2026-07-02, 22:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Och tvärtom; om mannen vill ha barnet men kvinnan gör abort; vad tycka om det?
Det skulle definitivt inte kunna definieras som jämställt, eftersom kvinnan har den juridiska bestämmanderätten. Detsamma gäller om förhållandet var det omvända.
Citera
2026-07-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Tycker faktiskt det känns som du försöker sidsteppa hela diskussionen om mannens rättsäkerhet gentemot kvinnor vid oönskade graviditeter... Men det är väl talande för folk som tänker egoistiskt, enkelspårigt och ologiskt?

Att du jämför kvinnors fria aborträtt med statligt tvång till organhandel visar bara hur djupt ner i diket du har kört.

Trams! En kvinna blir inte oönskat gravid i dagens Sverige utan att det föreligger brott eller våldtäkt. Hon har alla verktyg i världen: preventivmedel, abort och adoption. Väljer hon ändå att föda ett barn hon inte har råd med, helt mot pappans uttryckliga vilja, så är det ett medvetet val. Att du vill tvinga mannen att betala för hennes val, samtidigt som du reducerar kvinnan till ett viljelöst offer, bevisar hur skev och enkelspårig din syn på jämställdhet är.

Jag sidsteppar inte. Din ståndpunkt leder till precis det jag pratar om, dvs att en kvinna ska förväntas se abort som ett val som vilket annat val som helst. Men för många är det att döda ett barn. Du får absolut tycka att alla kvinnor ska se abort på det sättet, men jag delar absolut inte din åsikt.

Men det är lustigt att du påpekar att en kvinna kan använda preventivmedel om hon inte vill bli gravid. Guess what? Det kan män också.

Citat:
Så när det gäller kvinnor ska lagen övervinna biologin genom aborträtten, men när det gäller män blir biologin plötsligt en naturlag som rättfärdigar juridisk livegenskap? Snygg dubbelmoral.

Och sluta göm dig bakom barnets rättigheter. Som jag redan har förklarat finns det tusentals godkända par i adoptionskö som mer än gärna tar över 100 % av det ekonomiska ansvaret. Barnets rättigheter är helt tryggade om kvinnor bara tvingas ta ansvar för sina egna beslut istället för att använda staten som indrivare mot män som blivit lurade eller manipulerade.
Jadu, apropå vad jag skrev tidigare om vasektomi. Snälla, sterilisera dig. Gener som dina behöver inte spridas.

"Det är bara att adoptera bort", shit vilken vidrig syn.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-03 kl. 00:21.
Citera
2026-07-03, 00:33
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Detta argumentet raderar ut rätten till fri abort och reducerar till att kvinnor endast ska ha rätt till abort av medicinska skäl. Förstår du inte det? Vidrigt...

Nu får du kamma dig,

Argumentet syftar endast på att man ska inte lita på andra när det gäller utan att exempel

Ok jag vill inte ha barn med denna kvinna då ser jag till o ha en hel o egen medtagen kådis som jag trär på snoppen själv o set till att den sitter kvar under hela akten o sen kastas o vill du va säker spola ner den i toan så är den borta

Att fråga henne om hon har p piller medför ju risken att hon ljuger o då blir du betalningsskyldig i 20år på en unge du inte bett om att få
Senast redigerad av orco2 2026-07-03 kl. 00:36.
Citera
2026-07-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
Nu får du kamma dig,

Argumentet syftar endast på att man ska inte lita på andra när det gäller utan att exempel

Ok jag vill inte ha barn med denna kvinna då ser jag till o ha en hel o egen medtagen kådis som jag trär på snoppen själv o set till att den sitter kvar under hela akten o sen kastas o vill du va säker spola ner den i toan så är den borta

Att fråga henne om hon har p piller medför ju risken att hon ljuger o då blir du betalningsskyldig i 20år på en unge du inte bett om att få

Om en kvinna inte vill ha barn med en viss man men ändå ha sex med honom så kan hon se till att använda preventivmedel vid det samlaget precis som du säger gäller för mannen. Abort är således totalt onödigt att vara tillåtet. Hon kan alltid ha en pessar och spermiedödande kräm med sig i handväskan.

Detta är din logik.
Citera
2026-07-03, 10:51
Medlem
Citat:
I jämställdhetens val bör en man ha samma rättighet som kvinnor att undvika 18 års betalningsansvar.

Män har rätt till samma sexuella frigörelse som kvinnor haft.

Varför står du inte upp för mäns rättigheter?
Det handlar inte om män vs kvinnors rättigheter i detta fall, utan om det biologiska faktum att det är i livmodern som barnet växer. Mannen KAN inte göra abort eller besluta om abort eftersom det inte är han som är gravid. Det kommer aldrig att bli ”rättvist” eftersom förutsättningarna skiljer sig åt diametralt.
Citera
2026-07-03, 11:36
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag sidsteppar inte. Din ståndpunkt leder till precis det jag pratar om, dvs att en kvinna ska förväntas se abort som ett val som vilket annat val som helst. Men för många är det att döda ett barn. Du får absolut tycka att alla kvinnor ska se abort på det sättet, men jag delar absolut inte din åsikt.

Men det är lustigt att du påpekar att en kvinna kan använda preventivmedel om hon inte vill bli gravid. Guess what? Det kan män också.

Jadu, apropå vad jag skrev tidigare om vasektomi. Snälla, sterilisera dig. Gener som dina behöver inte spridas.

"Det är bara att adoptera bort", shit vilken vidrig syn.

Att du börjar yra om att mina gener inte borde spridas visar bara att du har slut på logiska argument.

Hela ditt inlägg andas en sån extrem brist på empati för män att det lyser igenom att du själv är kvinna. Du kan inte ens sätta dig in i skräcken av att få sitt liv ekonomiskt saboterat av någon som ljugit om p-piller, eller stulit din sperma. I din värld är det "vidrigt" att låta ett barn växa upp hos kärleksfulla adoptivföräldrar, men helt okej att tvinga en man till 18 års ekonomisk livegenskap. Lagen ger kvinnan alla rättigheter och inga skyldigheter, att du försvarar den asymmetrin är ren och skär könsdiskriminering.
Citera
2026-07-03, 11:42
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Det handlar inte om män vs kvinnors rättigheter i detta fall, utan om det biologiska faktum att det är i livmodern som barnet växer. Mannen KAN inte göra abort eller besluta om abort eftersom det inte är han som är gravid. Det kommer aldrig att bli ”rättvist” eftersom förutsättningarna skiljer sig åt diametralt.
Du missar poängen totalt. Det är ingen som kräver att män ska kunna göra medicinsk abort. Det diskussionen handlar om är den juridiska och ekonomiska asymmetrin.

Att en kvinna ska kunna fatta ett 100 % eget beslut att föda, men samtidigt tvinga en man till 18 års ekonomisk livegenskap för ett val han inte varit delaktig i, är inte rättssäkert. Ett barn förtjänar att födas önskat av båda sina föräldrar. Att en kvinna kan lura till sig underhåll för ett barn pappan inte vill ha, samtidigt som det står tusentals stabila, utredda par i adoptionskö som villigt vill ta hela ansvaret, är helt hål i huvudet. För mannens del är det nuvarande tvånget på samma nivå som om vi tog bort kvinnans aborträtt!
Citera
2026-07-03, 11:46
Medlem
Citat:
Att du börjar yra om att mina gener inte borde spridas visar bara att du har slut på logiska argument.

Hela ditt inlägg andas en sån extrem brist på empati för män att det lyser igenom att du själv är kvinna. Du kan inte ens sätta dig in i skräcken av att få sitt liv ekonomiskt saboterat av någon som ljugit om p-piller, eller stulit din sperma. I din värld är det "vidrigt" att låta ett barn växa upp hos kärleksfulla adoptivföräldrar, men helt okej att tvinga en man till 18 års ekonomisk livegenskap. Lagen ger kvinnan alla rättigheter och inga skyldigheter, att du försvarar den asymmetrin är ren och skär könsdiskriminering.
Och där kom flosklerna och de felaktiga fördomarna. Ja, jag är ju inte förvånad.
Citera
2026-07-03, 11:47
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
Nu får du kamma dig,

Det där är exakt samma vidriga offerkoftretorik som att säga att ett våldtäktsoffer får skylla sig själv om hon blir gravid för att hon "borde ha skyddat sig bättre".

Att bli lurad, manipulerad eller utsatt för sabotage av preventivmedel är ett grovt övergrepp och ett svindleri. Ändå lägger du 100 % av ansvaret på offret och kräver att män ska gå runt med extrem paranoja på toaletten, medan kvinnan som ljuger och bedrar går helt fri från ansvar och belönas med 18 års underhåll. Varför ska kvinnan inte ta ansvar för att skydda sig, ta p-piller eller adoptera bort barnet om hon blir gravid mot den gemensamma viljan? Ditt sätt att resonera är både djupt oetiskt och helt ologiskt.
Citera
2026-07-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt

Då kan man även hävda att det inte går att göra något åt att kvinnor som varit/är gravida får lägre löner, blir drabbade i deras karriärer och att de får sämre pension. Sorry kvinnor.

Det både du och jag att det aldrig hade accepterats i Sverige. Dubbelmoral
Citera
2026-07-03, 13:00
Medlem
Citat:
Det där är exakt samma vidriga offerkoftretorik som att säga att ett våldtäktsoffer får skylla sig själv om hon blir gravid för att hon "borde ha skyddat sig bättre".

Att bli lurad, manipulerad eller utsatt för sabotage av preventivmedel är ett grovt övergrepp och ett svindleri. Ändå lägger du 100 % av ansvaret på offret och kräver att män ska gå runt med extrem paranoja på toaletten, medan kvinnan som ljuger och bedrar går helt fri från ansvar och belönas med 18 års underhåll. Varför ska kvinnan inte ta ansvar för att skydda sig, ta p-piller eller adoptera bort barnet om hon blir gravid mot den gemensamma viljan? Ditt sätt att resonera är både djupt oetiskt och helt ologiskt.

Hur vet en man att han blivit "lurad"?
De allra flesta barn som föds oönskade av en pappa, är garanterat resultatet ev ett samtyckande samlag där man 1) slarvat med skydd från båda håll, hon för att hon inte har ägglossning, dvs inte är fertil, han för att han tror hon skyddar sig etc etc. 2) skyddet man använt, oavsett vilken av parterna som använt det har falerat,, och först SEN upptäcker man att hoppsan! det finns olika viljor här i om man vill skaffa barn eller inte.
Tom kvinnor som varit övertygande om att de inte vill skaffa barn, först när de väl blivit gravida och hormonerna börjar dansa runt i kroppen och man börjar tänka på vad en graviditet/ abort innebär kan ändra sig.
och nej att ändra sig är alltså inte att luras.

Finns heller inget speciellt incitament för kvinnor att "lura" någon man.
1) Hon får ändå stå för 100% av arbetet, merparten av kostnaderna etc...om mannen avsäger sig vårdnadsasnvaret.
2) Hon kan inseminera sig istället, kostar idag inte mer än vanlig avgift dvs ca 200 spänn, och då får hon underhållsbidrag av staten. Så? varför skulle någon kvinna vilja dra in en man i detta som hon sen ska tvingas fightas med i saken?

Visst kan finnas kvinnor som medvetet eller undermedvetet hoppas på att hon ska kunna binda en man till sig, via att bli gravid med honom, men tror de flesta kvinnor fattar att det blir rejält ohållbart i längden om han egentligen inte är intresserad av henne.

och kontentan är fortsatt....Sex bär risker med sig, könssjukdomar och/ eller oösnskade graviditeter.
Och underhållsbidraget står alltså inte mellan män och kvinnor utan gäller män och deras avkomma, och då vinner avkomman.
Citera
2026-07-03, 20:40
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Om en kvinna inte vill ha barn med en viss man men ändå ha sex med honom så kan hon se till att använda preventivmedel vid det samlaget precis som du säger gäller för mannen. Abort är således totalt onödigt att vara tillåtet. Hon kan alltid ha en pessar och spermiedödande kräm med sig i handväskan.

Detta är din logik.

Du försöker bara minska mannens skyldighet att förhindra oönskad graviditet.

Man är två som knullar o två som är skyldiga att förhindra graviditet om inget barn önskas.

Går inte o skylla ifrån sig då det finns preventivmedel för båda kön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in