2026-07-03, 10:31
Medlem
För många av er snöar in på om det finns lönesamtal eller inte, vem bryr sig?

Du ska på ett smart sätt förmedla nedan till din chef i tid inför lönejusteringen:

Vad jag gjort som gör att jag förtjänar lönen jag önskar.
Var jag ligger enligt statistiken.
Vilken lön jag önskar
Om jag inte får lönen riskerar jag sluta

Finns inget uppsatt samtal för detta får du skapa det.
Vem vill inte ha den lön de förtjänar? Ingen.
Citera
2026-07-04, 05:58
Medlem
Det viktigaste är att man kommer in på en bra grundlön när man börjar på ett nytt gig. Lägger man sig lågt vid löneanspråk är det svårt att komma ikapp oavsett hur bra argument du kommer med.
Citera
2026-07-05, 08:50
Medlem
Sant

Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Det viktigaste är att man kommer in på en bra grundlön när man börjar på ett nytt gig. Lägger man sig lågt vid löneanspråk är det svårt att komma ikapp oavsett hur bra argument du kommer med.
Citera
2026-07-05, 22:36
Medlem
Londiniums avatar
Kanske är chockerande för er som inte är chef, men de nya lönerna är redan satta INNAN samtalen.

Endast då GROVA misstag gjorts kommer justeringar utföras.
Citera
2026-07-06, 09:18
Medlem
Eller om man riskerar förlora nån man verkligen behöver pga löneanspråk

Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Kanske är chockerande för er som inte är chef, men de nya lönerna är redan satta INNAN samtalen.

Citera
2026-07-06, 13:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium

Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Eller om man riskerar förlora nån man verkligen behöver pga löneanspråk
Ja, i de flesta fall är lönen redan satt när man kommer till samtalet och jag tror att det är relativt få som lyckas förhandla upp den redan satta lönen. Lönen kan vara felsatt och det kan givetvis vara medvetet från arbetsgivaren som chansar och då kan man få upp lönen, antingen med en gång eller att arbetsgivaren ska ha det "i åtanke" till nästa år.

Många verkar dock överskatta sin förmåga och vill ha mer än man är värd. Har man då hotat innan med att säga upp sig så gäller det ju att inte fega ur när arbetsgivaren säger "tack för den här tiden". Sedan har vi de som arbetsgivaren verkligen inte vill göra sig av med. De kan vara svåra att ersätta, det tar tid att lära upp någon ny och lyckas man värva någon från en konkurrent så är det ju med premissen att denne vill ha högre lön. Så det finns möjlighet för personer som presterar bra att hålla sin lön uppe.

Själv jobbar jag på ett stort byggföretag. Vi har marknadsmässiga löner, varken mer eller mindre. Det betyder att om någon inte är nöjd med det så får denne byta arbetsgivare för att få upp lönen. På samma sätt kan inte vi erbjuda personer som söker jobb hos oss fantasilöner för att de vill ha tiotusen mer i månaden än hos sin förra arbetsgivare bara för att byta jobb. Men på små och medelstora företag kan det vara lättare att få upp lönen vid nyanställning. En duktig och självgående platschef som levererar pengar skulle man utan problem kunna betala 100000 kronor i månaden för jämfört med 50000 för en som inte levererar lika mycket.
Citera
2026-07-06, 14:32
Medlem
VonFurunkels avatar
Löneförhandling för mig är lika med mitt eget beslut om jag kommer att vara kvar eller ej. Båda gångerna då jag har fått minimala ökningar, som exempelvis 1,2 % och 0,0 % som ju i praktiken, räknat mot inflationen, blir lönesänkningar, så har jag omedelbart skaffat ett nytt arbete.

Jag är ganska så dålig på att vara tuff vid löneförhandlingar, men jag tycker att man ska prata om inflationen. Hänger inte lönen med så blir lönen istället en sänkning.
Citera
2026-07-06, 22:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFurunkel
Löneförhandling för mig är lika med mitt eget beslut om jag kommer att vara kvar eller ej. Båda gångerna då jag har fått minimala ökningar, som exempelvis 1,2 % och 0,0 % som ju i praktiken, räknat mot inflationen, blir lönesänkningar, så har jag omedelbart skaffat ett nytt arbete.

Jag är ganska så dålig på att vara tuff vid löneförhandlingar, men jag tycker att man ska prata om inflationen. Hänger inte lönen med så blir lönen istället en sänkning.
Det är helt rätt att lämna om man tycker att man fått för låg löneökning. Fick du något motbud när du skulle säga upp dig?
Citera
2026-07-07, 09:32
Medlem
varje fall inom rimliga gränser!
när sossarna levererar 8% är det inte så självklart att din arbetsgivare kan möta det..

Citat:

Citera
2026-07-07, 09:33
Medlem
ja jag tolkar allt under 2% som "det är nog bäst du slutar"

såvida det inte är speciella omständigheter då, tex att jag ligger svinhögt eller alla får lågt pga marknadsläget etc.

Citat:

Citera
2026-07-07, 22:34
Medlem
VonFurunkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är helt rätt att lämna om man tycker att man fått för låg löneökning. Fick du något motbud när du skulle säga upp dig?

Ja, en gång har jag fått det. Och det var av mycket desperat typ som ”Jag ska starta nytt företag och vill ha dig med, du får si och så många procent”. Jag tackade nej. De andra gångerna tror jag mest företaget tyckte det var skönt att jag slutade, eftersom de förstod att de inte kunde matcha mitt löneanspråk.
Citera
2026-07-07, 22:43
Medlem
VonFurunkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
varje fall inom rimliga gränser!
när sossarna levererar 8% är det inte så självklart att din arbetsgivare kan möta det..

Det är klart att man måste vara lite realistisk och tjänar man, säg 80K, så spelar det mindre roll med procenten. Men är inflationen 8% så har Sverige förmodligen problem. Åtminstone idag när folk är överbelånade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in