2026-07-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag hajar att jag sticker ut hakan lite här, då folk verkar ha ett blint raseri mot dessa "flygande råttor". Det framstår nästan som ett inlärt fårbeteende att anklaga måsar för både det ena och det andra. Många gånger till synes oförtjänt.

Jag menar på att måsarna är våra vänner, och därtill ganska roliga djur. De är stora, majestätiska och alltid ute på äventyr. Tacksamma för mat är de också. Lika fina som vilken annan fågel som helst.

Jag har haft förmånen att bo stor del av mitt liv nära hav och vatten. Måsarna, eller mössen som de borde heta, har alltid varit gott sällskap. Deras skriande känns både mysigt och hemtrevligt.

Har du blivit attackerad av möss?
Varför hatar du dem?
Får de oförtjänt skit?
Jag hatar dessa miniatyrbilder, men jag trodde det var din korvformade haka som stack ut även annars. Förlåt. Hoppas du fått försäkringspengar för vanprydande....

Det enda imponerande med dessa jävla skitfåglar är att de är sanna opportunister, precis som råttor!
Det är såklart inte deras fel att vi har länsat deras hav på föda, och de tackar de oss för nu genom att häcka inne i våra städer och snatta vår varmkorv rätt ur näven på torget, sällskapa vid bordet på uteserveringarna och skita på våra bilar och altaner.

Kommunens handfallenhet att bedriva lite skyddsjakt för att hålla beståndet på liten nivå, är häpnadsväckande. Jag vet att det finns firmor att anlita som pickar ägg i den fasen, men utfallet är knappt märkbart.

Viltvård är tydligen populärt om man kan fylla frysen med kött eller få en trofé i gillestugan, men att panga av lite skadedjur så folk slipper bo i sanitär olägenhet, smakar uppenbart inte fågel!
2026-07-03, 17:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Får måsar oförtjänt mycket skit?
Vänd på det.

Är det inte måsarna som ger oss oförtjänt mycket skit?
2026-07-03, 17:51
Medlem
Blaskas avatar
Folk som bott kring måsar vet att dom är den värsta skiten naturen har att erbjuda. Värre än myggor. För vissa som besöker någon hamnstad på sommaren är måsen symboliskt med a good time.
2026-07-03, 17:58
Medlem
Strandskatornas tjut är värre ljudmässigt. Måsarnas attackbajsande på min bil gillar jag inte. Skatornas läte är fruktansvärt. Duvornas ångestfyllda hoande gör mig nedstämd. Det är de fåglar jag hör hemma. Hatar dem alla.
2026-07-03, 18:35
Medlem
dom är bra på föra oljud och bajsa.
Så vackra är dom väl inte heller tycker jag iaf.
2026-07-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Strandskatornas tjut är värre ljudmässigt. Måsarnas attackbajsande på min bil gillar jag inte. Skatornas läte är fruktansvärt. Duvornas ångestfyllda hoande gör mig nedstämd. Det är de fåglar jag hör hemma. Hatar dem alla.

Jag hyrde en stuga utanför göteborg och satan i gatan vad dom jävla strandskatorna lät, som ett billarm.
Varje gång någon kom nära dom började dom pipa.
2026-07-03, 18:48
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Folk som bott kring måsar vet att dom är den värsta skiten naturen har att erbjuda. Värre än myggor. För vissa som besöker någon hamnstad på sommaren är måsen symboliskt med a good time.
Jag gillar dem nog just för att jag bott med dem mycket.
2026-07-03, 18:54
Medlem
Det är mest att de låter mycket. Väldigt mycket. Särskilt mellan säg Maj-Augusti. Juni-Juli är det dags för ungar och att lära dem flyga och de hatar folk som kommer för nära deras ungar. Som sagt det är något man lär sig leva med i en kuststad. Del av stadsbilden.
2026-07-03, 19:19
Medlem
Såg en riktig boss-mås häromdagen stå på taket och invänta ägaren till bilen. Han började digga med huvudet när jag passerade så jag diggade tillbaka. Vi fick fin kemi och jag tror att vi både tänkte ungefär samma ”dags att tömma tarmen strax yä”.
2026-07-03, 20:09
Medlem
Blev attackerad av en fiskmås som barn, den nöp tag i min varmkorv och flög iväg med den. Var livrädd.

Bor nu vid havet nu och har börjat förknippa deras skriande med sommar.
2026-07-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Blev attackerad av en fiskmås som barn, den nöp tag i min varmkorv och flög iväg med den. Var livrädd.

Bor nu vid havet nu och har börjat förknippa deras skriande med sommar.
Och glädje?
Älskar deras skrin och underliga läten. Vet inte om det är föräldrarna eller barnen som ger upphov till...
2026-07-03, 20:20
Medlem
Karlaparkens avatar
Vi har så många måsar i stan som vi förtjänar. De tar för sig av vårt överflöd av mat och avfall som vi sprider omkring oss på olika sätt.

Att hata måsarna i stan tyder på både ekologisk och social analfabetism, man förstår varken djur eller människans påverkan på omgivningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in