Hej! Tråden heter "Majoriteten av länder har negativ syn på Israel".
Jag är äldre än 30 år och det här är ingen nyhet för mig.
Men med Gaza, Epstein och Iran-kriget har nog detta förvärrats, eller iallafall inte förbättras.
JD Vance uttryckte på presskonferens att "Israel ska vara försiktiga för vi (USA) är den enda vän ni har kvar i världen".
Han är (här) inte ute och cyklar.
Och stödet för Israel i USA bland folklagren (politikernas reaktion släpar efter ordentligt) är helt förändrat 2023 2024 2025 2026.
Förr var det 80 % proIsrael 20 % proPalestina i USA, nu är det 35 % proIsrael och 65% proPalstina.
Så ordentlig omsvänging!
https://www.youtube.com/watch?v=hBuKWSdq_js
Israel is losing US support - even among Republicans CNN
Vad kan det bero på? Vad är dåligt/uppfattas dåligt med Israel som kan uppfattas så av omvärlden.
Ja flera grejer.
Jag har försökt göra kategorier, men jag kan behöva hjälp att slå ihop vissa.
Jag tänkte hålla mig till 10 st först och göra underkategorier, men det är
alltså rubriceringen jag gärna tar hjälp med för en "Black Book on Israel":
Nu är jag uppe i 29 kategorier: Har jag glömt något viktigt?
Jag har med ganska mycket om USA också.
USA är världens största militärmakt. Utan dem, inget Israel (idag iallafall).
om det är 15 miljoner judar i världen så bor 7 miljoner i Israel, 7 miljoner i USA och 1 miljon lite utspritt.
Men i USA bor 335 miljoner som inte är judar och absolut inte vill dö i deras krig egentligen.
Fast USA har förstås en hel del kristna sionister. Men de kan möjligen ändra sig/göra avbön.
1 judendomen som Israel är baserad på
2 ockupation av palestinskt territorie
3 inflytande på amerikansk politik - inrikes
4 USS Liberty
5 kärnvapen
6 förhållande till Sydafrika
7 inblandning med Epstein
8 inflytande på amerikansk politik – utrikes Irankriget
9 Libanon
10 inflytande på amerikansk politik – utrikes Irak, Syrien, Jordanien, Libyen, Egypten
11 Mossad utrikes
12 media, censur
13 användning av begreppet antisemitism
14 sekulära judars kritik mot Israel
15 vissa ortodoxa judars kritik mot Israel
16 judarnas tolkning av Jesus öde och hans budskap
17 Gaza
18 Västbanken
19 judars behandling av kristna i Jerusalem och andra delar av Israel
20 Scofield-Bibeln (USA 1905 typ) som manipulerat (alltså kommentarer till intill Bibeltexten) beskriver judar som ett särskilt folk som kristna behöver beakta positivt
21 det angelikanska Israel som kristen sionism från Storbitannien försöker bygga 1820tal 30tal 40tal
22 apartheidlagarna som råder idag, ( uppskattningsvis 70 % har rösträtt)
23 judendomen som oreformerad stamreligion, grundas före axialåldern då allmänmänskliga tankar som Buddism, zoroastrism, grekisk filosofi, Jainism, Daoism, Konfuciansim uppstår
24 ”Guds utvalda folk”-tankar: som att judar ber som tack till Gud att de ej fåtts till goyim dagligen, samt anser att icke-judar har en själ som är närmre djuren än människor som är judar
25 Nakba
26 cancelling av kritiska röster i USA som Thomas Massie
27 AIPAC
28 Israels inbalndning i Europeisk politik (politiska partier, främjande av islamofobi)
29 Israels fruktansvärt dåliga bidrag i 2026 års Eurovision som ändå kom 2:a (!)