Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Men tillgängligheten ökar ju inte ett skit bara för att en högre del av månadskostnaden är skatt istället för kapitalkostnad, du måste ju fortfarande ut med pengarna varje månad.
Jag förstår att detta konceptet är svårt för er extremt obegåvade människor som inte kan ett smack om ekonomi men om bostäder hade plötsligt blivit 1,2 miljoner kronor billigare hade fler haft råd med bostäder.
Chockerande fakta, jag vet men om saker blir billigare har fler råd med det.
Här är vad du troligtvis kämpar med, för en ung person är inte valet mellan att betala 2000 kr i amortering eller 2000 kr i fastighetskatt, den är oftast var hemlös eller bo hemma hos föräldrarna för bostadspriserna (du vet, det du köper bostaden för) är så överdrivet höga att de inte har råd att köpa.
Detta kanske kan hjälpa även dig att förstå, bostadspriserna funkar på samma sätt som bostadsköerna. Har du inte tillräckligt med kötid så får du ingen bostad, då spelar det ingen roll om boendekostnaden för hyreskontraktet är 5 000 kr eller 50 kronor per månad, får du inte tillgång till det är det sak samma.
Nu när förhoppningsvis även du haltat dig förbi mållinjen och förstått att lägre pris ökar tillgängligheten så kanske du förstår varför en fastighetsskatt är bra.
Det kan få ner priserna vilket är något fruktansvärt positivt för samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Sedan vet jag att du inte förstår det här med amorteringar men det är klart att det är mycket bättre att minska sina skulder med 2000 i månaden jämfört med att betala skatt på 2000 i månaden, i det senare fallet försvinner bara pengarna men i det första får du en lägre skuldsättning.
Jag förstår amortering bättre
Jag med min utbildning förstår nog amortering bättre än er härinne.
Problemet är att ni tror att eftersom amortering inte är en kostnad för ett företag gäller det samma för er, problemet är att ni inte är företag och att samma regler kring varför amortering inte är en kostnad inte gäller för er.
Här är en dagsaktuell artikel från Handelsbanken om just "amortera eller spara, vilket är bäst?" och den observante kanske lägger märke till att de sätter dessa två mot varandra, eftersom de inte alls är nära varandra i vad de åstadkommer. Deras slutsats är intressant:
"Amortering ses ofta som en kostnad, men kan också betraktas som ett sparande.
Varje amorterad krona minskar lånet och därmed framtida räntekostnader. I bankens exempel motsvarar det en "avkastning" på cirka 2 procent per år efter ränteavdrag.
"Precis som ett månadssparande är amortering ett sätt att stegvis stärka sin ekonomi. Det är en viktig trygg komponent i många människors hushållsekonomi", säger Mats Nyman."
De framhåller alltså att "sparandet" man får från amortering är inte amorteringen i sig utan minskade räntekostnader i framtiden.
Banken framhåller inget jävla trams om "nettoförmögenhet" eller annat nonsens och det är troligtvis för att de vet varthän vinden blåser.
Det fanns en generation som var så otroligt lättlurad så de gick på "amortering är ingen kostnad, det är sparande" men nu när vi har en ny generation som tar större plats på arenan så går ingen längre på den lögnen.
Mest talande är detta ur artikeln, som kom ut bokstavligt talat igår:
"Handelsbanken påpekar att amortering inte enbart ska ses som en kostnad."
Amortering är en kostnad men den kan leda till sparande i form av minskade räntekostnader,
Hur skall alla trådens stora apor som hela tiden gnällt om att banker säger att amortering är ett sparande hämta sig från detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Men den som aldrig sparat något känner väl inte till detta.
Om man endast betalar tillbaka sina skulder har man heller inte sparat något, men det vet alla som är hyfsat kompetenta vad gäller ekonomi.
Resten av er fortsätter tjuta "amortering är ett sparande" i hopp om att ni på något sätt skall övertyga någon