2026-07-02, 21:31
Medlem
gurkskals avatar
Jag har en aggressiv granne som flera i området är rädd för. Vid flertalet tillfällen har jag hört honom bråka och skrika på sin sambo, säkert även misshandla henne fysiskt, och vid någon gång har jag ringt polisen för att jag varit orolig för hans sambos hälsa. Hon tittade alltid ner i marken när vi möttes på gården och i trapphuset, eftersom jag vet att hon förstod att jag hört bråken.

Den senaste tiden har jag varit bortrest i långa perioder, så har inte varit hemma på länge. Men idag när jag kom hem såg jag att det hängde flertalet brev i trappuppgången som det stod hennes namn + dödsbo på. Jag googlade mig till att hon inte längre står skriven på lägenheten, och tolkar det som att hon är död.
Jag hittar ingen dödsannons på Familjesidan och har tyvärr inte hennes personnummer så kan inte kolla upp henne på SKV

Min oro än nu såklart att han har haft ihjäl henne.

Hur kan jag ta reda på vad som hänt?
Citera
2026-07-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkskal
Jag har en aggressiv granne som flera i området är rädd för. Vid flertalet tillfällen har jag hört honom bråka och skrika på sin sambo, säkert även misshandla henne fysiskt, och vid någon gång har jag ringt polisen för att jag varit orolig för hans sambos hälsa. Hon tittade alltid ner i marken när vi möttes på gården och i trapphuset, eftersom jag vet att hon förstod att jag hört bråken.

Den senaste tiden har jag varit bortrest i långa perioder, så har inte varit hemma på länge. Men idag när jag kom hem såg jag att det hängde flertalet brev i trappuppgången som det stod hennes namn + dödsbo på. Jag googlade mig till att hon inte längre står skriven på lägenheten, och tolkar det som att hon är död.
Jag hittar ingen dödsannons på Familjesidan och har tyvärr inte hennes personnummer så kan inte kolla upp henne på SKV

Först ring skatteverket. Får du inget svar av dem om hon lever eller inte.
Ring polisen och berätta det för du skrev för dom. Ring och säg att du vill vara anonym för din säkerhet.

Lycka till, du är omtänksam som tänker på din granne.
Citera
2026-07-02, 21:37
Medlem
gurkskals avatar
Jag har ju inte hennes personnummer så blir svårt att få ut någon info från Skatteverket då. Tidigare fanns ju födelsedatum på Ratsit, hitta.se, osv men hon är borttagen överallt nu
Citera
2026-07-02, 21:37
Medlem
om mannen är hemma på normalt sätt är hon nog inte mördad av honom , då hade han varit häktad nu hundra procent.
Citera
2026-07-02, 21:40
Medlem
Så du har hört dem bråka och sedan sett brev adresserat till hennes dödsbo, och nu drar slutsatsen att hon blivit mördad?

Finns det ett dödsbo, så finns en dödförklaring. Finns det en dödförklaring så finns det en dödsorsak. Så har hon blivit mördad, känner polisen troligen till detta.
Citera
2026-07-02, 21:48
Medlem
gurkskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Så du har hört dem bråka och sedan sett brev adresserat till hennes dödsbo, och nu drar slutsatsen att hon blivit mördad?

Finns det ett dödsbo, så finns en dödförklaring. Finns det en dödförklaring så finns det en dödsorsak. Så har hon blivit mördad, känner polisen troligen till detta.

Ja, precis det gör jag. Jag misstänker men vet inte, och vill veta! Hur kan jag få veta?

Det kanske de gör, eller så tror de att hon ramlade i trappan. Oavsett så vill jag veta när hon dog och vad det står som dödsorsak.
Citera
2026-07-02, 21:54
Medlem
gurkskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
om mannen är hemma på normalt sätt är hon nog inte mördad av honom , då hade han varit häktad nu hundra procent.

Jag har inte sett honom.... Eller så blev han inte blev påkommen
Citera
2026-07-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ja, precis det gör jag. Jag misstänker men vet inte, och vill veta! Hur kan jag få veta?

Det kanske de gör, eller så tror de att hon ramlade i trappan. Oavsett så vill jag veta när hon dog och vad det står som dödsorsak.
Varför skulle ens persons dödsorsak vara offentlig och delas med dig? Ingen här kommer kunna ge svar på din fråga.
Citera
2026-07-02, 21:57
Medlem
Citat:
Jag har inte sett honom.... Eller så blev han inte blev påkommen
jag kan lova dig , har han mördat henne så åker han dit snabbt , polisen gör dörrknackningar , förhör grannar etc , du ska inte tro att polisen är lättlurade i dom där ärendena ,tvärt om.
Citera
2026-07-02, 22:06
Medlem
Symptms avatar
hon kan ju ha tagit livet av sig också eller dött av sjukdom, olycka?
Citera
2026-07-02, 23:06
Medlem
När en person reggas som avliden försvinner då personen från Ratsit efter 6 månader.
Är inte alla som skriver in en dödsannons, det är släkten/dödsboet som beslutar om det.
Ibland av kostnadsskäl eller att den avlidne inte vill det genom testamente eller en sista
vädjan till någon närstående.

Stjäl/råka öppna ett kuvert så får du reda på personnummer.
Citera
2026-07-02, 23:25
Medlem
Citat:

Ring polisen och se till att du kan vittna om svinet lyckats mörda henne och dölja spåren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in