2026-07-03, 23:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Banhof skrev om det här, härom dagen.

https://bahnhof.se/2026/07/02/bahnhof-avslojar-upphovsmaffian-i-hemlig-overenskommelse-med-internetoperatorer-om-censur/

Bahnhof 4-ever! De är underbara.
Citera
2026-07-03, 23:14
Medlem
Jag har lyssnat mycket på underground-artister som släppt sin musik via piratebay.

Hela skivor eller kataloger som finns att tanka, och som inte går att köpa.
Ofta laddar artisterna upp dom själva.

Dom får inte in några pengar, men det får dom inte när dom betalar för att ladda upp det på stpotify heller, och då är det en massa regler som måste följas, annars nekas uppladdningen.

Med, exempelvis, piratebay, är det gratis för artisterna att ladda upp, dom får in, i stort sett, lika lite pengar som när dom laddar upp via dom stora jättarna, och det är gratis för lyssnarna att ta del av musiken.

Och det sitter inte någon AI som har synpunkter på omslag, låtitlar eller innehåll.

Så självklart är det cencur det i förlägningen handlar om.
Av nån anlednidning är det bara när det är högern som styr som dessa grejer sker, samma sak med Ipred osv.

Släpp filmer eller musik via dom stora streamingtjänsterna, och anpassa materialet.
Du gör allt jobb och tar alla risker själv, men merparten av vinsten går till storbolagen.
Plus att konsumenterna får betala mer och får urvattnat innehåll.
Citera
2026-07-03, 23:21
Medlem
Filmindustrins försök att blockera strömmade pirattjänster lider av det så kallade 'Hydra-effekten' när en server stängs ner uppstår omedelbart nya spegelsidor. Eftersom internet i sin natur är decentraliserat är det tekniskt omöjligt att helt stoppa användare från att kringgå dessa spärrar...
Citera
2026-07-03, 23:24
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Grejen är att långt ifrån alla sidor som blockas har enbart eller ens delvis upphovsrättsmaterial.

Tycker du man ska blocka alla sidor där den KAN förekomma olagligt material?
Då får du stänga internet isf

Hitta inte på fiktiva scenarion. Jävla slippery slope fallacy trams. "Buhu, om vi förbjuder sidor att erbjuda upphovsrättsskyddade filmer så måste vi kanske stänga alla sidor på internet där det kan postas olagligt material från tredje part."

Idiot.
Citera
2026-07-03, 23:26
Medlem
israelisinnocents avatar
"you wouldnt 3d scan a car and print it"
Citera
2026-07-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kanske för vanligt folk, men aldrig för mig. Jag behöver redan nu (sedan ett par år tillbaks) använda VPN för att komma åt min favorittorrentsida.
Vilken är det?
Citera
2026-07-03, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det handlar om dessa sajter, som de giriga internationella miljardärerna vill blockera hos våra svenska internet leverantörer

Jobbar du gratis på din arbetsplats? Eller är du girig och kräver ersättning (lön) för ditt arbete?

Jag tycker det är bra att detta steg tas. Hoppas även att fler steg tas för att stänga ner sidor som dessa samt illegal IPTV.
För varför skulle produktionsbolagen satsa på kostsam kvalité om intäkterna upphör? Iglarna skjuter sig själva i foten.
Citera
2026-07-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Nu närmar vi oss censurens mecca nordkorea, giriga människor vill nämligen begränsa vår fria rörelse på nätet.

https://www.borskollen.se/nyheter/10/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol
https://www.realtid.se/juridik/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol/

Citat:
Beslutet omfattar Bahnhof, Telia, Tele2, Telenor, Bredband2 och H3G Access. Operatörerna har tre veckor på sig att införa tekniska blockeringsåtgärder.
Bakom ansökan står bland andra Netflix, Disney, Paramount, Universal, Warner Bros, Columbia Pictures, SF Studios och Nordisk Film. Slut citat.

Tror ni att de kommar att lyckas med att begränsa vår frihet?
Går det att komma förbi en eventuell blockering med VPN?

Endast seriösa svar tack.

Ingen av ovanstående tjänster ( jag menar då Netflix och Co) är ju blockad i dag, så jag ser inte riktigt problemet.

Jag reser runt i landet dagligennoch kopplar upp mig på nya när hela tiden. Det är ytterst få gånger som jag har behövt byta nät för att få logga in på en streamingtjänst.
Citera
2026-07-03, 23:56
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter

För varför skulle produktionsbolagen satsa på kostsam kvalité om intäkterna upphör? Iglarna skjuter sig själva i foten.

Produktionsbolagen erbjuder sämre kvalitet, till högre pris. Och det råder monopol. Du begriper det såklart inte, men monopol är inte fungerande kapitalism. Och monopol eller oligopol råder överallt på dessa marknader, med politiker som inget gör dvs de är köpta av produktionsbolagen och inte gör sitt jobb dvs ser till att marknaden fungerar mha konkurrens, för folkets bästa.
Citera
2026-07-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Filmindustrins försök att blockera strömmade pirattjänster lider av det så kallade 'Hydra-effekten' när en server stängs ner uppstår omedelbart nya spegelsidor. Eftersom internet i sin natur är decentraliserat är det tekniskt omöjligt att helt stoppa användare från att kringgå dessa spärrar...

Snart har de ökat priserna och pressat in reklam i allt, så att nästa generations The Pirate Bay inte är långt borta för att slå igenom.
Citera
2026-07-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ingen av ovanstående tjänster ( jag menar då Netflix och Co) är ju blockad i dag, så jag ser inte riktigt problemet.

Jag reser runt i landet dagligennoch kopplar upp mig på nya när hela tiden. Det är ytterst få gånger som jag har behövt byta nät för att få logga in på en streamingtjänst.

Säg att du köpte Jönsson-ligan på Mallorca på både VHS och DVD men din tv inte är kompatibel med vare sig videon eller DVDn.

Du har köpt filmen två gånger redan.

Finns det någon streaming-tjänst som har den och hur många procent av ett öre betalar dom upphovsmakarna för att den streamas?
Citera
2026-07-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Säg att du köpte Jönsson-ligan på Mallorca på både VHS och DVD men din tv inte är kompatibel med vare sig videon eller DVDn.

Du har betalat för filmen två gånger redan.

Finns det någon streaming-tjänst som har den och hur många procent av ett öre betalar dom upphovsmakarna för att den streamas?

Alla tv-apparater är kompatibla med en DvD-spelare.

För övrigt så får du nog googla själv för att få svaret.

När du köper snbdilm på en streamingtjänst så är ju inte det heller livslång tillgång till filmen, utan det räcker med att tex Apple slutar samarbeta med Universal Studios, oavsett om du har köpt 20 filmer på Apples hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in