2026-06-10, 21:34
Medlem
Det där beror väl lite på var man drar gränsen mellan vänster och höger.

Själv tycker jag väl att det ungefär alltid varit >99% vänstertomtar här.

Sedan är skalan höger vänster ganska odefinierad odh diffus, där olika personer kan ha de mest bisarra föreställningar.

Med med en definition om hur mycket staten (eller motsv överhet) tar av BNP så hamnar jag med:

Höger under 10%
Mitten 10-15%
Vänster över 15%

Och då är det så att de som vill gå under 10% är väldigt sällsynta. Nästan alla skribenter i forumet hamnar till Vänster.
Citera
2026-06-11, 12:18
Avslutad
Alltså det man kan hoppas på är det där tröttsamma föraktet som vänstern har för flashan försvinner med tiden.

De skriver och trollar här = de är inte ett dugg bättre än någon annan.

De är som småglin som står och trycker sina snoriga små näsor mot rutan till godisbutiken och suktar men när man frågar om de vill ha en karamell så försöker de leka duktiga och säger att godis är dåligt för tänderna.

Nu förväntar jag mig ingenting annat än barnsligheter från vänsterhåll och det har säkert med deras sexuella preferenser att göra, men Flashback är ett svenskt socialt media som duger rätt bra åt människor som del har mer pengar och dyrare bil än dem och dels är ett ställe där de människorna slipper den filterbubbla som kommer med sånt.

Bra om de vågar sig hit. Det kanske blir roligare för alla.
Citera
2026-06-11, 15:37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det där beror väl lite på var man drar gränsen mellan vänster och höger.

Själv tycker jag väl att det ungefär alltid varit >99% vänstertomtar här.

Sedan är skalan höger vänster ganska odefinierad odh diffus, där olika personer kan ha de mest bisarra föreställningar.

Med med en definition om hur mycket staten (eller motsv överhet) tar av BNP så hamnar jag med:

Höger under 10%
Mitten 10-15%
Vänster över 15%

Och då är det så att de som vill gå under 10% är väldigt sällsynta. Nästan alla skribenter i forumet hamnar till Vänster.
Den nya högern (tRump etc) har inga hämningar alls när det gäller statlig kontroll av allt och alla och är alltså vänster!

På Flashback är definitionen snarare att högern hatar invandrare, t ex därför att de tar deras jobb eller för att de tar soc.bidrag från "svenskar".
Citera
2026-06-12, 13:30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Tvärtom, bara massa äldre människor på flashback, inklusive mig själv. Mina barn gillar inte flashback, de hänger på tiktok och youtube och instagram. Tiktok har väldigt många unga, och tiktok är väl högervridet. SD's alla kanaler (troll eller ej) är mycket aktiva på tiktok. Typ att tiktok är motsvarigheten till 90-talets ZTV medan flashback är motsvarigheten till SVT eller P1 med Svensktoppen och Melodikrysset.

Det görs kontinuerligt undersökningar om hur många och vilka ålderskategorier mm som hänger på olika platser. Den största är mig veterligen Svenskarna och Internet. Om du vill läsa den finns den för nedladdning här: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2025/

Kortfattat från undersökningen kan sägas att Flashback är ett forum väldigt många använder ibland, men rätt få dagligen. Användarna är allt mellan 25 och 65 år, medan det är få yngre och äldre än så. (Och precis som du säger är de yngsta oftast på TikTok.) Men om du med äldre menar pensionärer så visar åtminstone inte undersökningen på att de skulle vara så många här.

Störst är Flashback tydligen bland 90-talister. (Även om jag vill påminna mig att Flashback tidigare år varit störst bland 80-talister). Men just som du säger, de allra yngsta, de under 25 år är det få av här. Men så har det sett ut länge, de brukar börja dyka upp här först nånstans tidigast i 20 års åldern för att sedan öka successivt. (Det kanske är därför 90-talisterna nu gått om 80-talisterna?) Men i sig kanske det är positivt att barn och tonåringar inte hänger här ändå så.

Om detta sedan kommer påverka Flashbacks politiska sammanställning framöver är svårt att säga. Men just nu tror jag inte det är svårare än att de nya som dykt upp på sistone gjort så för att de tycker det är intressant att prata om politik nu inför valet. Min gissning är att de kan vara i alla möjliga åldrar och tillhör den stora gruppen av personer som annars bara är här ibland.
Citera
2026-06-28, 20:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Poll för valet 2018:
SD 41,11%
Afs 23,68%
S 2,73%
V 3,79%

Poll för valet i år:
SD 32,67%
Afs 8,84%
S 7,22%
V 7,76%

Flashback har blivit mer vänster, helt klart.
Citera
2026-06-29, 07:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Poll för valet 2018:
SD 41,11%
Afs 23,68%
S 2,73%
V 3,79%

Poll för valet i år:
SD 32,67%
Afs 8,84%
S 7,22%
V 7,76%

Källa?
Citera
2026-06-29, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Poll för valet 2018:
SD 41,11%
Afs 23,68%
S 2,73%
V 3,79%

Poll för valet i år:
SD 32,67%
Afs 8,84%
S 7,22%
V 7,76%

Men fortfarande mer höger än gemene man, om man jämför dina siffror med "vanliga" opinionsundersökningar.

Eller iofs siffrorna för vänsterpartiet var ju ungefär lika.
Citera
2026-07-01, 08:59
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Visst har de ökat. De brukade ge upp eftersom det var ett fullständigt kompakt motstånd. Är ibland förvånad när man ser att 9 skribenter hunnit kommentera och alla är vänster.
Det hände aldrig förut.

Jag skrev för något år sedan efter att vi hade ny statistik som visade att kvinnorna ökat att det märktes inte på annat sätt än i tv-formet. Där hade dokusåpor i princip alltid har 9 av tio första platserna.

Om vänster tvingas lära sig argumentera så är jag nöjd.

Det märks antagligen även på att man i ökad utsträckning försöker ta äran av meningsmotståndare istället för att argumentera.

Ja de dogpilar varenda tråd väldigt tröttsamt. Modsen verkar inte bry sig heller även de är väl lite vänstervridna. Helt omöjligt att ha en konstruktiv debatt i detta klimat.
Citera
2026-07-01, 12:55
Medlem
BackToHegels avatar
Polariseringen är relativt ny. För 30 år sen fanns det naturligtvis både höger- och vänsterfolk här, men vi hade mer gemensamt på den tiden än nu känns det som.
Citera
2026-07-02, 22:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja de dogpilar varenda tråd väldigt tröttsamt. Modsen verkar inte bry sig heller även de är väl lite vänstervridna. Helt omöjligt att ha en konstruktiv debatt i detta klimat.
Den enkla sanningen är nog att vi nu ser en backlash på den så länge segerrika högerpopulistvågen med ffa tRump -- som ju numera bara framstår som en pinsam belastning även för väldigt många fd fans. Det gäller överallt, inte bara på Flashback. "Fredspresidenten" som hotar allierade och startar krig som orsakar ekonomiskt kaos, han som inte tar ut presidentlön men som ingen annan före honom har tjänat miljarder usd på bl a kryptoscam, han som gör regelbundna demenstest och sen skryter om det... Och nu har han t o m lyckats få Meloni emot sig, och i Ungern försökte han lägga sig i valet på Orbans sida och förlorade.

Detta är inte en vänstervåg, bara att allt fler iaf något så när sansade inom högern börjar tröttna på skitshowen från tRump & Co och inte längre orkar låtsas som att det är ok med den enda klena ursäkten att own the libs.

Kom igen nu högern, och försök att återfinna er förlorade själ, den som ni sålde ut till populisterna.
Citera
Igår, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtramarl
Har sett en tydlig förändring de senaste åren. Allt fler vänstermänniskor hittar till Flashback, startar trådar, kommenterar och ökar sin närvaro märkbart. Vet inte om det är medvetet för att synas eller om det handlar om något mer koordinerat.

Frågan är vad det egentligen beror på.

Det kan såklart vara helt naturligt, forumet är mycket större nu än för tio år sen och fler typer av människor hittar hit, så det är inte konstigt om det spär ut oss äldre.

Men det kan också vara koordinerat. Socialdemokraterna avslöjades tidigare via TV4 med att driva ett nätverk av konton och sajter via sitt mediebolag AiP, utan tydlig avsändare, för att påverka opinionen. SD fick liknande kritik via Kalla Fakta. Varför skulle inte liknande metoder användas mot forum?

En tredje tanke är att mainstream-vänstern tappat greppet om opinionen och aktivt söker sig till nya arenor.

Är det bara jag som märker detta eller känner fler igen det? Vad tror ni ligger bakom?

Absolut.
Vänstern har så många aktivister som agerar utan formella order. Målet är att "kidnappa" Flashback. De har redan total kontroll över massmedierna men dessa förlorar mer och mer hjärntvättarmakt då yngre slutat se och höra på deras styrda information.
Vore intressant att se statistik över hur antalet provänsterinlägg/antihöger förändrats och även klimatalarmisternas ökande antal inlägg.
Det finns en nästan ännu värre typ av "skribenter" som med oändligt långa och många inlägg totalt massakrerar övriga Flashbackares åsikter. Om det är planlagd vänsterstrategi eller inte vore intressant att se statistik på.

Går det att på något sätt skapa en algoritm som upptäcker organiserade inläggsstrategier ?

Arma Sveriges ickeaktivister.
Senast redigerad av curlingstaten Igår kl. 09:48.
Citera
Igår, 09:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Varför skulle dom? Det står inget i reglerna om dogpiling. Plus att du ser ju inte vad eller hur mycket som raderats, och det är extremt vanligt att man tycker att vissa saker är okej när ens egna gör det men inte dom andra - bias helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in