2026-07-04, 11:41
Medlem
Roidberts avatar
Låter mycket onödigt. Min policy när det kommer till kläder är att slänga först när kläderna är både trasiga och smutsiga. Om t.ex. en strumpa har ett stort hål använder jag den tills den tills den blir smutsig och slänger den först då.

Detta är typ en tvångstanke jag har, att man aldrig kan slänga kläder innan de är trasiga och smutsiga. Dels för att spara pengar och dels för att slippa gå till tvättstugan mer än nödvändigt.
Citera
2026-07-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Köp likadana så blir det aldrig det problemet, alltid svarta och alltid av samma sort.

Svårt när vi är 4 pers med nästan samma skostorlek och alla vill ha sina egna sockar. Men jag kommer definitivt göra så den dagen jag är själv 👌
Citera
2026-07-04, 23:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Kläder och skor
/Moderator
Citera
2026-07-05, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Samma sort o färg i över 20 år, till vardag som fest! Är lite bonnig så mig stör det inte.

Inget som överhuvudtaget bevisar att det är sant, bara en hittepåskriven historia!
Citera
2026-07-05, 19:35
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Inget som överhuvudtaget bevisar att det är sant, bara en hittepåskriven historia!
Sanningshalten i min kommentar är totalt onödigt att ens försöka bevisa! Däremot en trådstart gör att saker kommer i ett annat ljus.
Citera
2026-07-05, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Satt och tänkte på detta med strumpor ur ekonomisk synpunkt och strumpor kan man ju köpa idag billigt i flerpack . Tex du använder ett par strumpor varje dag under en vecka/månad sen istället för att tvätta dom slänger du dom och köper nya. Jag menar ska du tvätta dom så kostar tvättmedel plus elförbrukning på tvättmaskin. Borde vara mer lönsamt köpa nytt flerpack varje vecka/månad så kan man ha rena nya fräscha strumpor varje dag.

Nu får jag miljötalibanerna på mig men jag får ta det.

Gör ni som jag efter att använt strumpor så slänger man dom och köper nya.? Speciellt vita strumpor är svåra att tvätta rena dessutom. .
Jag jobbar varje dag, och hinner inte alltid tvätta. Då köper jag nya strumpor iatället
Citera
2026-07-06, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Strumpor kan man har ganska länge.
Det är först när bara resårringen återstår som det kan vara dags att slänga dom.

På så sätt sparar man pengar på såväl tvätt som nya strumpor.
Problemet för mig är att det hinner bli en massa hål långt innan strumpans resår ens visar en tendens på materialutmattning.

Jag har testat sockar med cordura, men det blir ändå hål i dem rätt snabbt. Ska man behöva köpa kevlarstumpor nästa gång?
Citera
2026-07-06, 08:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Problemet för mig är att det hinner bli en massa hål långt innan strumpans resår ens visar en tendens på materialutmattning.

Jag har testat sockar med cordura, men det blir ändå hål i dem rätt snabbt. Ska man behöva köpa kevlarstumpor nästa gång?
Hål ?

Som du kanske inte förstod, så är det när bara resårringen återstår som det är dags för ett strumpbyte.
Citera
2026-07-06, 09:03
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
börja med svarta strumpor då.
Citera
2026-07-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hål ?

Som du kanske inte förstod, så är det när bara resårringen återstår som det är dags för ett strumpbyte.
Gör du samma sak med kalsongerna?
Citera
2026-07-06, 11:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Gör du samma sak med kalsongerna?
Japp
Citera
  • 7
  • 8