2026-07-01, 22:50
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Menar du att du önskar att Israel skulle genomföra ännu större folkmord?

Vad är du för sorts människa?

han är en fullkomlig vettvilling. tråd finns.
Citera
2026-07-02, 19:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
10,8% av 10 miljoner invånare är alltså 1 miljon röster. På dessa två fucking serietidningsskurkar till politiker. Det är ett toppenbevis på att något är off i landet.

Jämför med att NMR hade fått 10% av rösterna i Sverige.

Jag menar att kombinationen av utvrcklingsnivå, plats på den internationella arenan, graden av nationalism och även det stora antalet företrädare som försöker normalisera denna nationalistiska hållning i samtliga offentliga rum är ordentligt unik för just Israel ja.
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Kanske kan man gemföra de med spanska Vox som fick 12,39% av rösterna i spanska parlamentsvalet 2023.

Eller som Lega i Italien de fick i parlamentsvalet (2022) 8,8 % av rösterna. De är som jag förstår det inte bara nationalistiska utan även religiösa och förespråkar en starkt katolsk italiensk identitet.

Tycker du dömer Israel på ett helt annat sätt en du gör med andra länder. Eftersom du helt ignorerar att samma fenomen finns även i Europa.

Jag tycker att det är fint med nationalism så länge som det handlar om defensiv nationalism. Principen bör vara "Låt oss vara ifred, så låter vi er vara ifred". Alla kan vara vänner, och kanske erbjuda en hjälpande hand när det behövs. Det är så man uppnår frid.

Den form av nationalism som Israel driver är någonting helt annat. Israels nationalism är aggressiv. Den går ut på att slåss mot andra folk, och erövra deras hemländer.

Finns något parti i Europa som förespråkar den form av nationalism som Israel sysslar med?
Citera
2026-07-02, 21:55
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tycker att det är fint med nationalism så länge som det handlar om defensiv nationalism. Principen bör vara "Låt oss vara ifred, så låter vi er vara ifred". Alla kan vara vänner, och kanske erbjuda en hjälpande hand när det behövs. Det är så man uppnår frid.

Den form av nationalism som Israel driver är någonting helt annat. Israels nationalism är aggressiv. Den går ut på att slåss mot andra folk, och erövra deras hemländer.

Finns något parti i Europa som förespråkar den form av nationalism som Israel sysslar med?

Jag tror att nationalism av sin natur hamnar där Israel är nu. Har i alla fall inte sett något bra exempel på en fredlig nationalism än.

En stark ingruppkänsla ger också en stark utgruppskänsla, och den mekanismen skapar gärna ett vi och dom som över tid kokar över.

Det är egentligen samma problem som uppstår i de flesta mänskligt konstruerade sociala system. Ingrupp arbetarklass retar upp sig på utgrupp arbetsgivare, ingrupp aristokrater retar ihjäl sig på utgrupp krångliga undersåtar.

Sen kan man helt enkelt bara "välja" ett mer eller mindre imperfekt system. Nationalismen känns som ett lockande system just nu när vi är på en plats skapad av ett annat systems svagheter, det socialdemokratiska världssamvetet och det stora kulturkrockarna som en följd av det experimentet.

Förstår att man då kan längta efter en mer homogen tillvaro igen. Problemet är att man för att ta sig dit och hålla sig kvar där mest troligt behöver skapa ett ganska obehagligt samhälle, inte långt från det vi ser håller på att utvecklas i Israel av idag.
Citera
2026-07-02, 22:11
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Typisk latent antisemitism när det gäller Israel handlar ytterst inte om sakfrågan. De som kritiserar Israel kan vara ärligt uppriktiga men de inser inte att den här konflikten är unik i engagemangsnivå. Samma övergrepp kan förekomma var som helst i världen och då finns inget som helst engagemang. Denna selektiva mekanism är också ett uttryck för antisemitism, även om den är omedveten/undermedveten.
Hej hopp!
Nej, det är ett jädra engagemang om uigurer i Kina när man nämner Gaza för Israelapologeter.
Men skillnaden är ju att vi inte stödjer Kina, men USA stödjer Israel. Och Sverige vapen-samarbetar-handlar med Israel.
Så där kan vi göra nåt = bojkotta utan större förlust för oss. Som protest.
Citera
2026-07-02, 22:22
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Hej hopp!
Nej, det är ett jädra engagemang om uigurer i Kina när man nämner Gaza för Israelapologeter.
Men skillnaden är ju att vi inte stödjer Kina, men USA stödjer Israel. Och Sverige vapen-samarbetar-handlar med Israel.
Så där kan vi göra nåt = bojkotta utan större förlust för oss. Som protest.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt.
(Edit: Jaha, nu ser jag inläggen nedan, never mind.)
Senast redigerad av Baliser 2026-07-02 kl. 23:02.
Citera
2026-07-02, 22:40
Medlem
KaptenDilberts avatar
Hej! Tråden heter "Majoriteten av länder har negativ syn på Israel".
Jag är äldre än 30 år och det här är ingen nyhet för mig.
Men med Gaza, Epstein och Iran-kriget har nog detta förvärrats, eller iallafall inte förbättras.
JD Vance uttryckte på presskonferens att "Israel ska vara försiktiga för vi (USA) är den enda vän ni har kvar i världen".
Han är (här) inte ute och cyklar.
Och stödet för Israel i USA bland folklagren (politikernas reaktion släpar efter ordentligt) är helt förändrat 2023 2024 2025 2026.
Förr var det 80 % proIsrael 20 % proPalestina i USA, nu är det 35 % proIsrael och 65% proPalstina.
Så ordentlig omsvänging!
https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js
Israel is losing US support - even among Republicans CNN

Vad kan det bero på? Vad är dåligt/uppfattas dåligt med Israel som kan uppfattas så av omvärlden.
Ja flera grejer.
Jag har försökt göra kategorier, men jag kan behöva hjälp att slå ihop vissa.
Jag tänkte hålla mig till 10 st först och göra underkategorier, men det är
alltså rubriceringen jag gärna tar hjälp med för en "Black Book on Israel":

Nu är jag uppe i 29 kategorier: Har jag glömt något viktigt?

Jag har med ganska mycket om USA också.
USA är världens största militärmakt. Utan dem, inget Israel (idag iallafall).
om det är 15 miljoner judar i världen så bor 7 miljoner i Israel, 7 miljoner i USA och 1 miljon lite utspritt.
Men i USA bor 335 miljoner som inte är judar och absolut inte vill dö i deras krig egentligen.
Fast USA har förstås en hel del kristna sionister. Men de kan möjligen ändra sig/göra avbön.

1 judendomen som Israel är baserad på
2 ockupation av palestinskt territorie
3 inflytande på amerikansk politik - inrikes
4 USS Liberty
5 kärnvapen
6 förhållande till Sydafrika
7 inblandning med Epstein
8 inflytande på amerikansk politik – utrikes Irankriget
9 Libanon
10 inflytande på amerikansk politik – utrikes Irak, Syrien, Jordanien, Libyen, Egypten
11 Mossad utrikes
12 media, censur
13 användning av begreppet antisemitism
14 sekulära judars kritik mot Israel
15 vissa ortodoxa judars kritik mot Israel
16 judarnas tolkning av Jesus öde och hans budskap
17 Gaza
18 Västbanken
19 judars behandling av kristna i Jerusalem och andra delar av Israel
20 Scofield-Bibeln (USA 1905 typ) som manipulerat (alltså kommentarer till intill Bibeltexten) beskriver judar som ett särskilt folk som kristna behöver beakta positivt
21 det angelikanska Israel som kristen sionism från Storbitannien försöker bygga 1820tal 30tal 40tal
22 apartheidlagarna som råder idag, ( uppskattningsvis 70 % har rösträtt)
23 judendomen som oreformerad stamreligion, grundas före axialåldern då allmänmänskliga tankar som Buddism, zoroastrism, grekisk filosofi, Jainism, Daoism, Konfuciansim uppstår
24 ”Guds utvalda folk”-tankar: som att judar ber som tack till Gud att de ej fåtts till goyim dagligen, samt anser att icke-judar har en själ som är närmre djuren än människor som är judar
25 Nakba
26 cancelling av kritiska röster i USA som Thomas Massie
27 AIPAC
28 Israels inbalndning i Europeisk politik (politiska partier, främjande av islamofobi)
29 Israels fruktansvärt dåliga bidrag i 2026 års Eurovision som ändå kom 2:a (!)
Citera
2026-07-02, 22:42
Medlem
KaptenDilberts avatar
30 Weinstein
Citera
2026-07-02, 22:48
Medlem
KaptenDilberts avatar
31 dödandet av journalister
32 dödandet av aktivister som Rachel Corrie
Citera
2026-07-03, 00:00
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Hej! Tråden heter "Majoriteten av länder har negativ syn på Israel".
Jag är äldre än 30 år och det här är ingen nyhet för mig.
Men med Gaza, Epstein och Iran-kriget har nog detta förvärrats, eller iallafall inte förbättras.
JD Vance uttryckte på presskonferens att "Israel ska vara försiktiga för vi (USA) är den enda vän ni har kvar i världen".
Han är (här) inte ute och cyklar.
Och stödet för Israel i USA bland folklagren (politikernas reaktion släpar efter ordentligt) är helt förändrat 2023 2024 2025 2026.
Förr var det 80 % proIsrael 20 % proPalestina i USA, nu är det 35 % proIsrael och 65% proPalstina.
Så ordentlig omsvänging!
https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js
Israel is losing US support - even among Republicans CNN

Vad kan det bero på? Vad är dåligt/uppfattas dåligt med Israel som kan uppfattas så av omvärlden.
Ja flera grejer.
Jag har försökt göra kategorier, men jag kan behöva hjälp att slå ihop vissa.
Jag tänkte hålla mig till 10 st först och göra underkategorier, men det är
alltså rubriceringen jag gärna tar hjälp med för en "Black Book on Israel":

Nu är jag uppe i 29 kategorier: Har jag glömt något viktigt?

Jag har med ganska mycket om USA också.
USA är världens största militärmakt. Utan dem, inget Israel (idag iallafall).
om det är 15 miljoner judar i världen så bor 7 miljoner i Israel, 7 miljoner i USA och 1 miljon lite utspritt.
Men i USA bor 335 miljoner som inte är judar och absolut inte vill dö i deras krig egentligen.
Fast USA har förstås en hel del kristna sionister. Men de kan möjligen ändra sig/göra avbön.

1 judendomen som Israel är baserad på
2 ockupation av palestinskt territorie
3 inflytande på amerikansk politik - inrikes
4 USS Liberty
5 kärnvapen
6 förhållande till Sydafrika
7 inblandning med Epstein
8 inflytande på amerikansk politik – utrikes Irankriget
9 Libanon
10 inflytande på amerikansk politik – utrikes Irak, Syrien, Jordanien, Libyen, Egypten
11 Mossad utrikes
12 media, censur
13 användning av begreppet antisemitism
14 sekulära judars kritik mot Israel
15 vissa ortodoxa judars kritik mot Israel
16 judarnas tolkning av Jesus öde och hans budskap
17 Gaza
18 Västbanken
19 judars behandling av kristna i Jerusalem och andra delar av Israel
20 Scofield-Bibeln (USA 1905 typ) som manipulerat (alltså kommentarer till intill Bibeltexten) beskriver judar som ett särskilt folk som kristna behöver beakta positivt
21 det angelikanska Israel som kristen sionism från Storbitannien försöker bygga 1820tal 30tal 40tal
22 apartheidlagarna som råder idag, ( uppskattningsvis 70 % har rösträtt)
23 judendomen som oreformerad stamreligion, grundas före axialåldern då allmänmänskliga tankar som Buddism, zoroastrism, grekisk filosofi, Jainism, Daoism, Konfuciansim uppstår
24 ”Guds utvalda folk”-tankar: som att judar ber som tack till Gud att de ej fåtts till goyim dagligen, samt anser att icke-judar har en själ som är närmre djuren än människor som är judar
25 Nakba
26 cancelling av kritiska röster i USA som Thomas Massie
27 AIPAC
28 Israels inbalndning i Europeisk politik (politiska partier, främjande av islamofobi)
29 Israels fruktansvärt dåliga bidrag i 2026 års Eurovision som ändå kom 2:a (!)

Den där videon på YouTube är inte seriös.
Personen som talar liknar en billig gatuförsäljare eller
en illegal lotteri och spelverksamhet.
Ett katarakt av obekräftade siffror presenteras i uppskruvad hastighet
inför det sedvanliga förståndshandikappade drägget framför TV-apparaterna.
Det var mycket länge sedan media hade trovärdighet.

Allt samanfattades i att "Israel has become a four letter word"
Det enda ord med fyra bokstäver som på något sätt motsvarar Israel är "jews".
Alltså handlar det om den sedvanliga antisemitismen och inte det minsta om Israel som land.
Citera
2026-07-03, 06:44
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Den där videon på YouTube är inte seriös.
Personen som talar liknar en billig gatuförsäljare eller
en illegal lotteri och spelverksamhet.
Ett katarakt av obekräftade siffror presenteras i uppskruvad hastighet
inför det sedvanliga förståndshandikappade drägget framför TV-apparaterna.
Det var mycket länge sedan media hade trovärdighet.

Alltså handlar det om den sedvanliga antisemitismen och inte det minsta om Israel som land.
Du känner väl till CNN? De citerar bara de vanligaste opinionsunderökningarna.
Men om du vill ha någon annan källa till hur mycket Israels popularitet dalat i USA får du väl fråga ChatGpt eller nåt. Det är allmänt känt.
Ja, han kanske har animerat språk som en gatuförsäljare, men han försöker mest vara pedagogisk.
Så videon är seriös.

Men jag låter dig berätta vilka siffror det är som gäller från seriösa källor om det finns några som du respekterar?
Citera
2026-07-03, 06:50
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Återigen, det var CNN, en aktad nyhetskanal. Som aktar sig - förmodligen FÖR mycket - för att bli kallad antisemitisk.
De återger bara opinionssiffror. Dont kill the messenger.

Räkna gärna upp 10 medie-kanaler som har högre trovärdighet än CNN ?
Så har säkert några av dem citerat liknande opinionsundersökningar om Israel också, för det är allmänt känt ( = fråga ChatGpt typ )

Och alla frågeformuleringar är om Israel. Inga frågeformuleringar är om judar.

Som vi konstaterar finns judar som tar avstånd från Israel, ja till och med ortodoxa judar som tycker att staten Israel är ett kätteri / heresi som sådant.

Så om de kan skilja på det så kan väl vi.

Norman Finkelstein är jude och känd Israelkritiker/debattör (med Förintelse-dödade föräldrar).
Om du vill ha ett exempel. Det finns förstås flera.
Citera
2026-07-04, 06:43
Medlem
KaptenDilberts avatar
apropå trådens rubrik "majoriteten av alla länder har negativ inställning till Israel".
Israel är en stat dedikerad till judar enligt egen utsago.
Det finns 7 miljoner judar i Israel, 7 miljoner judar i USA och 1 miljon judar lite utspritt i andra länder.
Men det finns 343 miljoner andra amerikaner - som inte är judar och inte bryr sig om Israel om de inte är kristna sionister med en speciell (korrumperad) läsning av Bibeln (Scofield-varianten från 1905).

ALLA andra länders befolkningar är negativa till Israel pga t ex folkmordet i Gaza:

så därför måste man kalla FN för en "antisemitklubb" (hilarious) och "hela världen är emot oss men vi har inte gjort nåt fel" (hilarious)

Så:
+ positiva :
Israel självt

neutrala/positiva/politiker positiva men befolkningen skeptiska:
+ - 0 :
USA

- negativa:

Afrika
Nigeria – ca 240 miljoner
Etiopien – ca 135 miljoner
Egypten – ca 118 miljoner
Demokratiska republiken Kongo – ca 115 miljoner
Tanzania – ca 71 miljoner
och alla andra
t ex Sydafrika (mycket negativa!)

Asien
Indien – ca 1,46 miljarder
Kina – ca 1,41 miljarder
Indonesien – ca 286 miljoner
Pakistan – ca 255 miljoner
Bangladesh – ca 176 miljoner
och alla andra

Europa
Ryssland – ca 144 miljoner
Tyskland – ca 84 miljoner
Storbritannien – ca 69 miljoner
Frankrike – ca 68 miljoner
Italien – ca 59 miljoner
och alla andra

Nordamerika
Mexiko – ca 132 miljoner
Kanada – ca 42 miljoner
Guatemala – ca 19 miljoner
Haiti – ca 12 miljoner
och alla andra (USA är ett specialfall - se ovan)

Sydamerika
Brasilien – ca 212 miljoner
Colombia – ca 54 miljoner
Argentina – ca 47 miljoner
Peru – ca 35 miljoner
Venezuela – ca 29 miljoner
och alla andra

Oceanien
Australien – ca 27 miljoner
Papua Nya Guinea – ca 11 miljoner
Nya Zeeland – ca 5,4 miljoner
och alla andra

sen finns det ju folk som är positiva till Israel på FlashBack.

och svenska politiker som t ex vill hålla sig väl med vad de tror att USA vill.

Men Sverige var ju positiva till Hitler fram till 1942 Stalingrad (kappvändarhösten) då man bytte till Churchill, enligt principen "heja de som vinner".
så inget nytt under solen där heller ur ett historiskt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in