2026-07-02, 20:19
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Nu när aktivitetskravet har blivit lag från och med 1 juli 2026 undrar jag hur det fungerar i praktiken för er som omfattas av det.

Jag är framför allt intresserad av konkreta erfarenheter:

Hur många timmar per månad krävs ni på aktivitet?
Vilka arbetsuppgifter eller aktiviteter har ni blivit anvisade till?
Är det praktik, kommunala sysslor, arbetsträning, utbildning eller något annat?
Hur mycket valfrihet har ni själva haft?
Vad händer om man inte deltar eller om man tackar nej till en viss aktivitet?
Upplever ni att kravet är rimligt, meningsfullt eller mest som kontroll?

Det vore intressant att höra både från personer som själva omfattas av aktivitetskravet och från personer som arbetar inom kommun, socialtjänst, arbetsmarknadsenhet eller liknande och ser hur det tillämpas.

Jag är särskilt nyfiken på hur det skiljer sig mellan olika kommuner, eftersom det verkar kunna se ganska olika ut i praktiken.

Hur ser det ut hos er?
Citera
2026-07-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Nu när aktivitetskravet har blivit lag från och med 1 juli 2026 undrar jag hur det fungerar i praktiken för er som omfattas av det.

Jag är framför allt intresserad av konkreta erfarenheter:

Hur många timmar per månad krävs ni på aktivitet?
Vilka arbetsuppgifter eller aktiviteter har ni blivit anvisade till?
Är det praktik, kommunala sysslor, arbetsträning, utbildning eller något annat?
Hur mycket valfrihet har ni själva haft?
Vad händer om man inte deltar eller om man tackar nej till en viss aktivitet?
Upplever ni att kravet är rimligt, meningsfullt eller mest som kontroll?

Det vore intressant att höra både från personer som själva omfattas av aktivitetskravet och från personer som arbetar inom kommun, socialtjänst, arbetsmarknadsenhet eller liknande och ser hur det tillämpas.

Jag är särskilt nyfiken på hur det skiljer sig mellan olika kommuner, eftersom det verkar kunna se ganska olika ut i praktiken.

Hur ser det ut hos er?

Läser man lite noggrannare så träder lagen i kraft 1a Okt och det är stadsdelen/kommunen som ska skaffa fram "aktiviteter" till x antal hundra tusen.
Kommer ta tid.
Senast redigerad av LDRLDR 2026-07-02 kl. 20:27.
Citera
2026-07-02, 20:50
Medlem
Jag har kontakt med en del av samhällets olycksbarn genom jobbet som har haft försörjningstöd i många år. Dessa verkar erbjudas fikaträffa, organiserade promenader och föreläsningar.
Citera
2026-07-02, 21:15
Medlem
Konkreta erfarenheter? Lagen började gälla den 1 juli, och ingen sätts i aktivitet förrän efter tre månader med försörjningsstöd. Alla kommuner hanterar det olika.
Citera
2026-07-02, 21:25
Medlem
detta är bara ett nytt sätt att gömma arbetslösheten, man kan nu skriva i kalkyler att folk är "sysselsatta" så kan moderaterna skryta om att arbetslösheten minskar fast någon bara soppar en trappuppgång någon timme
Citera
2026-07-03, 00:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
I kommunen jag bor i har man genom åren anvisad mottagare av försörjningsstöd och även personer med andra stöd exempelvis enklare städjobb (tömma vissa soptunnor utomhus), enklare snickerijobb (typ bygga valsedelsställ) med mera. Allt under ett högljudd klagande från Svenskt Näringsliv och liknade särintressen.
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag har kontakt med en del av samhällets olycksbarn genom jobbet som har haft försörjningstöd i många år. Dessa verkar erbjudas fikaträffa, organiserade promenader och föreläsningar.
Citera
2026-07-13, 21:11
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
I kommunen jag bor i har man genom åren anvisad mottagare av försörjningsstöd och även personer med andra stöd exempelvis enklare städjobb (tömma vissa soptunnor utomhus), enklare snickerijobb (typ bygga valsedelsställ) med mera. Allt under ett högljudd klagande från Svenskt Näringsliv och liknade särintressen.
Så lite mer "riktigt" jobb än fas 3 helvetet.
Citera
2026-07-14, 00:08
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
detta är bara ett nytt sätt att gömma arbetslösheten, man kan nu skriva i kalkyler att folk är "sysselsatta" så kan moderaterna skryta om att arbetslösheten minskar fast någon bara soppar en trappuppgång någon timme

En resurs som uppbär försörjningsstöd och "tvingas" till motkrav för att uppbära bidrag kommer att vara arbetslös med eller utan motkrav. Denna aktivitet påverkar väl inte statistiken för arbetslöshet.

Det är inte mer än helt rättvist att humankapital som lever på bidrag förväntas att omsättas i olika resurskrävande aktiviteter. Passar det inte så kan resurserna alltid strunta i att söka fortsatt försörjningsstöd.
Citera
2026-07-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
En resurs som uppbär försörjningsstöd och "tvingas" till motkrav för att uppbära bidrag kommer att vara arbetslös med eller utan motkrav. Denna aktivitet påverkar väl inte statistiken för arbetslöshet.

Det är inte mer än helt rättvist att humankapital som lever på bidrag förväntas att omsättas i olika resurskrävande aktiviteter. Passar det inte så kan resurserna alltid strunta i att söka fortsatt försörjningsstöd.
det är ändå totalt misslyckande och slöseri med resurser. det handlar inte bara om att någon ska plocka lite löv och cigaretter utan du har 2 miljoner personer som aldrig kommer kunna få arbete pga genetik och biologi.
detta kommer i sin tur slösa miljarder i handläggare, uppföljningsmöten, strategi på kommunala kontor etc. bara mer fejkjobb till kvinnor som ska få igenom det här för att det ska se positivt ut.
Citera
2026-07-21, 18:33
Medlem
zombie-nations avatar
De säger att det ska vara arbetsförberedande och motsvara 40 timmar i veckan.

Det där med motsvara låter som det inte kommer röra sig om 40 timmar.

Arbetsförberedande låter som kurser för invandrare att lära sig att söka jobb.

Men då kan man anställa mer personer till kommunen för det kommer behövas. Sedan kan dessa uppbära lön och låtsas att de har ett riktigt jobb... Socionomerna slår till igen. Med sin undermåliga utbildning och låga intelligens. Konstigt att vissa får ha vuxendagis med lön medan andra kanske sätts i riktigt arbete men då bara med socbidrag. Ska man jobba behöver man mer mat och större bidrag och dels för mer snabbmat då man inte hinner göra allt billigt från grunden, dels för rena kalorier, men det har de nog inte ens tänkt på.
Citera
2026-07-21, 23:10
Medlem
killawifes avatar
Jag är rätt kritisk till detta men låt säga att man skulle göra nåt vettigt av det, vad kan man egentligen göra som skulle vara nyttigt för kommunerna och även de personer som detta drabbar?
Många verkar tycka att man ska tvinga de personer som går på försörjningsstöd att arbeta inom de kommunala verksamheterna, gratis då. Men hur ska de kunna göra det om de inte har nån kompetens för det? Alla har väl tvingats på nån praktikant nån gång och märkt hur det är MINDRE effektivt att ha en sådan än att jobba själv.
Så, mindre kompetent arbete då, typ plocka skräp eller sopa parkeringar? Visst, men vad vore egentligen poängen med det? Om det ska funka så behöver man fortfarande en som koordinerar arbetet, med en extra person anställd och extra kostnader för det som följd.
Och man bör ju även vara medveten om att de personer som går på försörjningsstöd oftast inte är vanliga arbetslös, utan folk som fallit igenom ALLA tidigare skyddsnät och nu hamnat längst ner på botten. En del av dem är säkert helt vanliga personer som nog skulle kunna arbeta om de fick men inte all, kanske inte ens många.

Och sen kan man ju faktiskt undra över varför man egentligen GÖR detta överhuvudtaget? Med de pengar som tillförs och de pengar som betalas ut i försörjningsstöd så kunde man ju likväl bara skapa ett riktigt arbete till samtliga dessa och låta dem jobba med det och få en riktig lön, en trygg sysselsättning och de skulle slippa att känna att de är slavar som tvingas att arbeta gratis för att överleva.
Och vad ska man göra med de som vägrar? Ska man bara låta dem dö?
Citera
2026-07-21, 23:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Och man bör ju även vara medveten om att de personer som går på försörjningsstöd oftast inte är vanliga arbetslös, utan folk som fallit igenom ALLA tidigare skyddsnät och nu hamnat längst ner på botten. En del av dem är säkert helt vanliga personer som nog skulle kunna arbeta om de fick men inte all, kanske inte ens många.

Och sen kan man ju faktiskt undra över varför man egentligen GÖR detta överhuvudtaget? Med de pengar som tillförs och de pengar som betalas ut i försörjningsstöd så kunde man ju likväl bara skapa ett riktigt arbete till samtliga dessa och låta dem jobba med det och få en riktig lön, en trygg sysselsättning och de skulle slippa att känna att de är slavar som tvingas att arbeta gratis för att överleva.
Och vad ska man göra med de som vägrar? Ska man bara låta dem dö?

Mm, det är oftast inte helt vanliga som får försörjningsstöd. De är personer som är svåranställda. I min kommun måste man söka ett jobb om dagen minst. Och redovisa detta. Bara det gör att folk söker saker som de inte kan få, för de saknar ofta lämplighet eller utbildning. Det är extra arbete för dem och för de som vill anställa.

Det skulle absolut vara bäst om de hade arbete med lön. Med stigande matpriser går det knappt att leva på soc. Som ensamstående på soc är det extremt knapert. Så nu ska vi ta människor som inte ens har råd med bra mat ut i arbete. Då hoppas jag de får gratis lunch. Men det kommer ju inte hända.

Man måste tänka om helt. Socbidrag skapades som sista utvägen i en tid där det fanns massor, verkligen massor med jobb. Så de personerna gick på soc kanske 2 månader. Bara i sig att haft soc i flera år är extremt deprimerande. Det oftast inget man väljer. En del på soc har familj och vänner som sticker åt dem lite kontanter eller mat. Men de finns dem som inte har något extra alls. Jag tror inte folk förstår hur lite pengar det handlar om.

Man kanske kan låta en del på soc bli som chefer för de andra arbetslösa och bossa runt dem. Då slipper man ju anställa folk. Funkade ju i koncentrationslägren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in