2026-07-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
risk för att dö gäller bara akut.

du kan alltså inte hävda att "ja asså om dom fortsätter mobba mig så riskerar jag dö" eller "ja alltså jag har blivit trakasserad via sms en massa gånger nu och det förstör min mentala hälsa så jag riskerar att dö" eller "ja alltså jag har förlorat en massa pengar pga den här personen och det vet ju alla att om man inte har pengar kan man inte köpa mat och då riskerar man dö av svält"
Personen kan inte kontakta polisen pga korruption. Personen har blivit av med sin vård pga korruption. Personen kan dö utan vård och medicin.
Citera
2026-07-03, 21:19
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
I realiteten ska du ha samma kunskaper och färdigheter som en navy seal. Helst ska du dö självmant, lägge dig i hörnet så att de stackars kriminella slipper kliva över dig och helst ska allt du äger ligga i en fin prydlighög redo på golvet så att de bara kan ta det och dra. Du ska helst hålla huvudet kallt om du blir attackerad utomhus. Helst ska du springa iväg som en feg liten mes. Blir du attackarad så ska du enligt lag kunna beräkna varenda motåtgärd, kalkylera och bedömma, mitt i striden, så att du inte använder för mycket kraft, använder ett tillhygge som är värre än motpartens osv.

Så ser svensk lagstiftning ut.

Som svar på första frågan, nej, i princip får du knappt försvara dig överhuvudtaget. Tacka diktatorerna i regeringen.

Ja frågar du en som anser sig kunnig på området framstår det i alla fall så. Du bör vara stark som tio tigrar. Vara försiktig och len så busen/busarna inte skadas, och naturligtvis får du passa dig så de tidigare nämnda inte blir kränkta av ett hårt språk.
Jag lade för en tid sedan in ett tänkt scenario gällande en nödvärnssituation och fick reprimander av de som ansåg sig kompetenta att bedöma detta för i stort sett allt jag skulle kunna göra som gjort skillnad på allvar. Tipset var väl egentligen att invänta polisen även om denna finns en eller flera timmar bort:
Nödvärnsrätt eller ej?
Nu tror jag ändå att i ett verkligt fall kan man agera hårdare än en del tror och ändå gå fri från ansvar. Allt beroende på situationen såklart.
Citera
2026-07-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Personen kan inte kontakta polisen pga korruption. Personen har blivit av med sin vård pga korruption. Personen kan dö utan vård och medicin.

ja men det räknas inte som nödvärn.

då är det bättre att titta på andra lösningar, enligt svensk hälso- och sjukvårdslagstiftning har du rätt att välja och byta läkare om du inte känner förtroende för den du har t ex.
Citera
2026-07-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
ja men det räknas inte som nödvärn.

då är det bättre att titta på andra lösningar, enligt svensk hälso- och sjukvårdslagstiftning har du rätt att välja och byta läkare om du inte känner förtroende för den du har t ex.
Skulle brottsoffret byta läkare finns risken att brottsoffret aldrig får fram bevis på vad den blivit utsatt för.
Citera
2026-07-03, 21:23
Medlem
Citat:
Sjukt onödig kommentar. Berätta vad för lek det handlar om ifall du vet något så kan jag förmedla det vidare.
Obegåvad eller oförmögen
Citera
2026-07-03, 21:24
Medlem
Citat:
Är det bättre att övertala brottsoffret att den dör för en god sak?
Alltså man övertalar brottsoffret att dens död kommer bli ett framtida skräckexempel på något som aldrig får upprepas igen.
Det finns risk att personen dör under semestertider pga av utebliven vård. Personen vågar inte kontakta sin läkare för hjälp då den blir bestraffad med något mycket värre för stunden än vad den får utså under väntan på döden. Det finns en chans att personen överlever men den kommer högst sannolikt få leva med bestående men för livet. Brottsoffret tar skada rent ekonomiskt och socialt också. Personen isoleras helt från omvärlden och får ingen kommunikation. Brottsoffret är mer beredd på självförsvar än att låta sig själv dö.
Jag förklarade bara hur verkligheten i detta fascist och diktaturland ser ut. Inte vad man bör övertala någon till.
Citera
2026-07-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Så sant, så sant.

Man förväntas veta exakt hur alla motåtgärder och pareringar kan leda till skada.
Fångade en inbrottstjuv en gång i tiden, det kostade då 22000:- + att tjuven fick behålla stöldgodset, och mina glasögon gick sönder
Det hade varit billigare att även ge bort plånboken, och säga, - Gå nu.
Nästa gång ringer man inte 112.
Citera
2026-07-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja frågar du en som anser sig kunnig på området framstår det i alla fall så. Du bör vara stark som tio tigrar. Vara försiktig och len så busen/busarna inte skadas, och naturligtvis får du passa dig så de tidigare nämnda inte blir kränkta av ett hårt språk.
Jag lade för en tid sedan in ett tänkt scenario gällande en nödvärnssituation och fick reprimander av de som ansåg sig kompetenta att bedöma detta för i stort sett allt jag skulle kunna göra som gjort skillnad på allvar. Tipset var väl egentligen att invänta polisen även om denna finns en eller flera timmar bort:
Nödvärnsrätt eller ej?
Nu tror jag ändå att i ett verkligt fall kan man agera hårdare än en del tror och ändå gå fri från ansvar. Allt beroende på situationen såklart.
I ett verkligt fall ringer man inte 112. man tar hand om problemet, undanröjer alla bevis och ser till att ordna alibi, sedan tiger man in i döden. Detta har politiker, regering och lagstiftare själva sett till att det är enda lösningen, landsförrädare som de är.
Citera
2026-07-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Obegåvad eller oförmögen
Till vadå?
Citera
2026-07-03, 21:30
Medlem
Citat:
Skulle brottsoffret byta läkare finns risken att brottsoffret aldrig får fram bevis på vad den blivit utsatt för.

men det kanske finns andra saker att vinna på att byta läkare? och det kanske är viktigare på det stora hela

låt oss säga (bara som påhittat exempel) att jag gått till en läkare med ett brutet ben, han kanske var så inkompetent att benet inte läkte som det skulle vilket fick till följd att jag haltade och hade ont, han skrev dessutom ut fel dos av värktabletter som gav mig en massa biverkningar.

jag kanske vill anmäla den jäveln, men det är viktigare att jag blir frisk, så jag söker upp en vettig läkare som ordnar med sjukgymnastik så jag inte längre haltar och får mig att trappa ner på dosen av värktabletter och till slut kan jag strunta i dom helt.

i en perfekt värld kanske den första läkare skulle anmälts och dömts, men att jag hittade en bättre läkare och blev bra/bättre, var ju trots allt det viktigaste.

bara en idé om hur man kanske kan tänka.
Citera
2026-07-03, 21:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Det gjorde inte jag, utan en illasinnad granne som såg mig brotta ner inbrottstjuven.
Citera
2026-07-03, 21:32
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Brottsoffret blir inte attackerad med fysiskt våld. Hur gör man med nödvärn då?
Ingenting.

Nödvärn får bara användas för att skydda sig emot fysiskt våld.

Det borde du faktiskt veta.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det gjorde inte jag, utan en illasinnad granne som såg mig brotta ner inbrottstjuven.
Och vad skulle alternativet vara annars?

Skulle Herr.Dittling ha mördat inbrottstjuven?

Är det straffet proportionerligt till brottet som inbrottstjuven har begått?

Är det värt att riskera flera år i fängelse, för att personligen straffa en pundare som pajat en glasruta och stulit lite värdesaker?
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-03 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in