Citat:
Ursprungligen postat av
Jooorn
Den där känner jag mycket väl igen, den fanns även i Jönköping. Melodin är Bellmans "Storm och böljor tystna ren", men som du säger tror jag inte att det var den som den vita hade. Jag minns bara att den lät fruktansvärt mycket och tror den hette GlassiBilen.
Synd att jag inte kan nåt om sådana melodier, vet precis hur den vita lät men kan inte namnet på melodin. De hade samma tutor som Hemglass så egentligen är det kanske inte så konstigt att det lät för jävligt.Hemglass melodin har lite mjukare toner, men den vita hade två höga larm liknande ljud först innan melodin började spela. Lät som nåt man kan förvänta sig som intro musik till nåt barnprogram på VHS fast via larm syren tutor.
Har även kollat Hjemis i Danmark, där verkar de köra med äkta ringklockor och då låter det ju fint. Isbilen i Norge kör med samma tutor, men har en annan melodi.
Verkar som att samma tutor även används av våra utryckningsfordon, men tydligen är de mer än bara enkla toner, en del har högtalarsystem inbyggt som kan kopplas till bilstereon och i princip spela vad som helst.
Vill du ha lite skoj nån gång så kan du smyga dig in på passagerarsidan och kolla under sätet där det bör sitta ett usb minne med melodin, byt ut det mot nåt annat, t.ex denna som de kör i Amerikanska ghetton:
https://www.youtube.com/watch?v=xWf8HrvscF4