper, och att de än i dag - fem år senare - inte tycks ha släppt det faktum att folk bunkrade toapapper utan upplever detta beteende som märkligt, anmärkningsvärt, sinnessjukt, löjligt, vanvettigt, irriterande osv?

Låt oss reda ut detta - en gång för alla - så att vi kan begrava frågan och aldrig mer störa sig på något så naturligt som bunkring av skethuspapper.

Jag råkar ha en slutledningsförmåga som är långt över snittet, och vill därför bidra med upplysningar som kan avhjälpa detta olyckliga missförstånd - för jag menar att det just är ett missförstånd att det skulle vara något märkligt med skethuspappersbunkring.

Det jag vet - som många tycks ha missat och/eller inte förstått - är att toapapper råkar ha flera speciella egenskaper, som sammantaget gör att det försvinner blixtsnabbt från hyllorna i kristider och detta är inte det minsta konstigt!

Låt mig förklara:

* Toapapper är en oerhört skrymmande vara, jämfört med andra! Det behövs en helt egen kasse för att lägga i ett 6-pack toapapper, medans man i samma kasse lätt kan lägga i 20 andra varor: buljongtärningar, salt, ketchup, nudlar, bananer etc.

* Detta innebär att toapapper kräver enormt mycket lagringsutrymme, både ute i butik och i affärens lager - jämfört med andra varor.

(För att förstå detta kan du gå in i en butik och observera: vilken varuhylla är störst, den för toapapper eller den för buljongtärningar? Svar: hyllan för toapapper. Detta beror på att varan är mycket större, och därför kräver mera plats - annars fpr oersonalen springa och fylla på hela tiden.

* Detta i sin tur innebär att toapapper tar mycket mer plats i fabrikslager och i lastbilar, varför varan behövs transporteras oftare.

* Detta i sin tur innebär att varuhyllorna och i längden butikerna töms oerhört mycket snabbare!!!!!

* Toapapper är en av få varor som precis alla människor - förutom ett fåtal muslimer - använder, varje dag. Ja till och med flera gånger per dag, året runt och livet ut!

- Fundera över hur ofta du använder toapapper, jämfört med hur ofta du använder ketchup. INGEN använder ketchup 5 ggr per dag, nästan ALLA använder toapapper minst 5 ggr per dag!!!!

* Jämför mängden toapapper du använder varje månad (volymmässigt) med mängden buljongtärningar eller ketchup - föll poletten ner nu?

Frågor på detta?

Och...

Kan vi SNÄLLA sluta prata om tospappersbunkring som ett psykosliknande beteende, och inse att det är helt normalt - ja, faktiskt att rekommendera för alla och en var - i kristider? 🙏

Edit: glömde tillägga att det även tar slut snabbare hemma - volymmässigt, frekvensmässigt dvs der används oftare, och därmed behövs bunkras i större volymer än t ex buljongtärningar. Kram!
Så du ska ha 40 balar hemma, och din granne får torka sig i gardinerna?
Citera
2026-07-04, 00:39
Medlem
Därför att vi är Europas största pappersproducent samt för att det är hysterin och bunkrandet som skapar bristen.

Pöbelbeteende helt enkelt.
Citera
2026-07-04, 07:45
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Så du refererar till en nyhet som du inte länkar och som bevisligen var fake news. Sylvasst svar hörru.

Sex år har gått, lär dig att brösta dina fel och gå vidare. Ingen annan som hoardade toapapper under covid står stolt idag och meddelar omvärlden om deras inköp, tvärtom så har de smidigt nog glömt bort hela händelsen för att undvika den skam som förknippas med den. Bli som dem. Du måste förstå att det inte är normalt att älta denna fråga fortfarande, ditt ego är knutet till ett toapappersinköp och du verkar bara beredd att dö för denna ståndpunkt. Nåt är knas.

Det du desperat försöker utmåla som en myt för att försöka rädda ditt svaga ego står sig än idag som fakta. Det var aldrig någon brist i Sverige och fabrikerna slutade aldrig att producera mera sketapapper. Media lurade dig.
Jag uppfattade att de köpte stora mängder var i usa, sverige vet jag inget om.
Citera
2026-07-04, 07:58
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Nej, vi kan inte avleda den ”myten”.

Det var bunkeri av toapapper, huvudverkstabletter och liknande.

Vissa varor blir mer eftertraktade än andra när människor blir zombies.
Citera
2026-07-04, 08:02
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Japp, det låter som en bra idé.
Varför har inte grannen 40 balar hemma innan zombiepidemi slår in, så slipper den stackars grannen torka sig med sina blommiga gardiner?
Citera
2026-07-04, 08:53
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson

Nej jag har inte ens en bal. Om ALLA köper så lite som 2-3 paket, så töms hyllorna snabbt eftersom toapapper är så skrymmande - och därför inte kan lagerhållas på samma sätt som t ex tändsticksaskar.

Och ja, den som såsar allt för mycket och är sist på bollen blir givetvis utan.

Men vad är problemet? Toapapper tillverkas ju hela tiden. Vänta ett par dagar så fylls det ju på i hyllan.
Citera
2026-07-04, 08:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Nej, vi kan inte avleda den ”myten”.

Det var bunkeri av toapapper, huvudverkstabletter och liknande.

Vissa varor blir mer eftertraktade än andra när människor blir zombies.

Okej, jag fattar. Ni blev rädda. Ni fick ångest när allt inte var precis som vanligt, och så projicerade ni idéer ni fått från zombiefilmer på ett helt normalt beteende ❤️

I get it. Det är en copingmekanism. För att hantera en onormal situation behöver ni någon att skylla på. I detta fallet: folk som hamstrar basvaror.

Faktum är att det är ett helt normalt beteende i kristider - och t om rekommenderat av regeringen - högst rationellt eftersom kris/krig ofta innebär en brist på just basvaror.

Eller i detta fall: risk för total lockdown och stängda affärer.

Men fine. Nu fötstår jag varför ni överreagerade så kraftigt. Jag kan uppenbarligen inte övertyga er, så fortsätt ni att tro att det är något fel i huvudet på oss som hamstrar.

Whatever helps you sleep at night bitch 👊

Kramen!
Citera
2026-07-04, 09:15
Medlem
Jag skrattade mej genom Covid, det var kul att se alla idioter. Ja, jag blev kallad idiot själv, grannen ansåg det för att jag inte tog sprutorna. Men jag överlevde, trots att jag insjuknade, kändes som lätt snuva. Jag tror att svaga intelligensbefriade individer drabbas värst, naturens lag.
Senast redigerad av Lashback 2026-07-04 kl. 09:18.
Citera
2026-07-04, 09:20
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Låt mig förklara:

Frågor på detta?

Och...

Vårt toapapper tillverkas i Sverige av svensk råvara, varför skulle det ta slut i en pandemi?

Slutledningsförmåga långt över genomsnittet? Snarare efterbliven…
Citera
2026-07-04, 09:25
Medlem
Luxuss avatar
Det var ett jävla tjat från TS om att toapapper är skrymmande. Det är fan inte mer skrymmande än mycket annat.
Mjölk är mer skrymmande. Dricker man mjölk gör man av med en liter om dagen säger vi. Det tar upp mer plats än motsvarande dygnsförbrukning av toapapper.

Det roligaste med hysterin kring dasspapperet var när en av producenterna gick ut med en videosnutt från fabriken å sa nåt i stil med ”idag lämnar 1,5 miljoner toarullsr vår fabrik i lilla edet. Vi kallar det onsdag”.. för stt påvisa att de producerar så inihelvete med toarullar varje dag att det är omöjligt att göra sv med allt ens om hela sverige får rännskita
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in