2026-07-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det var som fan, jo jag känner igen Turkey in the Straw, men den är vanlig i Amerikat, har aldrig hört den här i Sverige. Bengans glass var det nog jag tänkte på med den vita bilen pling pling och sen tivolimelodi. Den å så den blåa som körde i Karlstad och därikring är de jag har sett. Undrar hur många av dessa oberoende bilar som finns kvar nu för tiden, vore jävligt synd om Hemglass konkurrerat ut dem men det är nog så det har blivit med tanke på deras vansinniga prishöjningar varje månad.

Det finns 2 bilar kvar, en i Skåne och en någon annanstans (kanske Karlstad?). Jag fick Bengans speldosa när den bilen skrotades, det är min käraste ägodel. Ah, då vet jag vilken du tänkte på. Dom jag tänker på såg precis likadana ut men lät väldigt mycket högre och skränigare.
Citera
2026-07-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag Googlade på Hemglass och konkurrens och det verkar inte finnas någon konkurrens alls på området med kringkörande glassbilar som säljer direkt till privatperson i bostadsområden på det sätt som Hemglass gör. Hemglass är dyrt mot vad man får. Jag kan tänka mig att de flesta hellre köper glass i flerpack när de ändå handlar på stormarknaderna.
Precis, det som förstör frysvaror under transport är inte värmen, utan kondensvattnet. Så kan du bara frakta glassen torrt och mörkt i bilen så behövs ingen frys under själva transporten, så länge det är under en timme, vilket de flesta kan åka till en livsmedelsbutik inom. Både Hemglass och GB ägs av Amerikanska Unilever som också levererar glass till våra livsmedelsbutiker, det är samma skit som säljs i vilket fall.
Citera
2026-07-04, 21:35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Precis, det som förstör frysvaror under transport är inte värmen, utan kondensvattnet. Så kan du bara frakta glassen torrt och mörkt i bilen så behövs ingen frys under själva transporten, så länge det är under en timme, vilket de flesta kan åka till en livsmedelsbutik inom. Både Hemglass och GB ägs av Amerikanska Unilever som också levererar glass till våra livsmedelsbutiker, det är samma skit som säljs i vilket fall.
Precis, transporten är inget bekymmer. Jag bor kanske 10-15 min bort med bil från min ICA Maxi. Som glass brukar jag köpa Häagen Dazs glass. Visst är den dyrare än typ SIA men fan så mycket godare. Den är väl dock knappast dyrare än något från Hemglassbilen. Sen när man plockar frysvaror om man storhandlar så tar man dem sist och lägger alla tillsammans, och sen packar man upp dem först när man väl kommit hem.
Citera
2026-07-04, 21:39
Medlem
Citat:
Precis, transporten är inget bekymmer. Jag bor kanske 10-15 min bort med bil från min ICA Maxi. Som glass brukar jag köpa Häagen Dazs glass. Visst är den dyrare än typ SIA men fan så mycket godare. Den är väl dock knappast dyrare än något från Hemglassbilen. Sen när man plockar frysvaror om man storhandlar så tar man dem sist och lägger alla tillsammans, och sen packar man upp dem först när man väl kommit hem.
Min närmsta butik är ungefär en timme bort, går alldeles utmärkt att lägga alla frysvaror tillsammans i samma påse, visst det hinner tina upp till kylskåpstemperatur men tack vare ACn håller det sig torrt, har aldrig fått några iskristaller i glassen. Försöker köpa lokala märken för att inte göda glassmaffian.
Citera
2026-07-04, 21:50
Medlem
godboys avatar
Citat:
Min närmsta butik är ungefär en timme bort, går alldeles utmärkt att lägga alla frysvaror tillsammans i samma påse, visst det hinner tina upp till kylskåpstemperatur men tack vare ACn håller det sig torrt, har aldrig fått några iskristaller i glassen. Försöker köpa lokala märken för att inte göda glassmaffian.
Bra tanke! Brukar ibland köpa från Lejonet och Björnen. De är väl ändå rätt stora
Citera
2026-07-05, 19:21
Medlem
Citat:
Bra tanke! Brukar ibland köpa från Lejonet och Björnen. De är väl ändå rätt stora

Det finns ett antal privata hemförsäljningsbilar som fortfarande kör med melodier som Hemglass gör.
Citera
2026-07-05, 19:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooorn
Det finns ett antal privata hemförsäljningsbilar som fortfarande kör med melodier som Hemglass gör.
Okej, var finns dessa och vilka driver dem?
Citera
2026-07-06, 13:46
Medlem
Citat:
Okej, var finns dessa och vilka driver dem?

Det är privatpersoner, en finns i Åstorp och heter Glassmästaren och en utanför Stockholm, som kör väldigt sparsamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in