2026-07-03, 22:15
Medlem
är väl bara att skölja röven med vatten om det tar slut på toapapper. Detta är det enda muslimerna är bättre än oss på. Rövhygien efter skithuse
Citera
2026-07-03, 22:21
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om man bunkrar allt borde allt tagit slut, men ingen tog slut, utom toapapper, för att folk som du är dumma i huvudet.
Det går åt mer toapapper om det kommer en maginfluensapandemi, men inte gör en vanlig influensa. Ändå bunkrade folk som om det gällde ebola.
Det fanns inget skäl att bunkra något alls, särskilt inte toapapper, men du och andra idioter gjorde det ändå, men lämnade riset, pastan, det hårda brödet och annat man kunde behövt, om det varit kris, vilket det inte var.
Och även de länder som hade lockdown fick handla. Sverige hade inte lockdown. Ändå var toapapperet slut när pastan, riset och det hårda brödet inte var det. Rationellt beteende?

Nej, inte för att vi är dumma i huvudet, utan för att toapapper är mer skrymmande, samt att det används i högre utsträckning av alla människor, flera gånger per dag - till skillnad från ketchup, makaroner, buljongtärningar, tandpetare och ravioli - och därför försvinner snabbare från hyllorna.

Tack för ett jättebra inlägg! Du går verkligen till pudelns kärna, och hela poängen med det här inlägget: folk blev förbannade /upprörda /förvånade, för de förstod inte VARFÖR toapappret tog slut så snabbt. Men nu vet ni! Tack ❤️
Citera
2026-07-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
är väl bara att skölja röven med vatten om det tar slut på toapapper. Detta är det enda muslimerna är bättre än oss på. Rövhygien efter skithuse
Tyvärr kommer nog vattnet ta slut innan toapappret.
Då blir det mossa eller bark. Sen blir det handen.
Till vilken nytta är muslimer då?
Oh...
Citera
2026-07-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Tyvärr kommer nog vattnet ta slut innan toapappret.
Då blir det mossa eller bark. Sen blir det handen.
Till vilken nytta är muslimer då?
Oh...

En riktig man bor på landet med god tillgång på vatten. Bara idioter som bor i städer som löper den risken.
Citera
2026-07-03, 22:29
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Gå utan trosor?

Och bara låta kisset rinna nerför benen då? Vilken toppenlösning! Då kan du ju kontakta Serla, Lambi och compani och meddela att de kan sluta tillverka toapapper, eftersom det uppenbarligen är en helt onödigt produkt som ingen behöver.

Ditt inlägg sammanfattar också det gigantiska missförståndet som hela hysterimyten baseras på:

- när sanningen är att ALLA behöver toapapper - hela hela tiden.

Och detta är ganska unikt med just toapapper faktiskt...! (Därav den höga efterfrågan som chockade så många)

Nämn en annan produkt som alla använder flera gånger per dag
Citera
2026-07-03, 22:31
Medlem
mikaelss avatar
Om det är på väg att bli en kris kan det vara bra att bunkra nödvändigheter, såsom mat, vatten, hygienartiklar osv.
Vad folk gjorde; bunkrade toapapper, enbart.
Maten i butiken tog inte slut. Stearinljus tog inte slut. Hushållspapper tog inte slut. Blöjor tog inte slut. Toapapper tog slut.
Bara Berit kan tycka det var rationellt.

Det var en toapappershysteri.
Citera
2026-07-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
En riktig man bor på landet med god tillgång på vatten. Bara idioter som bor i städer som löper den risken.
Det är sant. Jag var dum nog att göra den återförflyttningen.
Citera
2026-07-03, 22:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Problemet gällande just toapappershysterin var att det handlade om en korkad missuppfattning.

Media började skriva om länder som saknar inhemsk tillverkning, t.ex. Australien. Andra länder (typ drama queen nr 1, USA) hade problem att ställa om tillverkningen från kontor till hemmabruk, deras delvis efterblivna befolkning hypade dessutom upp varandra till en onödig nivå.

Svenskar däremot, som lever i ett land som är proppfullt med just träd och som har inhemsk produktion, är ganska jäkla korkade som köpte papper av ren hype från andra länder. Hade räckt lång väg att köpa en normal mängd papper, några konserver mat, samt se till att fylla på en stor dunk med dricksvatten.

Så ”myten” är en sanning för just Sverige. Korkat var det!

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nu var det en nyhet om brist i japan och en fabrik i sverige dom brann ner.
Sen blev det ingen faktisk brist så nog var det hysteri.

Tror iofs bara det är ts som inte släppt detta. Samt de som eventuellt fick torka sig på lakan en vecka
Ni sitter inne med rätt svar.
Pappersbruken skulle ställa om och göra mer ansiktsmasker, och då kunde det bli brist på andra produkter som använder samma råvaror, som toalettpapper, var det media som sa...
Citera
2026-07-03, 22:53
Medlem
godboys avatar
Just toapapper var en av de saker vi verkligen inte behövde bunkra då Sverige är mer än självförsörjande på just detta. Att det blev sån hysteri kring just toapapper var ju att Australien och Kina fick brist då de inte är självförsörjande på just detta. Så några idioter transkriberade detta till svenska konsumenter som var dumma nog att gå på det.

Sen är ju toapapper skrymmande varför det också tar slut kvickt om var enda jävel ska köpa typ tio ggr de brukar.

Nu var det inget som drabbade mig då jag gillar att ha stora lager på varor som inte blir gamla, typ toapapper, makrill i tomatsås, havregryn, mjöl, socker, pasta, kaffe osv.
Citera
2026-07-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Hej Flashback!

I folkbildande syfte vill jag lyfta en fråga som jag tycker har förpestat det allmänna medvetandet länge nog:

Myten om covidrelaterad toapappershysteri.

Under pandemin bunkrade folk livsmedel och basvaror, precis som vi bör göra under (och innan) kriser för att undvika situationer där varorna tar slut hemma och vi inte kan få tag på livsviktiga basvaror pga krig eller kris.

ALLA vet att bunkring är ett normalt, vettigt och rådigt sätt att agera - specifikt i kristider; det uppmuntras till och med av regeringen.

Så frågan man kan ställa sig är: Hur kommer det sig att vissa störde sig så oerhört mycket på bunkringen av just toapapper, och att de än i dag - fem år senare - inte tycks ha släppt det faktum att folk bunkrade toapapper utan upplever detta beteende som märkligt, anmärkningsvärt, sinnessjukt, löjligt, vanvettigt, irriterande osv?

Ingen störde sig ju på att folk bunkrade ketchup, nudlar eller salt..?

Låt oss reda ut detta - en gång för alla - så att vi kan begrava frågan och aldrig mer störa sig på något så naturligt som bunkring av skethuspapper.

Jag råkar ha en slutledningsförmåga som är långt över snittet, och vill därför bidra med upplysningar som kan avhjälpa detta olyckliga missförstånd - för jag menar att det just är ett missförstånd att det skulle vara något märkligt med skethuspappersbunkring.

Det jag vet - som många tycks ha missat och/eller inte förstått - är att toapapper råkar ha flera speciella egenskaper, som sammantaget gör att det försvinner blixtsnabbt från hyllorna i kristider och detta är inte det minsta konstigt!

Låt mig förklara:

* Toapapper är en oerhört skrymmande vara, jämfört med andra! Det behövs en helt egen kasse för att lägga i ett 6-pack toapapper, medans man i samma kasse lätt kan lägga i 20 andra varor: buljongtärningar, salt, ketchup, nudlar, bananer etc.

* Detta innebär att toapapper kräver enormt mycket lagringsutrymme, både ute i butik och i affärens lager - jämfört med andra varor.

(För att förstå detta kan du gå in i en butik och observera: vilken varuhylla är störst, den för toapapper eller den för buljongtärningar? Svar: hyllan för toapapper. Detta beror på att varan är mycket större, och därför kräver mera plats - annars fpr oersonalen springa och fylla på hela tiden.

* Detta i sin tur innebär att toapapper tar mycket mer plats i fabrikslager och i lastbilar, varför varan behövs transporteras oftare.

* Detta i sin tur innebär att varuhyllorna och i längden butikerna töms oerhört mycket snabbare!!!!!

* Toapapper är en av få varor som precis alla människor - förutom ett fåtal muslimer - använder, varje dag. Ja till och med flera gånger per dag, året runt och livet ut!

- Fundera över hur ofta du använder toapapper, jämfört med hur ofta du använder ketchup. INGEN använder ketchup 5 ggr per dag, nästan ALLA använder toapapper minst 5 ggr per dag!!!!

* Jämför mängden toapapper du använder varje månad (volymmässigt) med mängden buljongtärningar eller ketchup - föll poletten ner nu?

Frågor på detta?

Och...

Kan vi SNÄLLA sluta prata om tospappersbunkring som ett psykosliknande beteende, och inse att det är helt normalt - ja, faktiskt att rekommendera för alla och en var - i kristider? 🙏

Edit: glömde tillägga att det även tar slut snabbare hemma - volymmässigt, frekvensmässigt dvs der används oftare, och därmed behövs bunkras i större volymer än t ex buljongtärningar. Kram!

Varför folk störde sig på det var helt enkelt för att människor handlade slut på det i varenda affär, och det var väl den enda varan folk hade stora problem att få tag på. Till skillnad från någon speciell krydda, buljongtärningar eller bananer som man utan problem man hoppa över att köpa om det är slut hemma men även slut i butiken så är läget lite värre när man kommer hem utan toapapper till en skitnödig familj.
Citera
2026-07-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Hej Flashback!

I folkbildande syfte vill jag lyfta en fråga som jag tycker har förpestat det allmänna medvetandet länge nog:

Myten om covidrelaterad toapappershysteri.

Under pandemin bunkrade folk livsmedel och basvaror, precis som vi bör göra under (och innan) kriser för att undvika situationer där varorna tar slut hemma och vi inte kan få tag på livsviktiga basvaror pga krig eller kris.

ALLA vet att bunkring är ett normalt, vettigt och rådigt sätt att agera - specifikt i kristider; det uppmuntras till och med av regeringen.

Så frågan man kan ställa sig är: Hur kommer det sig att vissa störde sig så oerhört mycket på bunkringen av just toapapper, och att de än i dag - fem år senare - inte tycks ha släppt det faktum att folk bunkrade toapapper utan upplever detta beteende som märkligt, anmärkningsvärt, sinnessjukt, löjligt, vanvettigt, irriterande osv?

Ingen störde sig ju på att folk bunkrade ketchup, nudlar eller salt..?

Låt oss reda ut detta - en gång för alla - så att vi kan begrava frågan och aldrig mer störa sig på något så naturligt som bunkring av skethuspapper.

Jag råkar ha en slutledningsförmåga som är långt över snittet, och vill därför bidra med upplysningar som kan avhjälpa detta olyckliga missförstånd - för jag menar att det just är ett missförstånd att det skulle vara något märkligt med skethuspappersbunkring.

Det jag vet - som många tycks ha missat och/eller inte förstått - är att toapapper råkar ha flera speciella egenskaper, som sammantaget gör att det försvinner blixtsnabbt från hyllorna i kristider och detta är inte det minsta konstigt!

Låt mig förklara:

* Toapapper är en oerhört skrymmande vara, jämfört med andra! Det behövs en helt egen kasse för att lägga i ett 6-pack toapapper, medans man i samma kasse lätt kan lägga i 20 andra varor: buljongtärningar, salt, ketchup, nudlar, bananer etc.

* Detta innebär att toapapper kräver enormt mycket lagringsutrymme, både ute i butik och i affärens lager - jämfört med andra varor.

(För att förstå detta kan du gå in i en butik och observera: vilken varuhylla är störst, den för toapapper eller den för buljongtärningar? Svar: hyllan för toapapper. Detta beror på att varan är mycket större, och därför kräver mera plats - annars fpr oersonalen springa och fylla på hela tiden.

* Detta i sin tur innebär att toapapper tar mycket mer plats i fabrikslager och i lastbilar, varför varan behövs transporteras oftare.

* Detta i sin tur innebär att varuhyllorna och i längden butikerna töms oerhört mycket snabbare!!!!!

* Toapapper är en av få varor som precis alla människor - förutom ett fåtal muslimer - använder, varje dag. Ja till och med flera gånger per dag, året runt och livet ut!

- Fundera över hur ofta du använder toapapper, jämfört med hur ofta du använder ketchup. INGEN använder ketchup 5 ggr per dag, nästan ALLA använder toapapper minst 5 ggr per dag!!!!

* Jämför mängden toapapper du använder varje månad (volymmässigt) med mängden buljongtärningar eller ketchup - föll poletten ner nu?

Frågor på detta?

Och...

Kan vi SNÄLLA sluta prata om tospappersbunkring som ett psykosliknande beteende, och inse att det är helt normalt - ja, faktiskt att rekommendera för alla och en var - i kristider? 🙏

Edit: glömde tillägga att det även tar slut snabbare hemma - volymmässigt, frekvensmässigt dvs der används oftare, och därmed behövs bunkras i större volymer än t ex buljongtärningar. Kram!
Okej Autism! Men jag bryr mig...Inte ett skit.😁
Man får skita överallt om man behöver. .😅
Citera
2026-07-03, 23:52
Medlem
TELAVIV91s avatar
Inte fem år sedan utan nu över sex år sedan. Hysterin var som störst i mars 2020 men ebbade snabbt ut under våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in