2026-07-02, 12:32
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är ingen halmgubbe. Det är en seriös fråga. Jag undrade inte om du var för abort, utan om du skulle föredra att abort var förbjudet jämfört med hur det är idag. Skulle du det?
Nej, jag skulle inte föredra abortförbud. Två fel gör inte ett rätt. Att ta bort valfriheten för kvinnor löser inte problemet med att män saknar den. Jag vill ha lika rättigheter och juridisk valfrihet för båda, medan du vill ha total frihet för det ena könet och ekonomiskt tvång för det andra. Det är därför din fråga är så otroligt korkad. Du kan inte föreställa dig ett system där båda könen har rättigheter....

P.S. Jag anser att barn som föds har rätt att vara önskade av både sin mamma och sin pappa, inte födas till en frånvarande pappa som blivit lurad, eller till en mamma som bara ser honom som en vandrande bankomat...
Senast redigerad av MossadNews 2026-07-02 kl. 12:36.
Citera
2026-07-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Kondom är inte 100%. Blir det graviditet trots användade av kondom har kvinnor ännu en utväg från 18 års försörjningansvar. Det har inte män. Du har inte fattat detta 40 sidor senare.

Vill kvinnan ha barn mot mannens vilja så är det rimligt att hon tar reda på det innan samlaget. Vill man ha barn så bör man försökra sig om att den andra förälderna är med på tåget.

Vi har avskaffat autoamatiskt samtycke när det gäller våldtäkt. Det är dags att göra detsamma för att skaffa barn. Jämställt och bra
40 sidor senare har inte du förstått att både mannen och kvinnan har ekonomiskt ansvar för barnet då det är fött. Enda sättet att frångå ansvaret är nog genom att adoptera bort barnet. Endast kvinnan har rätt att ta beslut om abort, detta eftersom det är kvinnan som bär barnet. Mannen kan skydda sig mot oönskat faderskap genom att använda kondom/ inte ha sex med personer han absolut inte vill ha barn med. Ansvarsbefriat sex är ingen mänsklig rättighet. Vi är människor inte djur.
Citera
2026-07-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Nej, jag skulle inte föredra abortförbud. Två fel gör inte ett rätt. Att ta bort valfriheten för kvinnor löser inte problemet med att män saknar den. Jag vill ha lika rättigheter och juridisk valfrihet för båda, medan du vill ha total frihet för det ena könet och ekonomiskt tvång för det andra. Det är därför din fråga är så otroligt korkad. Du kan inte föreställa dig ett system där båda könen har rättigheter....
Bra där, det var väl inte så svårt? Och jag kan inte riktigt se varför frågan skulle vara så korkad. Jag har ställt den till andra som förespråkar att män ska kunna avsäga sig föräldraskap, och en del har inte svarat samma som du.

En annan fråga då. Tycker du att någon som är gravid verkligen ska förväntas se abort som ett realistiskt alternativ bara för att det finns tillgängligt? Som jämförelse, om man legaliserade sexköp och organhandel så skulle det vara lite sådär att tvinga på arbetslösa dessa saker innan man får försörjningsstöd.

Men som svar på det sista du skrev, nej jag kan inte föreställa mig ett system där båda könen har exakt lika rättigheter i exakt alla situationer av det enkla skälet att det finns biologiska skillnader som ställer till det. Det går att ha exakt lika på väldigt många plan, men inte just det här.
Citat:
P.S. Jag anser att barn som föds har rätt att vara önskade av både sin mamma och sin pappa, inte födas till en frånvarande pappa som blivit lurad, eller till en mamma som bara ser honom som en vandrande bankomat...
Instämmer, men när barnet väl är fött anser jag att dess rättigheter väger tyngre än både mamman och pappan.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-02 kl. 12:42.
Citera
2026-07-02, 12:39
Medlem
Citat:
Med exakt samma logik som du använder för att tvinga män till försörjningsplikt utan valfrihet, kan man argumentera för att förbjuda abort. I båda fallen säger man: "Du har haft sex, biologin har haft sin gång", Du har själv "VALT DET", nu är det bara att gilla läget och ta ditt biologiska ansvar." Att du köper det resonemanget för män, men aldrig för kvinnor, visar din totala dubbelmoral.

Den som kan bli gravid, ska givetvis få ha aborträtt. Ert resonerande om detta som en fråga som rör "jämställdhet" faller platt, eftersom biologin inte är jämställd, män kan inte bli gravida. Men hade fungerat så, att både män och kvinnor kunde bli gravida, så hade givetvis båda könen haft samma rätt till abort! Det hade självklart varit jämställt!

Föds det ett barn, kan dock båda föräldrar ansvara för barnet, iaf. ekonomiskt. Och därav har både mamman och pappan skyldighet att försörja barnet. Ekonomisk jämställdhet mellan könen!

----

Vad är det mer ni stör er på? Att kvinnor har rätt att få hjälp på förlossningsavdelning när hon föder barn? Medans män inte har rätt att få lustgas, epiduralbedövning, en stöttande barnmorska när hans fru föder barn?

Biologiska olikheter mellan könen går inte att göra jämställda.

Men ekonomiskt, socialt och politiskt går det att få det nära jämställt mellan könen.
Och för barnens del är det viktigt att de har båda sina föräldrar.
Citera
2026-07-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ingen har pratat om att "abortera födda barn", lägg av med halmgubbar. Det handlar om juridisk rättssäkerhet innan barnet föds. Och nej, staten behöver inte betala ett öre. Det råder extrem brist på adoptivbarn i Sverige och kön av villiga föräldrar är milslång. Om kvinnan väljer att föda ett barn hon saknar ekonomi för, utan den biologiska pappans medgivande, kan hon adoptera bort det till ett par som har både ekonomin och viljan. Att du hellre försvarar ekonomisk utpressning av män än en trygg adoption bevisar hur skev din moral är.

Du föredrar ett system där kvinnans val leder till mannens tvångsekonomi, framför ett system där barnet hamnar hos föräldrar som faktiskt vill ha det. Ditt argument är trasigt.

Det är vad man allmänt kallar denna idé: "juridisk aborträtt".
Dvs rätten för män att avsäga sig ekonomiskt ansvar för barn.
Verkligen? kön av villiga fäder att ta ansvar för främmande barn ringlar lång?

Män får ta ansvar för sin biologi och sin sits avseende detta och kvinnor för sin.
Kivnnor tvingas leva med "tvång" avseende en mängd biologiska faktorer ofta rätt negativa för hennes frihet, möjligheter etc... då får nog vacker män ta sin sits av negativa risker.

Kräv bättre preventivmedel, använd kondom så länge eller sterilisera er, det är era alternativ.
Alternativet att barns trygghet ska naggas i kanterna avseende ekonomi eller juridiskt faderskap är inte ett alternativ.
Citera
2026-07-02, 15:19
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Bra där, det var väl inte så svårt? Och jag kan inte riktigt se varför frågan skulle vara så korkad. Jag har ställt den till andra som förespråkar att män ska kunna avsäga sig föräldraskap, och en del har inte svarat samma som du.

En annan fråga då. Tycker du att någon som är gravid verkligen ska förväntas se abort som ett realistiskt alternativ bara för att det finns tillgängligt? Som jämförelse, om man legaliserade sexköp och organhandel så skulle det vara lite sådär att tvinga på arbetslösa dessa saker innan man får försörjningsstöd.
Tycker faktiskt det känns som du försöker sidsteppa hela diskussionen om mannens rättsäkerhet gentemot kvinnor vid oönskade graviditeter... Men det är väl talande för folk som tänker egoistiskt, enkelspårigt och ologiskt?

Att du jämför kvinnors fria aborträtt med statligt tvång till organhandel visar bara hur djupt ner i diket du har kört.

Trams! En kvinna blir inte oönskat gravid i dagens Sverige utan att det föreligger brott eller våldtäkt. Hon har alla verktyg i världen: preventivmedel, abort och adoption. Väljer hon ändå att föda ett barn hon inte har råd med, helt mot pappans uttryckliga vilja, så är det ett medvetet val. Att du vill tvinga mannen att betala för hennes val, samtidigt som du reducerar kvinnan till ett viljelöst offer, bevisar hur skev och enkelspårig din syn på jämställdhet är.

Citat:
Men som svar på det sista du skrev, nej jag kan inte föreställa mig ett system där båda könen har exakt lika rättigheter i exakt alla situationer av det enkla skälet att det finns biologiska skillnader som ställer till det. Det går att ha exakt lika på väldigt många plan, men inte just det här.

Instämmer, men när barnet väl är fött anser jag att dess rättigheter väger tyngre än både mamman och pappan.

Så när det gäller kvinnor ska lagen övervinna biologin genom aborträtten, men när det gäller män blir biologin plötsligt en naturlag som rättfärdigar juridisk livegenskap? Snygg dubbelmoral.

Och sluta göm dig bakom barnets rättigheter. Som jag redan har förklarat finns det tusentals godkända par i adoptionskö som mer än gärna tar över 100 % av det ekonomiska ansvaret. Barnets rättigheter är helt tryggade om kvinnor bara tvingas ta ansvar för sina egna beslut istället för att använda staten som indrivare mot män som blivit lurade eller manipulerade.
Citera
2026-07-02, 15:23
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Den som kan bli gravid, ska givetvis få ha aborträtt. Ert resonerande om detta som en fråga som rör "jämställdhet" faller platt, eftersom biologin inte är jämställd, män kan inte bli gravida. Men hade fungerat så, att både män och kvinnor kunde bli gravida, så hade givetvis båda könen haft samma rätt till abort! Det hade självklart varit jämställt!

Föds det ett barn, kan dock båda föräldrar ansvara för barnet, iaf. ekonomiskt. Och därav har både mamman och pappan skyldighet att försörja barnet. Ekonomisk jämställdhet mellan könen!

----

Vad är det mer ni stör er på? Att kvinnor har rätt att få hjälp på förlossningsavdelning när hon föder barn? Medans män inte har rätt att få lustgas, epiduralbedövning, en stöttande barnmorska när hans fru föder barn?

Biologiska olikheter mellan könen går inte att göra jämställda.

Men ekonomiskt, socialt och politiskt går det att få det nära jämställt mellan könen.
Och för barnens del är det viktigt att de har båda sina föräldrar.

Att du kallar det "ekonomisk jämställdhet" när kvinnan har hela beslutsrätten och mannen blir ekonomiskt livegen är faktiskt ett skämt.

Biologin styr vem som bär barnet, ja. Men biologin tvingar inte staten att skriva lagar som därför gör män till vandrande bankomater utan rättigheter. En juridisk "abort" (att avsäga sig faderskapet innan födseln) är ett papper på ett skrivbord, inte ett medicinskt ingrepp. Du gömmer din egen sexism bakom biologi för att du vägrar erkänna att män behandlas som rättslösa betalningsfunktioner i ditt system
Citera
2026-07-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är vad man allmänt kallar denna idé: "juridisk aborträtt".
Dvs rätten för män att avsäga sig ekonomiskt ansvar för barn.
Verkligen? kön av villiga fäder att ta ansvar för främmande barn ringlar lång?

Män får ta ansvar för sin biologi och sin sits avseende detta och kvinnor för sin.
Kivnnor tvingas leva med "tvång" avseende en mängd biologiska faktorer ofta rätt negativa för hennes frihet, möjligheter etc... då får nog vacker män ta sin sits av negativa risker.

Kräv bättre preventivmedel, använd kondom så länge eller sterilisera er, det är era alternativ.
Alternativet att barns trygghet ska naggas i kanterna avseende ekonomi eller juridiskt faderskap är inte ett alternativ.

Så vi ska inte införa några förbättringar för något kön utan vi ska sitta som bittra surfittor och klaga på att gubbar har ditt och datt och kärringar har ditt och datt?

Frågan är ju när du fick lite kuk senast ditt torra fladderfitta? Hela din argumentering talar för att ditt enda personlighetsdrag är bitterhet!
Citera
2026-07-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Så vi ska inte införa några förbättringar för något kön utan vi ska sitta som bittra surfittor och klaga på att gubbar har ditt och datt och kärringar har ditt och datt?

Frågan är ju när du fick lite kuk senast ditt torra fladderfitta? Hela din argumentering talar för att ditt enda personlighetsdrag är bitterhet!

Vi ska prioritera födda barn framför mäns rätt att slippa allt av konsekvenser för mänsklig sexualitet.
Att införa juridisk aborträtt för män skulle inte leda till nån mer rättvisa mellan könen kring mänsklig reproduktion, utan snarare dess motsats, utöver då den orättvisa vi med detta skulle bygga in för barn i samhället.

Den sits vi har idag är högst troligt den mest rättvisa som går att uppnå mellan könen. Båda tvingas dras med risker och kostnader, kvinnor fysiskt, män ekonomiskt.

Jag får kuk regelbundet, du behöver inte oroa dig.
Citera
2026-07-02, 18:08
Medlem
Helt riktigt resonerat och konstigt ändå vi inte kommit dit när det gäller lagar.

Jag förstår abort men det jag inte förstår är varför vi endast ska ge kvinnan rätt till att välja bort att bli förälder.
Att göra fysisk abort vs att pappan kan avsäga sig faderskapet är så nära rättvist det går att komma.
Endast kvinnan ska inte kunna ångra sig eter sex och säga hon inte vill ha barnet.

Sen brukar det va massa skitsnack om att kvinnan har barnet i sig i 9 månader och all risk hon tar i att föda barn, med det är ju bara bullshit.
Så stora är riskerna inte i sverige och vi har ett extremt litet antal döda kvinnor i samband med förlossningar.
Sen att fittan kanske spricker, framfall eller annat som hör graviditeten är ju helt naturligt och har alltid förekommit.
Vill du inte hamna i en sådan situtation så avråder jag dig som tjej/kvinna att inte ha sex alls, enkelt, eller hur?

Som sagt, ingen tvingar dig att ha sex och du måste inte ha sex heller bara för att du vill ha nåt i fittan.
Jag är kille och bara för att jag är kåt och vill knulla betyder inte att jag måste göra det, jag kan runka.
Så liksom att komma och ångra sig när man blir gravid eller skylla på att killen sprutade i dig håller inte heller.
Citera
2026-07-02, 21:28
Medlem
Hur länge skulle du tycka att det passar att fäder ska kunna "avsäga sig föräldraskap"? Skulle en pappa kunna komma hem en dag och vid middagsbordet tala om för det x-åriga barnet att "Du måste förstå mig, men från nu så ska jag inte vara din appa längre. Hejdå!"

Min erfarenhet av kvinnors beslut om de ska avbryta eller fortsätta en graviditet är komplex. Ungefär hälften av barne som föds i Sverige varje år är planerade och önskade, efterlälngtade barn. Det kan likväl leda till abort. Saker inträffar i livet som gör att planeringar får göras om. Blivande fäder har dött när blivande mödrar varit i tidig gravidite. Vad gör man då? Kvinnans beslut beor också på varför pappan dör; akut sjukdom, olycka eller självmord; påverkar kvinnans beslut. Kommer paret med en planerad och önskad graviditet och får besked vid ultraljudundersökningen att barnet har en svår missbildning som det inte kan överleva. Menar du då att kvinnan inte får följa vår nuvande lag och vilja avbryta graviditeten för att försöka få ett friskt barn istället och pappan vägrar "avsäga sig faderskapet" at kanske religösa skäl att Gud kan bota och likande.

Jag har mött män som säker bett till någon av de gudar mänskligheten bjuder oss på och som han då har bett skulle ordna med åtminstone en "abort" för det ena barnet som han slarvat fram med en kvinna som trott att han hellre vil vara med henne än sin fru. Han skulle säkert velat "avsäga sig " minst det ena föräldraskapet. Särskilt om de hamnar på förlossningsavdelningen samtidigt.
Citera
2026-07-02, 22:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Kvinnan bär barnet i sin egna kropp. Varför kan inte mannen göra detsamma? Inte jämlikt..
Så är det. Men biologiska processer är inte inriktade på att ge upphov till jämlika utfall, utan leder snarare till olika och ibland komplementära funktioner, både inom och mellan arter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in