Citat:
Ursprungligen postat av
Jesper69
Min Engelska är nog fan bättre än min Svenska vid det här laget haha! Jag pratar om "downshifting." Att gå från trean till tvåan till exempel. I en automat så bromsar man väl bara? Med manuella bilar måste man ner med kopplingen, växla från trean till tvåan till ettan, och hålla i kopplingen så man inte får det dära "kärringstop" eller vad det nu heter. Fattar du nu vad jag menade?
Låter verkligen som att du borde gå till en trafikskola
Man måste inte växla ner när man bromsar. Du ska bromsa ner rätt kraftigt för att riskera motorstopp. Testa vid ungefär vilken hastighet det sker på de olika växlarna så kommer du märka det. Du kommer kunna bromsa ner mer än du tror. Det finns fördelar med att växla ner under tiden, men man måste inte göra det.
Och är det en panikinbromsning så är det bara att trycka ner kopplingen och bromsa järnet. Ingen växling behövs alls. Dock kan det vara en bra idé att vänja sig vid att peta i ettan så fort som bilen kommit ner i tillräcklig fart när du gör det, för i situationer där man behöver panikbromsa är det inte helt ovanligt att det är en bra idé att ta sig därifrån fortast möjligt efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av
F.D.R
Säg att du kommer åkandes i 80 kmh på 4 ans växel och du ser framför dig att det kommer en korsning som du måste stanna vid. Tryck då ned kopplingen och stanna, håll inne kopplingen hela tiden. När utsikten är klar lägg i 1ans växel och kör. Förstår du nu hur jag menar? Du behöver inte gå från 4an till 3an till 2an till 1an
(Edit: känns som jag missförstår dig kanske)
Det är mycket bättre att lägga i ettans växel direkt när man har stannat och gör det till en vana, för annars kommer det situationer där man försöker starta på fyran och får motorstopp direkt. På fyran eller femman är väl det iof rätt ofarligt då stoppet brukar komma omedelbart, men har du tvåan eller trean i så är det rätt stor risk att du får motorstopp först när du kört ut i korsningen.