2026-07-08, 14:58
Medlem
drowzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Skärp dig. Det är inte svårt att ta en paus från rökat, det sitter bara i huvudet. De positiva effekterna av cannabis är liksom inte något du inte kan vara utan några månader även om det känns så. Efter några dagar utan kommer du märka att det är så mycket lättare att ta en paus än den bild du har målat upp i din skalle.

Du skriver att du nyligen blivit mamma och funderar på att ta ytterligare droger? Ammar du inte? Rökat brukar för övrigt fungera bäst som medicin om du inte överanvänder. Ett tillfälle om dagen på eftermiddagen/kväll räcker oftast för de positiva effekterna.

Min dotter är 1 år och jag har tänkt börja medicinera med cs när jag har slutat amma.
Men håller med om att jag gör det onödigt svårt i mitt huvud att ha uppehåll, det som stör mig mest är hur allt fungerar med psykiatrin.
Citera
2026-07-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drowzee
Min dotter är 1 år och jag har tänkt börja medicinera med cs när jag har slutat amma.
Men håller med om att jag gör det onödigt svårt i mitt huvud att ha uppehåll, det som stör mig mest är hur allt fungerar med psykiatrin.
Okej. Då förstår jag mycket bättre. Du har alltså redan haft ett långt uppehåll och inser nu att det kommer behöva vara mycket längre om du också vill kunna få den ADHD medicin du är berättigad till utskriven.

Jag håller med dig fullt ut angående psykiatrin. Kan tyvärr inte ge annat råd än att man inte har mycket annat val än att rätta sig efter de regler de har för att skriva ut narkotiska preparat. Med tanke på den narkotikapolitik vi har så vore det nästan konstigt om de skrev ut amfetaminer utan att på något sätt förvissa sig om att patienten inte i deras ögon är en missbrukare.

Att få barn är såklart en väldigt stor händelse som borde vara det finaste man kan uppleva. Att då känna att man inte räcker till kan såklart vara förenat med stora skuldkänslor. Såklart jättejobbigt när hjälpen finns inom räckhåll men att inte få ta del av den.

Har inget bättre att komma med än att jag förstår och hoppas det löser sig på bästa sätt, samt att du har en förstående partner. Ta hand om dig. Försök att inte fokusera på det du inte kan påverka utan istället de möjligheter du har. Det blir lättare. Kram.
Citera
2026-07-08, 15:54
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drowzee
Hur ofta har du behövt lämna UP då ungefär?
Och när du hade/har din medicin hur ofta behöver du bevisa att du är ren då?

4-5 gånger med 3 veckors mellanrum efter positivt. Har inte blivit klar så kan inte uttala mig om hur det ser ut efteråt.

Jag behöver för övrigt inte pissa framför någon person likt hos polisen utan går in själv på toaletten.
Senast redigerad av Pokpokpok 2026-07-08 kl. 15:58.
Citera
2026-07-08, 16:36
Medlem
busy-signals avatar
För mig så funkade ADHD-medicin bra i två år max. Sen blev jag helt utsliten av sömnbristen, och jag blev nästan alkis och ett nervvrak på kuppen.

Men jag var ändå så fast besluten att jag ändå blev hjälpt av den, att jag fortsatte äta den i ca 8 års tid. Nu har det gått lika lång tid sedan jag slutade äta den, men jag har fortfarande diverse tics och käkspänningar när jag blir stressad.

Idag dricker jag inte alkohol längre, men däremot tar jag en liten holk när jag känner för det. Ja, det är olagligt och suger på alla sätt och vis. Men det funkar ändå rätt bra om man håller sig diskret.
Men störst hjälp har jag haft av att sluta äta socker och stärkelse, samt att jag inte längre kollar på TV på kvällarna. Går och lägger mig riktigt tidigt istället, gärna kl 20/21. Har även slutat att dricka kaffe, som jag alltid missbrukade förut.
Och med mina ändrade socker/kaffe/sömnvanor, så har ca 85% av mina ADHD-besvär försvunnit.
Lycka till, hoppas att du får ordning på dina besvär!

Lycka till, hoppas du får ordning på dina besvär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in