Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Och man bör ju även vara medveten om att de personer som går på försörjningsstöd oftast inte är vanliga arbetslös, utan folk som fallit igenom ALLA tidigare skyddsnät och nu hamnat längst ner på botten. En del av dem är säkert helt vanliga personer som nog skulle kunna arbeta om de fick men inte all, kanske inte ens många.
Och sen kan man ju faktiskt undra över varför man egentligen GÖR detta överhuvudtaget? Med de pengar som tillförs och de pengar som betalas ut i försörjningsstöd så kunde man ju likväl bara skapa ett riktigt arbete till samtliga dessa och låta dem jobba med det och få en riktig lön, en trygg sysselsättning och de skulle slippa att känna att de är slavar som tvingas att arbeta gratis för att överleva.
Och vad ska man göra med de som vägrar? Ska man bara låta dem dö?
Mm, det är oftast inte helt vanliga som får försörjningsstöd. De är personer som är svåranställda. I min kommun måste man söka ett jobb om dagen minst. Och redovisa detta. Bara det gör att folk söker saker som de inte kan få, för de saknar ofta lämplighet eller utbildning. Det är extra arbete för dem och för de som vill anställa.
Det skulle absolut vara bäst om de hade arbete med lön. Med stigande matpriser går det knappt att leva på soc. Som ensamstående på soc är det extremt knapert. Så nu ska vi ta människor som inte ens har råd med bra mat ut i arbete. Då hoppas jag de får gratis lunch. Men det kommer ju inte hända.
Man måste tänka om helt. Socbidrag skapades som sista utvägen i en tid där det fanns massor, verkligen massor med jobb. Så de personerna gick på soc kanske 2 månader. Bara i sig att haft soc i flera år är extremt deprimerande. Det oftast inget man väljer. En del på soc har familj och vänner som sticker åt dem lite kontanter eller mat. Men de finns dem som inte har något extra alls. Jag tror inte folk förstår hur lite pengar det handlar om.
Man kanske kan låta en del på soc bli som chefer för de andra arbetslösa och bossa runt dem. Då slipper man ju anställa folk. Funkade ju i koncentrationslägren.