2026-07-02, 20:40
Medlem
drowzees avatar
Hej allihopa!
Jo då är det såhär att jag har en adhd diagnos sedan ca 15 år tillbaka (är 32 nu och ostraffad) och har bara testat att medicinera med centralstimulantia från psykiatrin en kort period precis efter jag fick min diagnos.
Helst röker jag cannabis och det har funkat hyfsat för mig fram tills nyligen då jag blev mamma.
Känner att jag inte får ihop livspusslet med enbart röka och skulle gärna vilja prova medicinera igen, men vågar ej söka hjälp då psykiatrin har sjukt dåligt rykte i alla kretsar jag rör mig i.
Är mycket väl medveten om att jag måste lämna rent urinprov för att ens få påbörja medicinering igen och detta är något jag har mkt svårt för.
Har läst på många ställen att en ska våga söka hjälp om det är svårt att sluta men jag är livrädd för vad följderna kan bli?
De har ju anmälningsskyldighet i Sverige och sätter alla i samma fack (som ni säkert vet)
Vill inte bli stämplad som missbrukare och övervakad på obestämd tid samt kanske anmäld till socialtjänsten och allt vad det innebär.
Känner dock att jag verkligen vill ha stöd med min adhd, men vet inte hur jag ska få det. Mår mkt dåligt över situationen.
Jag har en sambo som stöttar så gott han kan, men behöver mer hjälp än han kan ge.
Hade gärna rökt + odlat hela tiden om det var möjligt både ekonomiskt, hälsomässigt och om jag slapp nojja över hur landet driver sin hat-kampanj mot simpla stoners.

Undrar om någon har varit/är i liknande situation och hur ni löste det?

Alla tips är välkomna!
Citera
2026-07-02, 21:03
Medlem
KarlFarbmans avatar
Har du tidigare bruk av illegala droger som är dokumenterat av sjukvården?
Citera
2026-07-02, 21:13
Avstängd
Det är völdigt enkelt. Pågående missbruk = ingen NPF-utredning inleds. Fortsatt missbruk efter diagnos = ingen mer medicin skrivs ut.
Citera
2026-07-02, 21:17
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är völdigt enkelt. Pågående missbruk = ingen NPF-utredning inleds. Fortsatt missbruk efter diagnos = ingen mer medicin skrivs ut.

Stämmer inte.
Citera
2026-07-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drowzee
Hej allihopa!
Jo då är det såhär att jag har en adhd diagnos sedan ca 15 år tillbaka (är 32 nu och ostraffad) och har bara testat att medicinera med centralstimulantia från psykiatrin en kort period precis efter jag fick min diagnos.
Helst röker jag cannabis och det har funkat hyfsat för mig fram tills nyligen då jag blev mamma.
Känner att jag inte får ihop livspusslet med enbart röka och skulle gärna vilja prova medicinera igen, men vågar ej söka hjälp då psykiatrin har sjukt dåligt rykte i alla kretsar jag rör mig i.
Är mycket väl medveten om att jag måste lämna rent urinprov för att ens få påbörja medicinering igen och detta är något jag har mkt svårt för.
Har läst på många ställen att en ska våga söka hjälp om det är svårt att sluta men jag är livrädd för vad följderna kan bli?
De har ju anmälningsskyldighet i Sverige och sätter alla i samma fack (som ni säkert vet)
Vill inte bli stämplad som missbrukare och övervakad på obestämd tid samt kanske anmäld till socialtjänsten och allt vad det innebär.
Känner dock att jag verkligen vill ha stöd med min adhd, men vet inte hur jag ska få det. Mår mkt dåligt över situationen.
Jag har en sambo som stöttar så gott han kan, men behöver mer hjälp än han kan ge.
Hade gärna rökt + odlat hela tiden om det var möjligt både ekonomiskt, hälsomässigt och om jag slapp nojja över hur landet driver sin hat-kampanj mot simpla stoners.

Alla tips är välkomna!
Skärp dig. Det är inte svårt att ta en paus från rökat, det sitter bara i huvudet. De positiva effekterna av cannabis är liksom inte något du inte kan vara utan några månader även om det känns så. Efter några dagar utan kommer du märka att det är så mycket lättare att ta en paus än den bild du har målat upp i din skalle.

Du skriver att du nyligen blivit mamma och funderar på att ta ytterligare droger? Ammar du inte? Rökat brukar för övrigt fungera bäst som medicin om du inte överanvänder. Ett tillfälle om dagen på eftermiddagen/kväll räcker oftast för de positiva effekterna.
Citera
2026-07-02, 21:29
Medlem
drowzees avatar
Jag har brukat illegala droger tidigare men inget som någonsin dokumenterats.
Jag har aldrig åkt dit för varken innehav eller ens varit misstänkt.
Det är också därför jag tycker det är sjukt orättvist att de vill kräva pissprov av mig på psykiatrin eftersom dom inte har något på mig. (Dom får egentligen inte ta urinprov på alla som kommer dit, men gör det ändå. Iaf där jag bor.)
Dessutom så har jag alltid jobbat och gått ut skolan med helt okej betyg, så dom har ingen anledning att behandla mig som en pundare, men ändå gör dom det.
Citera
2026-07-02, 21:32
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Hej allihopa!

Alla tips är välkomna!

Jag håller på och går på piss för att få min medicin för tillfället. Pissade positivt på första testet och det hände inget mer än att jag behövde först pissa negativt och sen fortsätta göra det i ett par månader.
Citera
2026-07-03, 00:33
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Jag har brukat illegala droger tidigare men inget som någonsin dokumenterats.
Jag har aldrig åkt dit för varken innehav eller ens varit misstänkt.
Det är också därför jag tycker det är sjukt orättvist att de vill kräva pissprov av mig på psykiatrin eftersom dom inte har något på mig. (Dom får egentligen inte ta urinprov på alla som kommer dit, men gör det ändå. Iaf där jag bor.)
Dessutom så har jag alltid jobbat och gått ut skolan med helt okej betyg, så dom har ingen anledning att behandla mig som en pundare, men ändå gör dom det.

Om de kräver drogtester utan rimliga medicinska skäl så tycker jag du ska kontakta relevanta tillsynsmyndigheter. För som du själv nämner så har de ingen rätt att göra så.
Har de krävt urinprov av dig specifikt eller av andra du pratat med?
Citera
2026-07-03, 00:55
Medlem
Citat:
Hej allihopa!

Alla tips är välkomna!
Det är så sjukt krav för gruppen med ADHD konsumerar ju alkohol/cannabis och andra droger som ren självmedicinering.

Men du kan läsa detta dom tycks ha gjort en förändring får vi hoppas.
https://lakartidningen.se/nyheter/ivo-kritik-drogtester-far-inte-vara-rutin-vid-adhd-behandling/

Citat:
Ivo-kritik: Drogtester får inte vara rutin vid ADHD-behandling
Rutinmässiga drogtester i samband med läkemedelsbehandling mot ADHD strider mot lagen, konstaterar Ivo (Inspektionen för vård och omsorg). Bakgrunden är ett fall där en patient som besökte psykiatrin på ett sjukhus i Mellansverige fick veta att förfarandet var rutinmässigt.
Senast redigerad av NapoleonLaRue 2026-07-03 kl. 00:57.
Citera
2026-07-08, 14:40
Medlem
drowzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Om de kräver drogtester utan rimliga medicinska skäl så tycker jag du ska kontakta relevanta tillsynsmyndigheter. För som du själv nämner så har de ingen rätt att göra så.
Har de krävt urinprov av dig specifikt eller av andra du pratat med?
Dom har krävt av mig specifikt för ca två år sedan när jag fick för mig att försöka ta upp det här med medicin igen. Då sa dom både över telefon och vid första mötet att jag behöver lämna urinprov.
Jag lyckades skjuta upp det och sen drog jag mig ur och nu är jag tillbaka på ruta 1.
Har inte tänkt på att det går att dra in tillsynsmyndigheten, bra tips!
Det är en bra morot för att bli ren och bevisa att dom inte har rätt att kränka mig.
Det är sjukt förnedrande att behöva kissa framför en okänd person utan anledning tycker jag.
Citera
2026-07-08, 14:53
Medlem
drowzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Det är så sjukt krav för gruppen med ADHD konsumerar ju alkohol/cannabis och andra droger som ren självmedicinering.

Men du kan läsa detta dom tycks ha gjort en förändring får vi hoppas.
https://lakartidningen.se/nyheter/ivo-kritik-drogtester-far-inte-vara-rutin-vid-adhd-behandling/

Det är just den artikeln jag har läst förut också och reagerade därför på att dom verkar fortsätta att ta rutinmässiga drogtester där jag bor utan "rätt" till det.
Men det är inte lätt att få rätten på sin sida.
Har ändå läst på många ställen att det står sånhär, citat:

"Individuell bedömning: Prover får endast begäras om det finns en konkret misstanke eller riskbedömning. Det får inte vara ett obligatoriskt villkor för alla patienter.
Diskriminering: Att tvinga patienter att lämna integritetskänsliga prover utan saklig grund kan betraktas som diskriminering."

Eftersom dom får göra individuell bedömning så har dom mer eller mindre "rätt" till att kräva pissprov så fort dom tkr att någon är en knarkare, även utan bevis.
Det är så lågt och meningslöst, det är sådant som snarare kan driva folk djupare i missbruk p.g.a att det känns lönlöst/riskabelt att söka hjälp.
Citera
2026-07-08, 14:56
Medlem
drowzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Jag håller på och går på piss för att få min medicin för tillfället. Pissade positivt på första testet och det hände inget mer än att jag behövde först pissa negativt och sen fortsätta göra det i ett par månader.

Hur ofta har du behövt lämna UP då ungefär?
Och när du hade/har din medicin hur ofta behöver du bevisa att du är ren då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in