2026-07-02, 09:08
Medlem
Jag lägger fram önskemål och argument för detta och hittills har det fungerat bra. Jag har inga önskemål om orimliga summor, men jag brukar få mer än fackets procent.

Hjälper ju då att jag faktiskt gör ett bra jobb OCH jobbar i bristbransch SAMT ställer upp i olika situationer. Jag är inte oersättlig, men än så länge kostar det mer att ersätta mig än ha mig kvar.

Jag har kommit till ett läge där jag ändå är ganska nöjd nu också. Nästa löneförhandling kommer jag nog inrikta mig mer på extra semesterdagar än kronor på grundlönen.
Citera
2026-07-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Detta tycker jag inte sker särskilt bra.

Lyssnar du inte på om en anställd har lön långt under statistiken?
Isåfall lär ju dina anställda säga upp sig hela tiden om de inte är desperata el dyl

Det har man ju statistik på som chef och får ta hänsyn till. Ligger personen lågt och presterar bra brukar man få mer.
Citera
2026-07-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
En förhandling är bara en förhandling om båda har något att vinna och förlora. Och implicit i en löneförhandling finns att om man inte är överens om ersättningen för arbetet så kommer inte anställningsförhållandet fortsätta.

Så jag vet inte vad du menar med att lyssna snällt och göra som du tycker är bäst. I en löneförhandling bör den anställde ge ett anspråk och om ni inte kommer överens säger normalt den anställde att möter du inte mitt lägsta anspråk säger jag upp mig. Vilket arbetsgivaren då får ta ställning till vad personen är värd.

Årlig löneförhandling på ett större företag med fackavtal är ingen förhandling på riktigt. Man får byta jobb eller tjänst för att räkna med större förändringar. Eller konsekvent prestera betydligt bättre än sina kollegor.
Citera
2026-07-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Låter som att du inte har särskilt många under dig. Lurigare för oss med +40 att ha exakt järnkoll. Då blir det mer att följa reglerna. Men klart, sitter du med 2-3 personer som rapporterande så är det lättare att ha bättre koll.
Vad har ni för regler?
Citera
2026-07-02, 12:53
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Årlig löneförhandling på ett större företag med fackavtal är ingen förhandling på riktigt. Man får byta jobb eller tjänst för att räkna med större förändringar. Eller konsekvent prestera betydligt bättre än sina kollegor.

Jag håller med, det krävs oftast att man flyttas upp ett hack för någon substantiell löneökning.
Citera
2026-07-02, 13:52
Medlem
Citat:

Så äre definitivt. Tveksamt kring hur mycket prestation inom regionen hjälper. Löneutrymmet för chefen är väldigt begränsat.
Citera
2026-07-02, 20:03
Medlem
puckots avatar
Jag är värdelös på att löneförhandla. Sen vet jag inte om jag skulle kalla det för löneförhandla, chefen kallar det mer för samtal/uppföljning, och det är nog en bättre beskrivning. Där vi tillsammans uppdaterar oss vad jag har gjort, vad jag har presterat det senaste året och hur jag eventuellt kan utvecklas framåt.

Jag försöker väl bidra så gott jag kan och svara på dom frågor jag får. Men det är sällan jag förberder mig speciellt, jag tänker att det får gå som det går. Eftersom det inte faller sig naturligt för mig att löneförhandla och att försöka sälja in mig själv. Jag har det inte i mig helt enkelt.

Sen är det lite svårt att helt påverka lönen där jag arbetar. Jag jobbar inom kommunen, där man har en slags rättviseprincip, där det mer handlar om att man gör en allmän översyn och justerar lönerna generellt över arbetsgruppen. Där principen är att det inte får vara för stora skillnader, och där man kan välja att lyfta en eller par i arbetsgruppen, för att dom kanske ligger lite för lågt lönemässgt, oavsett prestation.

Och då kan andra personer behöva stå tillbaka vissa år, även om du själv eller andra tycker att du har jobbat arslet av dig och presterat betydligt mer än dom som kanske fick en lite större löneökning det året, och som kanske mest har rullat tummarna och gjort absolut minimum. Prestation spelar absolut in, chefen bortser inte helt och hållet från det, så till någon grad kan man påverka. Men grundtanken är att det ska vara mer fokus på att löneniverna ska vara rättvist fördelade över arbetsgruppen och lite mindre fokus på prestation och faktiskt utfört arbete.

Jag tycker dock att jag har fått helt ok löneökningar dom senaste åren, så jag klagar absolut inte. Även jag kan tycka att upplägget är lite knasigt och orättvist ibland.
Citera
2026-07-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Jag lägger fram önskemål och argument för detta och hittills har det fungerat bra. Jag har inga önskemål om orimliga summor, men jag brukar få mer än fackets procent.

Hjälper ju då att jag faktiskt gör ett bra jobb OCH jobbar i bristbransch SAMT ställer upp i olika situationer. Jag är inte oersättlig, men än så länge kostar det mer att ersätta mig än ha mig kvar.

Jag har kommit till ett läge där jag ändå är ganska nöjd nu också. Nästa löneförhandling kommer jag nog inrikta mig mer på extra semesterdagar än kronor på grundlönen.

Det är rätt roligt när varenda jävel tror att de jobbar i en såkallade ”brist bransch”. Det finns ingen brist på någon yrkesgrupp i Sverige.
Citera
2026-07-02, 23:36
Medlem
Du måste ha håvstång, dvs kompetens som är svår att ersätta

eller ett annat jobb som du går till om du ej får löneförhöjningen.
Citera
2026-07-02, 23:47
Medlem
Som inlägget ovan, dags att söka sig vidare, helst då till ett företag som du vet betalar bra.
Några större summor är inte att förvänta sig.
Nu vet jag inte hur lände du varit anställd, men ingångslönen är VÄLDIGT viktig, annars har du ju liksom hamnat fel från början. Annars krävs det nog en ny, eller mer avancerad tjänst för att du ska få upp lönen.

Bytte arbetsgivare för fem år sedan och höjde min lön, mycket. Är i samma bransch som dig.
Citera
2026-07-03, 00:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Om det är en förhandling på riktigt eller inte bestämmer naturligtvis parterna.
Citera
2026-07-03, 10:27
Medlem
Detta kan ju nästan alla ha

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Du måste ha håvstång, dvs kompetens som är svår att ersätta

eller ett annat jobb som du går till om du ej får löneförhöjningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in