2026-07-02, 07:03
Medlem
Skinnbanjomajorens avatar
Jag har en barndomsvän som numera är snart 40 år. Han är egenföretagare med tio anställda så att han är både projekt- och arbetsledare samt säljare. Han stammar riktigt mycket men det är verkligen inget som syns på siffrorna på bolaget.
Jag tycker inte att du ska känna att det hindrar dig men att du ska jobba på att vara medveten om att du inte kan styra det när det är som värst (antar att det blir värre under tex press?).
Bara att be om ursäkt och fortsätta med vad du nu skulle säga.

Det finns folk som inte ens kan svenska språket, varken i tal eller i skrift och dom har jobb.

Kör hårt!
Citera
2026-07-02, 07:24
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag har provat kbt, vet inte om det hjälpte mig nåt speciellt. Logoped har jag också varit hos. Dom sa att jag bara skulle acceptera det.

Det finns ju olika knep för att dämpa eller eliminera stamning. Det är bara du som kan förbättra din situation, det finns inget magiskt piller.

Citat:
Det finns faktiskt flera sådana tekniker, och många av dem används i modifierad form även inom den etablerade logopedin. Att de fungerar beror på att hjärnan aktiverar helt andra områden och nätverk när vi sjunger, rimmar eller ändrar röstläge än när vi pratar vanligt, spontant tal.
​Här är några av de mest kända "lustiga" eller annorlunda teknikerna som faktiskt kan underlätta talflytet:

​1. Att sjunga eller använda "melodiskt tal"

​Det är ett välkänt fenomen att personer som stammar nästan aldrig stammar när de sjunger. När du sjunger drar du ut på vokalerna, håller en jämn luftström och följer en förbestämd rytm.
​Hur du kan använda det: Du behöver inte sjunga som i en musikal, men du kan använda en teknik som kallas melodisk intonationsterapi. Det innebär att du talar väldigt rytmiskt och nästan "sjunger fram" orden i en mjuk, böljande melodi.

​2. Att rimma eller prata på vers

​När du rimmar eller talar med en tydlig takt (t.ex. i jambisk pentameter eller som i en dikt) flyttas fokus från vad du ska säga till rytmen i hur du säger det. Hjärnan förutser nästa ljud på ett annat sätt, vilket kan förhindra att talapparaten "låser sig".

​3. Skådespeleri och att byta accent

​Många som stammar märker att stamningen försvinner helt om de låtsas vara någon annan. Det kan handla om att:
​Prata med en helt annan dialekt eller utländsk brytning.
​Göra rösten djupare, ljusare eller mer teatralisk.
​Spela en roll (t.ex. låtsas vara en formell nyhetsuppläsare eller en karaktär från en film).

​Varför det fungerar: Genom att "kliva ur" din egen persona minskar du den personliga sociala pressen, och hjärnan behandlar talet som en mekanisk eller konstnärlig prestation snarare än ett stressigt vardagssamtal.

​4. Shadowing (Att vara någons "eko")

​Att prata exakt samtidigt som någon annan – som en skugga eller ett eko – tar nästan alltid bort stamning omedelbart. Det är samma mekanism som gör att det ofta går lättare att prata i kör. Du kan testa detta hemma genom att sätta på en podcast eller nyheterna och försöka säga exakt samma ord samtidigt som rösten du hör, med bara någon millisekunds fördröjning.

​5. Att prata i takt med en metronom

​Att anpassa talet så att du säger en stavelse eller ett ord per slag från en metronom (eller att du diskret knackar takten med ett finger mot låret) tvingar fram ett mekaniskt och extremt regelbundet taltempo. Det låter lite robotaktigt, men det bryter effektivt de blockeringar som uppstår när man försöker skynda på talet.

​Hur använder man detta i praktiken?

​Även om det kan kännas svårt eller lite märkligt att börja prata med brittisk accent eller sjunga sina matbeställningar ute bland folk, har de här teknikerna ett stort värde:
​Som en "nödbroms": Om du hamnar i en total blockering där inga ord kommer ut, kan du medvetet skifta till ett väldigt melodiskt tal eller ändra röstläge bara för att bryta låsningen.

​För att bygga självförtroende: Att höra sin egen röst flyta på helt utan avbrott – tack vare sång eller skådespeleri – är ett kraftfullt kvitto för hjärnan på att talapparaten fungerar perfekt.

Slappna av, fortsätt öva, så kommer stamning minska och dämpas med tiden.
Citera
2026-07-02, 07:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är väl ingen fördel att stamma, men det finns många jobb där man inte behöver prata så mycket.

Maskinarbetare t.ex.
Citera
2026-07-02, 07:42
Medlem
Vet en som stammar otroligt mycket, inga problem för han att få jobb. Han har problem att få ut exakt varenda ord så det tar tid att prata med han.
Citera
2026-07-02, 07:58
Medlem
25Decembers avatar
Äh jag vet folk som jobbar inom vården och stammar.
Citera
2026-07-02, 08:25
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Det beror ju kanske vad för arbete man söker iofs. Lokförare, spårvagn eller bussförare hade jag gärna kunnat jobba som. Jag tror jag uppfyller alla grundkrav, dock inte kravet att man ska ha goda kunskaper i Svenska. Visst jag är svensk och pratar tekniskt sett flytande svenska men stammar somsagt och får jobbiga ''blocks'' som förstör en del. De 3 yrken jag nämnt häruppe vill jag ju allra helst satsa på men jag börjar sakta acceptera att det är nog ingen idé att försöka.

Vad finns det att göra i min situation? Bara att gå hemma hela livet?

Fabrik? Montering? Lager?
Citera
2026-07-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnbanjomajoren
Jag har en barndomsvän som numera är snart 40 år. Han är egenföretagare med tio anställda så att han är både projekt- och arbetsledare samt säljare. Han stammar riktigt mycket men det är verkligen inget som syns på siffrorna på bolaget.
Jag tycker inte att du ska känna att det hindrar dig men att du ska jobba på att vara medveten om att du inte kan styra det när det är som värst (antar att det blir värre under tex press?).
Bara att be om ursäkt och fortsätta med vad du nu skulle säga.

Det finns folk som inte ens kan svenska språket, varken i tal eller i skrift och dom har jobb.

Kör hårt!

De som inte kan svenska språket vare sig i tal eller skrift har oftast lönebidrag så arbetsgivare tar in dom av ren ekonomi och utan någon som helst tanke på hur illa det kan bli/är.
Tex hemtjänsten, de äldre/sjuka som får "besökare" som ropar hej-hej i dörren och inte förstår eller kan kommunicera.

Att stamma inser jag är svårt redan vid en intervju då jag antar stress kan göra stamningen värre.

Träffar ibland en grabb som stammar riktigt våldsamt (han har även lite förståndshandikapp antar jag som beror på att han aldrig får tillfälle till att "praktisera på livet".
Jag tar mig alltid tid att vänta ut vad han ska säja men många undviker honom! &%%/&%
Jag visade honom Scatman och berättade hans historia, från stammande barn till superkänd sångare,,,vi skojar ibland: sjuuuung ut

Har du polare som jobbar och som kan prata in dig på nått jobb, typ göra reklam för dig?
Utnyttja kontakter!
Har du någon hobby/intresse som kan leda till jobb?
Prata med AF om hjälp till instegsjobb så du får en plattform ut där du kan visa framfötterna.
Citera
2026-07-02, 08:51
Medlem
Körd är väl att ta i. Det beror på. Träffar man rätt i sammanhang, personer och utbildning spelar det ingen roll. Risken är dock att man inte gör det och att man blir sårad och ärrad på vägen och faller ur med tiden.

Så det beror ju på ens förutsättningar, bakgrund, möjligheter.
Det är alltid individuellt i slutändan, Flashback är dock oftast ett dåligt ställe att fråga för här är dom flesta otrevliga, dryga idioter som ska mästra andra och lider antagligen själva av megalomani eller tvärtom med stort hävdelsebehov.
Citera
2026-07-02, 08:55
Medlem
Fasen du kan väl jobba med med vad som helst, som inte kräver perfekt röst. I affär, byggarbetare, IT, ingenjör, allmän "kontorist". Vi har ju folk omkring oss som man öht inte förstår vad de säger, fast de inte stammar.
Citera
2026-07-02, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Kort ovh koncist, varför skulle em stamning vara ett problem på arbetsmarknaden?
Telefonförsäljare fine, men i övrigt?
Ser inget problem med att någon skulle stamma lixom...

Det kan nog vara mer personligt. Att man blivit mobbad, bortvald, sårad, ärrad i många år, i uppväxten. Att man inte "lyckas" med vänner, tjej, jobb osv. Då ger man upp eller ser sig som utan chans. Sen går åren fort och det är förstört. Det är väl snarare så det ser ut. Gäller alla personliga problem, inte enbart stamning.
Citera
2026-07-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Fasen du kan väl jobba med med vad som helst, som inte kräver perfekt röst. I affär, byggarbetare, IT, ingenjör, allmän "kontorist". Vi har ju folk omkring oss som man öht inte förstår vad de säger, fast de inte stammar.

Flera nämner olika invandrare som inte kan prata knappt. Ja, men det beror ju ofta på något annat. Alla dessa är inte extremt drivna eller liknande som det framställs. Tvärtom har många falska intyg från hemlandet som inte kan intygas i verkligheten. Sen kommer många av dessa in genom olika projekt för invandrare. Svenskar som stammar och varit mobbade och mår dåligt har inga falska intyg för att vara läkare eller projekt för att få in dom i olika verksamheter.

Det är oerhört uppenbart att dessa från Bangladesh och liknande som inte kan prata eller inte vet vad enkla diagnoser och mediciner är inte alls kan vara utbildade läkare, utbildade farmaceuter, eller ens utbildade trädgårdsarbetare. Åtminstone inte på svensk nivå. Men dom får vara det ändå medan fullt svenskspråkiga och mer kunniga får gå utan arbete märkligt nog. Det måste handla om att det är förmånligt ekonomiskt när man tagit in dessa på anställningar naturligtvis.
Senast redigerad av Katki 2026-07-02 kl. 09:12.
Citera
2026-07-02, 09:16
Avstängd
Citat:
Jag är i 25-årsåldern. Stamning är inte vanligt i Sverige, 90.000 av vuxna befolkingen ungefär

Så ditt enda problem är att du är yngre generation lata odrägliga snorungar.

Det är det enda som stoppar dig från att börja jobba heltid.

Sluta göm dig bakom det faktumet och skaffa ett jobb. Gå omkring och skylla på X anledning är så typiskt sjukt av din generation.

Men ni blev mentalt våldtagna av Feminizm så vi män kan förstå varför ni inte ens klarar av de mest basala sakerna i livet.
Men det är fortfarande inget att skylla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in