2026-07-03, 18:22
Medlem
Hejsan!
Är det någon mer än jag som har minne av de vita glassbilarna som körde i Norrköping för ca 10 år sen? Dom körde inte alls länge, bara en eller två säsonger och lät fruktansvärt högt och skränigt. Jag minns att jag var glad när dom försvann, för signalen var verkligen hemsk. Någon som minns bilarna eller melodin? Har för mig att dom sålde Engelholmsglass.

Är det någon som känner till några andra melodier än Hemglass?
Citera
2026-07-03, 18:24
Avstängd
har för mig det fanns "brödbilen" ett tag som hade en egen melodi
Citera
2026-07-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
har för mig det fanns "brödbilen" ett tag som hade en egen melodi

Den kommer jag inte alls ihåg!
Citera
2026-07-03, 19:25
Medlem
Kommer ihåg den som om det var igår, men tror inte att det fanns mer än en vit. Företaget heter "Glassbilen" och grundades nån gång på 90 talet av tidigare anställda på Hemglass missnöjda med huvudkontoret. Fans även en röd, en gul och en blå och det stämmer att de sålde Engelholmsglass, Svensk glass till skillnad från glassen Hemglass säljer som ingen riktigt vet varifrån den kommer mer än att den levereras till depåerna av en omärkt polskregistrerad lastbil.

Kommer även ihåg melodin från den vita men kan inte hitta den nånstans på nätet å tror inte att det går att återge i text. Den blå hade en annan melodi, hittade ett klipp från 17 år sedan med den: https://www.youtube.com/watch?v=_wPt38rMYGE. Tror den körde i Karlstad, medan den vita höll sig mer runt Norrköping och därikring.

Här i Bruksträsk slutade båda köra för många decennier sedan, då både denna och Hemglass dök upp samtidigt. Det slutade med att de började slåss efter att den ena körde in i den andra, tyvärr så hade vi inga kameror på den tiden annars hade det vart skoj att fånga spektaklet på film.
Senast redigerad av Brukstrask 2026-07-03 kl. 19:28.
Citera
2026-07-03, 21:00
Medlem
godboys avatar
Även här i Göteborg fanns Glassbilen något eller några år. Vill dock minnas att de två företagen, Hemglass och Glassbilen i princip körde efter varandra med kanske tio femton minuters mellanrum där jag bodde då. Detta ledde ju till att de ofta kom samtidigt i vilket fall. Tror att det var Glassbilen som "rippde" Hemglass turlista och försökte lägga sig lite före.

Hur som haver så försvann Glassbilen rätt snabbt igen. Jag vill minnas att de körde med blå färg också och att de typ körde Hemglass äldre bilar som de gjort sig av med.

Hittade här en länk till just Glassbilen. Vissa sidor är döda dock. https://www.glassbilen.se/products.asp
Senast redigerad av godboy 2026-07-03 kl. 21:41.
Citera
2026-07-03, 21:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Glassbilen, Jo den minns jag.

Den kom alltid dagen innan Hemglassbilen.

Det var väl mitten av 90-talet den rullade, i varje fall i Stockholm.
Citera
2026-07-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask

Kommer även ihåg melodin från den vita men kan inte hitta den nånstans på nätet å tror inte att det går att återge i text. Den blå hade en annan melodi, hittade ett klipp från 17 år sedan med den: https://www.youtube.com/watch?v=_wPt38rMYGE. Tror den körde i Karlstad, medan den vita höll sig mer runt Norrköping och därikring.

Den där känner jag mycket väl igen, den fanns även i Jönköping. Melodin är Bellmans "Storm och böljor tystna ren", men som du säger tror jag inte att det var den som den vita hade. Jag minns bara att den lät fruktansvärt mycket och tror den hette GlassiBilen.
Citera
2026-07-04, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Glassbilen, Jo den minns jag.

Den kom alltid dagen innan Hemglassbilen.

Det var väl mitten av 90-talet den rullade, i varje fall i Stockholm.

Den jag tänker på är inte "Glassbilen" (med Bellmans melodi) utan en lokal variant i Norrköping för ca 10 år sen, Glass-i-bilen hette den.
Citera
2026-07-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jooorn
Den där känner jag mycket väl igen, den fanns även i Jönköping. Melodin är Bellmans "Storm och böljor tystna ren", men som du säger tror jag inte att det var den som den vita hade. Jag minns bara att den lät fruktansvärt mycket och tror den hette GlassiBilen.
Synd att jag inte kan nåt om sådana melodier, vet precis hur den vita lät men kan inte namnet på melodin. De hade samma tutor som Hemglass så egentligen är det kanske inte så konstigt att det lät för jävligt.Hemglass melodin har lite mjukare toner, men den vita hade två höga larm liknande ljud först innan melodin började spela. Lät som nåt man kan förvänta sig som intro musik till nåt barnprogram på VHS fast via larm syren tutor.

Har även kollat Hjemis i Danmark, där verkar de köra med äkta ringklockor och då låter det ju fint. Isbilen i Norge kör med samma tutor, men har en annan melodi.

Verkar som att samma tutor även används av våra utryckningsfordon, men tydligen är de mer än bara enkla toner, en del har högtalarsystem inbyggt som kan kopplas till bilstereon och i princip spela vad som helst.

Vill du ha lite skoj nån gång så kan du smyga dig in på passagerarsidan och kolla under sätet där det bör sitta ett usb minne med melodin, byt ut det mot nåt annat, t.ex denna som de kör i Amerikanska ghetton: https://www.youtube.com/watch?v=xWf8HrvscF4
Citera
2026-07-04, 19:45
Medlem
Citat:
Synd att jag inte kan nåt om sådana melodier, vet precis hur den vita lät men kan inte namnet på melodin. De hade samma tutor som Hemglass så egentligen är det kanske inte så konstigt att det lät för jävligt.Hemglass melodin har lite mjukare toner, men den vita hade två höga larm liknande ljud först innan melodin började spela. Lät som nåt man kan förvänta sig som intro musik till nåt barnprogram på VHS fast via larm syren tutor.

Har även kollat Hjemis i Danmark, där verkar de köra med äkta ringklockor och då låter det ju fint. Isbilen i Norge kör med samma tutor, men har en annan melodi.

Verkar som att samma tutor även används av våra utryckningsfordon, men tydligen är de mer än bara enkla toner, en del har högtalarsystem inbyggt som kan kopplas till bilstereon och i princip spela vad som helst.

Vill du ha lite skoj nån gång så kan du smyga dig in på passagerarsidan och kolla under sätet där det bör sitta ett usb minne med melodin, byt ut det mot nåt annat, t.ex denna som de kör i Amerikanska ghetton: https://www.youtube.com/watch?v=xWf8HrvscF4

Det som sitter på Hemglassbilarna idag är mycket riktigt sirenhögtalare. Äldre bilar hade gamla horn, tror dom hette Monacor.
Jag tror jag kom på vad melodin hette på den vita! Den här: https://www.youtube.com/watch?v=BVAaOluYXpU&list=RDBVAaOluYXpU&start_radio =1
men det här var en mycket snällare variant! Låter det bekant?

Sen fanns det en glassbil som hette Bengans glass och Mat, som man såg mycket i Sörmland och trakterna runt Hjälmaren. Den började med ett ringklocksljud "pling pling" och sen kom en glad, tivoliliknande melodi. Det kan väl inte vara den du tänker på? Den melodin var fantastisk! 😍
Senast redigerad av Jooorn 2026-07-04 kl. 19:55.
Citera
2026-07-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jooorn
Det som sitter på Hemglassbilarna idag är mycket riktigt sirenhögtalare. Äldre bilar hade gamla horn, tror dom hette Monacor.
Jag tror jag kom på vad melodin hette på den vita! Den här: https://www.youtube.com/watch?v=BVAaOluYXpU&list=RDBVAaOluYXpU&start_radio =1
men det här var en mycket snällare variant! Låter det bekant?

Sen fanns det en glassbil som hette Bengans glass och Mat, som man såg mycket i Sörmland och trakterna runt Hjälmaren. Den började med ett ringklocksljud "pling pling" och sen kom en glad, tivoliliknande melodi. Det kan väl inte vara den du tänker på? Den melodin var fantastisk! 😍
Det var som fan, jo jag känner igen Turkey in the Straw, men den är vanlig i Amerikat, har aldrig hört den här i Sverige. Bengans glass var det nog jag tänkte på med den vita bilen pling pling och sen tivolimelodi. Den å så den blåa som körde i Karlstad och därikring är de jag har sett. Undrar hur många av dessa oberoende bilar som finns kvar nu för tiden, vore jävligt synd om Hemglass konkurrerat ut dem men det är nog så det har blivit med tanke på deras vansinniga prishöjningar varje månad.
Citera
2026-07-04, 21:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Det var som fan, jo jag känner igen Turkey in the Straw, men den är vanlig i Amerikat, har aldrig hört den här i Sverige. Bengans glass var det nog jag tänkte på med den vita bilen pling pling och sen tivolimelodi. Den å så den blåa som körde i Karlstad och därikring är de jag har sett. Undrar hur många av dessa oberoende bilar som finns kvar nu för tiden, vore jävligt synd om Hemglass konkurrerat ut dem men det är nog så det har blivit med tanke på deras vansinniga prishöjningar varje månad.
Jag Googlade på Hemglass och konkurrens och det verkar inte finnas någon konkurrens alls på området med kringkörande glassbilar som säljer direkt till privatperson i bostadsområden på det sätt som Hemglass gör. Hemglass är dyrt mot vad man får. Jag kan tänka mig att de flesta hellre köper glass i flerpack när de ändå handlar på stormarknaderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in