2026-07-03, 14:24
Medlem
Kinaskis avatar
Kråkor är fina och smarta djur.
De minns om man varit vänligt mot dem.

Hade ett litet gäng på ett ställe där jag bodde förr som jag brukade fixa mat åt lite då och då.
Vi blev lite polare kändes det som.
Citera
2026-07-03, 15:00
Medlem
Älskar dessa kråkfåglar, hade känt mig ärad och beställt in ett skrovmål till den/dem som belöning. Om jag fortfarande kunde se att beställa och betala.

Som många påpekar är de väldigt smarta djur trots sina storleksmässigt små hjärnor.
De är vad Darwin verkligen menade med survival of the fittest. Funkar utmärkt oavsett omgivning. Tuffa!
Citera
2026-07-03, 15:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kråkor är väldigt smarta, betydligt smartare än tex. katter och hundar.

Sant. Här så lurar skatorna upp grannens katt till trädet. Om och om igen.
Katten kan inte ta sig ner. Grannen får låna min stege för att ta ner katten..
Skatorna och jag är roade utav spektaklet!

(Skator är kråkfåglar)
Citera
2026-07-03, 15:57
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Råttet är mågat, för kråkan.

Man får tänka på att de är lika intelligenta som hundar.

Och släkt med T. Rex?

Avlägsna kusiner är de. Deras gemensamma förfader levde typ 100 miljoner år före T Rex.

Ungefär samma tidsspann som mellan oss och vår med möss gemensamma förfader. Gillar du ost? 🙂
Citera
2026-07-03, 16:07
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kråkor är extremt smarta fåglar. Någon öldrickare har gjort något mot den/dem.
Haft kråkor här som varit handtama.

I yngre dagar brukade jag skjuta dem, men slutat med det när jag insåg hur smarta de är- De massakrerar andra fåglars bon och äter ungarna men ser man bortom det så är de väldigt sällskapliga mot oss människor. Alla kråkfåglar är smarta, trevligast är korpen.

Hur lyckas man med att få dom tama?
Har höns och matar ett par kråkor med mat och försökt att komma närmare men lyckas inte.
Citera
2026-07-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kråkor är väldigt smarta, betydligt smartare än tex. katter och hundar.

Men de är opportunistiska, gör de sattyg så är det för att de har nåt att vinna på det. Här kan man fundera vad de vinner på sina handlingar. De gör inte saker bara för skoj skull.
Ska för övrigt bli väldigt skönt nu när fiskmåsarna har häckat klart snart och drar vidare från hustaken när ungarna blir flygklara. Vilken dag som helst nu.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-07-03 kl. 16:29.
Citera
2026-07-03, 16:41
Medlem
Kosmos.s avatar
t.o.m. kråkorna hatar 08'or. Dryga jävlar....
Citera
2026-07-03, 17:06
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Älskar dessa kråkfåglar, hade känt mig ärad och beställt in ett skrovmål till den/dem som belöning. Om jag fortfarande kunde se att beställa och betala.

Som många påpekar är de väldigt smarta djur trots sina storleksmässigt små hjärnor.
De är vad Darwin verkligen menade med survival of the fittest. Funkar utmärkt oavsett omgivning. Tuffa!

Ja kråkor är fina djur. Och dom blir såklart ölsugna den här tiden på året. Kråkan på kungsholmen, man kan förstå honom. Öl överallt och ingen som låter honom smaka.
Citera
2026-07-03, 17:08
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
t.o.m. kråkorna hatar 08'or. Dryga jävlar....

Heja kråkan! 🐦
Citera
2026-07-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja kråkor är fina djur. Och dom blir såklart ölsugna den här tiden på året. Kråkan på kungsholmen, man kan förstå honom. Öl överallt och ingen som låter honom smaka.
Nu kommer jag inte bevista Kungsholmen men skulle jag vore jag den första att bjuda på ett glas
Eller fler. Svårt bedöma tolerans. Men det lär man märka...
Citera
2026-07-03, 17:11
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Hur lyckas man med att få dom tama?
Har höns och matar ett par kråkor med mat och försökt att komma närmare men lyckas inte.

Stå blickstilla ute i trädgården med lite gott i utsträckt hand ska du se.
Du kan inte gå till kråkan utan måste vänta på att kråkan går till dig.

Knepet är tålamod.
Citera
2026-07-03, 17:21
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Nu kommer jag inte bevista Kungsholmen men skulle jag vore jag den första att bjuda på ett glas
Eller fler. Svårt bedöma tolerans. Men det lär man märka...

Haha det lär han gilla fågeln. För ett par år sen låg det en skata raklång på min gräsmatta. Han såg skadad ut så jag var på väg ut med golfklubban för att dräpa honom så han inte skulle behöva lida.

Men han började åla sig runt efter ett tag så jag gick in med golfklubban och hämtade bröd istället. Han var inte brödsugen i sitt tillstånd tyvärr men det var då jag började misstänka att skatan var full.

Så kråkan på kungsholmen kan vara alkad och behöva påtår. Klart att han ska få sin öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in