2026-07-01, 22:43
Medlem
Det beror ju kanske vad för arbete man söker iofs. Lokförare, spårvagn eller bussförare hade jag gärna kunnat jobba som. Jag tror jag uppfyller alla grundkrav, dock inte kravet att man ska ha goda kunskaper i Svenska. Visst jag är svensk och pratar tekniskt sett flytande svenska men stammar somsagt och får jobbiga ''blocks'' som förstör en del. De 3 yrken jag nämnt häruppe vill jag ju allra helst satsa på men jag börjar sakta acceptera att det är nog ingen idé att försöka.

Vad finns det att göra i min situation? Bara att gå hemma hela livet?
Citera
2026-07-01, 22:50
Medlem
Hogerfotads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Det beror ju kanske vad för arbete man söker iofs. Lokförare, spårvagn eller bussförare hade jag gärna kunnat jobba som. Jag tror jag uppfyller alla grundkrav, dock inte kravet att man ska ha goda kunskaper i Svenska. Visst jag är svensk och pratar tekniskt sett flytande svenska men stammar somsagt och får jobbiga ''blocks'' som förstör en del. De 3 yrken jag nämnt häruppe vill jag ju allra helst satsa på men jag börjar sakta acceptera att det är nog ingen idé att försöka.

Vad är du för årgång? Vet inte hur vanligt stamning är idag. Du får väl annars dra till med HMF
Citera
2026-07-01, 22:51
Medlem
Fantens avatar
Jag tror inte att man är körd på arbetsmarknanden för att man stammar, nej.
Citera
2026-07-01, 22:52
Medlem
lagfrukts avatar
Så klart du ska försöka. Inga konstigheter, ge inte upp så enkelt. Du kan vara den där sköne busschaffisen som stammar av sig ibland. Småglinen ger dig något öknamn och inte mer än så. Du blir nog mer ihågkommen p.g.a. dina egenheter snarare.
Citera
2026-07-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogerfotad
Vad är du för årgång? Vet inte hur vanligt stamning är idag. Du får väl annars dra till med HMF

Jag är i 25-årsåldern. Stamning är inte vanligt i Sverige, 90.000 av vuxna befolkingen ungefär
Citera
2026-07-01, 22:58
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Jag är i 25-årsåldern. Stamning är inte vanligt i Sverige, 90.000 av vuxna befolkingen ungefär
Ja det blir bara lustigt om du låtsas som att du inte gör tokigheter angående stamningen. Men om du skämtar om det eller bemärker det på olika sätt snarare än att hoppas att ingen la märke till det så uppfattar folk dig skönare.
Citera
2026-07-01, 23:03
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Har du pratat med vårdcentralen de kan hjälpa dig vidare till en logoped eller en psykolog!
Citera
2026-07-01, 23:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Jag träffade en busschaufför en gång. Och han stammade så mycket, att det var svårt att förstå honom. Så ge inte upp hoppet.
Dessutom finns det många yrken som passar dig.
Jag hejar på dig.
Citera
2026-07-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har du pratat med vårdcentralen de kan hjälpa dig vidare till en logoped eller en psykolog!

Jag har provat kbt, vet inte om det hjälpte mig nåt speciellt. Logoped har jag också varit hos. Dom sa att jag bara skulle acceptera det.
Citera
2026-07-01, 23:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag har provat kbt, vet inte om det hjälpte mig nåt speciellt. Logoped har jag också varit hos. Dom sa att jag bara skulle acceptera det.

Prova att gå och snacka med en psykolog, vad har du att förlora!
Citera
2026-07-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag träffade en busschaufför en gång. Och han stammade så mycket, att det var svårt att förstå honom. Så ge inte upp hoppet.
Dessutom finns det många yrken som passar dig.
Jag hejar på dig.

Det var positivt att höra. Jag stammar inte så extremt. Det är mest blocks så jag får andas ut början av meningen vilket hjälper. Folk förstår mig men visst att det kan ta nån extra sekund.
Citera
2026-07-01, 23:12
Medlem
Du skriver ju utan att stamma.
Så finns ju många alternativ.

Kundsupport via chat
Gruvarbetare
Snickare
Rörläggare
Citera
  • 1
  • 2