2026-07-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Det beror ju kanske vad för arbete man söker iofs. Lokförare, spårvagn eller bussförare hade jag gärna kunnat jobba som. Jag tror jag uppfyller alla grundkrav, dock inte kravet att man ska ha goda kunskaper i Svenska. Visst jag är svensk och pratar tekniskt sett flytande svenska men stammar somsagt och får jobbiga ''blocks'' som förstör en del. De 3 yrken jag nämnt häruppe vill jag ju allra helst satsa på men jag börjar sakta acceptera att det är nog ingen idé att försöka.

Vad finns det att göra i min situation? Bara att gå hemma hela livet?

Stamning minskar betydligt med ålder, efter 30 är det ytterst ovanligt. Du kan ju pröva med att undvika "b"-ord, som blocks, det kanske kan hjälpa.
Citera
2026-07-02, 10:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
TS ska inte söka jobb i en rererereception.
Citera
2026-07-02, 11:17
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Det beror ju kanske vad för arbete man söker iofs. Lokförare, spårvagn eller bussförare hade jag gärna kunnat jobba som. Jag tror jag uppfyller alla grundkrav, dock inte kravet att man ska ha goda kunskaper i Svenska. Visst jag är svensk och pratar tekniskt sett flytande svenska men stammar somsagt och får jobbiga ''blocks'' som förstör en del. De 3 yrken jag nämnt häruppe vill jag ju allra helst satsa på men jag börjar sakta acceptera att det är nog ingen idé att försöka.

Tro på dig själv! Jag har en vän med extrem stamning, han jobbar på kommunen och pratar med folk hela tiden. Folk har stor acceptans för funktionshinder. Bara gör ingen stor grej av det. Vissa saknar en arm, andra har ADHD, vissa stammar. No biggie! Du kan jobba ändå.

Och du ska INTE säga att du har begränsade kunskaper i det svenska språket om du talar flytande svenska!!!!

Dina språkkunskaper och ditt "funktionshinder" är två olika saker.

Lycka till.
Senast redigerad av Berit85 2026-07-02 kl. 11:23.
Citera
2026-07-02, 11:38
Medlem
Borde verkligen inte vara något problem, har ju inget med kompetens att göra. Acceptera det bara, känn ingen press, låt det inte vara ett hinder.
Citera
2026-07-02, 11:59
Medlem
Dreamwings avatar
Många förståsigpåare i tråden som ger dig tips om hur du ska stamma mindre 🤭

Jag stammar själv extremt mycket, mer än någon jag träffat. Har trots det alltid haft jobb, nu även familj, barn osv. Vet precis vad du går igenom och vilka tankar du har. Jag jobbar själv som ingenjör, där det allra mesta fungerar, utom möjligtvis att hålla presentationer. Är det en längre diskussion ber jag ofta om att vi går över till text. Har även haft extrajobb på lager, butiksplockare osv, det har aldrig varit några problem. Undviker själv yrken med mycket kundkontakt och telefonkontakt.

Det viktigaste är att du söker dig till ett jobb där du trivs med de du jobbar och känner dig trygg. Jobba med dig själv och din acceptans främst, det är viktigt att du är bekväm med sig själv. På senare år har jag även haft hjälp av läkemedel för att hantera det sociala bättre.
Citera
2026-07-02, 12:03
Medlem
godboys avatar
Citat:

Jag kan inte se att du inte skulle kunna ha något av ovanstående yrken. Du har visst goda kunskaper i svenska, säkert i engelska likväl. Många bussförare från div skitländer kan ju inte göra sig förstådda på svenska. Tyvärr kan folk vara rätt elaka men det har du med all säkerhet dessvärre antagligen redan påträffat. Skulle du inte få jobb så tycker jag nog att du ska driva ett diskrimineringsärende, för kan alla jävla blattar tjata om det då kan det väl tillämpas på riktigt någon gång.
Citera
2026-07-02, 12:09
Medlem
Ddddddet är inget problem att få jobb även om man stammar. Jag hahahahahar arbetat med det mesta i mina dagar. Snickare, rivare, anläggningsarbetare och svesvesvesvesve... svesvesvenskalärare.
Det här klarar du! Jag tror på dig!
Citera
2026-07-02, 12:14
Medlem
Nej, du är inte alls körd.

Vi har alla fördelar och nackdelar.
Fokusera på dina fördelar, tänk på dom.
Din omgivning tänker inte på din stamning som du gör.
Man kan höra att någon stammar ja. Men än sen? Jag bryr mig inte
Citera
2026-07-02, 18:29
Medlem
Salcinns avatar
Finns väl knappt något hinder alls förutom ett fåtal yrken som har att göra med säkerhet och att kunna tala tydligt och utan stopp som flygledare.

Har själv lite blockeringar och ofta kan man välja andra ord så det flyter på eller något stödord innan, blockeringen känns som en evighet men för andra behöver den knappt märkas. Bara att söka de jobb du vill, man kanske inte blir den mest sociala i fikarummet men finns desto mer tysta människor som inte har talfel.
Citera
2026-07-02, 19:55
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Du ska kanske inte jobba telefonförsäljning.
Det kan skapa mer irritation än vad det redan gör.
Citera
2026-07-02, 20:26
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
TS ska inte söka jobb i en rererereception.

TS kan söka vilket jobb han vill, om han är en av dom stammare som utvecklat ett slags "mode" så är det som att trycka på en mental knapp där stamningen försvinner vid behov.

Däremot borde 70% av samtliga arbetare byta jobb, för överlag är dom rätt kassa, till och med utan att stamma.
Citera
2026-07-02, 20:31
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det är väl ingen fördel att stamma, men det finns många jobb där man inte behöver prata så mycket.

Maskinarbetare t.ex.

Det vore att decimera sig själv tycker jag.

"Jag står på ett jobb jag inte vill ha, för jag duger inte till något annat pga av min stamning"

Känns inte värdigt alls, där får man ta ett kliv upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in