Citat:
Ursprungligen postat av
Varmlandskorven
Satt och tänkte på detta med strumpor ur ekonomisk synpunkt och strumpor kan man ju köpa idag billigt i flerpack . Tex du använder ett par strumpor varje dag under en vecka/månad sen istället för att tvätta dom slänger du dom och köper nya. Jag menar ska du tvätta dom så kostar tvättmedel plus elförbrukning på tvättmaskin. Borde vara mer lönsamt köpa nytt flerpack varje vecka/månad så kan man ha rena nya fräscha strumpor varje dag.
Nu får jag miljötalibanerna på mig men jag får ta det.
Gör ni som jag efter att använt strumpor så slänger man dom och köper nya.? Speciellt vita strumpor är svåra att tvätta rena dessutom. .
E du så fattig att du tror du kan spara några kronor på att köpa supergiftiga temustrumpor varje månad?
Kanske dags att byta jobb.
Det är förövigt extremt mycket kemikalier i nya kläder särskilt de billiga som du syftar på och foten tar upp toxiner direkt.
Detta betyder att det blir dyrt i längden att hela tiden ha nya strumpor med massa gifter då du får sjukdomar eller cancer med tiden och förutom förlorad livskvalitet också får betala massa läkemedel i onödan sen + att du får betala den subventonerade vården + läkemedel med mer skatt ju fler som tänker kortsiktigt som en iq skolåda för dagen.
Dessutom får vi fler invandrare från länder som bangladesh,indien,kna osv ju fler billiga kläder,strumpor du köper då klädfabrikerna och infärgningsfabrikerna totalt förstör deras grundvatten.
Utan vatten där får du fler invandrare hit där vi har rent dricksvatten i europa.
I bangladesh exempelvis har klädfabikanterna färgat vattnet till oigenkännlighet och allt biologiskt liv är dött i vattnet.
Förövrigt drar en tvätt på 40 grader med 8kg kläder inkl uppvärmning cirka 1,2kwh.
just nu ligger elpriset på 25 öre + kwh + elskatt är väl 40 öre eller nåt sånt så säg 65 öre per kwh.
Men låt oss räkna på vintertid med våra horribla ai och datacenters som höjer priset till 2kr kwh eller så.
elen till 1tvätt kostar med 2kr kwh i vinter cirka 2,50 kronor tvätt med 40grader.
Höjer du till 90grader för att få bort alla bakterier från 8kg handdukar och annat du tvättar samtidigt kan vi väl räkna med 6kr eller så med värsta vinterpriset och nånstans runt 1kr just nu.
Du kanske borde byta jobb som sagt om du måste tänka på småkronor varje dag och inte har nåt roligare att ägna dig åt.
Fast du kanske går på socialbidrag om du tycker att 1kr upp till 6kr på vintertid är dyrt att tvätta 8kg kläder,sängkläder,handdukar,strumpor.