2026-07-02, 10:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det tar 5-10 timmar innan man som nybörjare kan gasa och växla.

En extra svårväxlad bil kan nog ta några timmar till.

Alternativet är att betala i körskola för att lära sig växla i deras nyare bilar, men det kostar ju minst 5000 kr.
Citera
2026-07-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Övningskör i Sveriges tråkigaste bil.
Klagar på att bilkörning är tråkigt.

Haha, tänkte exakt detsamma!
Citera
2026-07-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Övningskör för tillfället i en manuell 2011 Volvo v70 p3 DRIVe med 108 hk och 240 Nm vridmoment. Så det är ingen sportbil direkt, men en väldigt vanlig en i Sverige i alla fall.

Jag ska gå rakt på sak. Pedalerna är ett jävla hån. Har trott hela mitt liv att lägga gasen i botten krävde lite kraft, men så är det ju inte alls. Jag måste aktivt tänka på hur mycket jag trycker på gaspedalen varje sekund för att inte trycka ner den för hårt. Samma problem har jag med bromsen. Jag trodde folk tyckte det var roligt att åka bil, kan någon här berätta för mig vad det är som är så roligt med pedaler som man knappt kan känna och som inte väger nånting?

Vägen känner man då fan inte genom ratten. Volvo bytte ju till EPS (Electric Power Steering) runt 2008 tror jag. Tydligen ska HPS (Hydraulic Power Steering) vara bättre för väg känsla, men alla moderna bilar verkar ha EPS, det har varit en besvikelse också. Jag känner mig helt frånkopplad från bilen, känns inte naturligt.

Jag måste ta upp växlingen också, för jag tycker verkligheten jämfört med allt jag hört från folk på diverse forum är skrattretande. Många online har sagt att man blir "one with the car" när man kör manuell. Jag har inget att jämföra det med då jag bara kört manuell, men jag tycker det bara är en jobbig grej som gör mig mindre fokuserad på vägen och allt annat som händer runt om kring mig.

Finns det någon som känner som mig? Om inte, vad är det ni gillar med bilar? Känns som att dem flesta antingen älskar att köra bil och meka med bilar, eller tolererar det i alla fall. Men som det ser ut just nu vet jag inte om jag någonsin kommer ens kunna tolerera det här. Tyvärr bor jag inte i storstad så kollektivtrafiken är åt helvete.
Körde själv en större Volvo när jag skulle köra upp och denna var helt annorlunda att växla jämfört med en Audi A3 Sportxxx som jag körde på körskolan, tog minst en sekund längre att lägga in växeln på Volvon än på Audin och jag var inte van vid denna bil och kuggade givetvis.

Bättre att du kör automat till att börja med sen kan du alltid komplettera med manuell när du har tagit ditt körkort och fått in körvanan. Inte kul att komma till uppkörning och få en manuell bil man aldrig har kört, gick heller inte att få tider i staden man hade övningskört i då det var fullbokat.

Hade planer på att åka upp till Norrland och köra upp där pga fullbokade tider i varenda stad men så blev det inte och nu måste man göra om allting om jag skall börja köra igen så jag skiter nog i körkortet.

Folk som säger att det är manuellt man skall köra om man skall köra bil måste vara samma personer som letar efter en telefonkiosk för att kunna ringa om de befinner sig i någon stad. Man skall ju ringa på riktigt om man skall ringa och inte ha en mobiltelefon.

Manuella bilar är även på väg bort och i framtiden så kommer det bara finnas automat, flera körskolor plockar bort de manuella bilarna och kvar finns bara automat då en manuellt växlad bil snart tillhör det förflutna.
Citera
2026-07-02, 11:52
Medlem
Ni som bor eller kör i branta backar, fungerar manuellt bäst då?

Det är min känsla ibland men kanske inte är bäst på att hantera automat i de situationerna...
Citera
2026-07-02, 12:08
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Övningskör för tillfället i en manuell 2011 Volvo v70 p3 DRIVe med 108 hk och 240 Nm vridmoment. Så det är ingen sportbil direkt, men en väldigt vanlig en i Sverige i alla fall.

Jag ska gå rakt på sak. Pedalerna är ett jävla hån. Har trott hela mitt liv att lägga gasen i botten krävde lite kraft, men så är det ju inte alls. Jag måste aktivt tänka på hur mycket jag trycker på gaspedalen varje sekund för att inte trycka ner den för hårt. Samma problem har jag med bromsen. Jag trodde folk tyckte det var roligt att åka bil, kan någon här berätta för mig vad det är som är så roligt med pedaler som man knappt kan känna och som inte väger nånting?

Vägen känner man då fan inte genom ratten. Volvo bytte ju till EPS (Electric Power Steering) runt 2008 tror jag. Tydligen ska HPS (Hydraulic Power Steering) vara bättre för väg känsla, men alla moderna bilar verkar ha EPS, det har varit en besvikelse också. Jag känner mig helt frånkopplad från bilen, känns inte naturligt.

Jag måste ta upp växlingen också, för jag tycker verkligheten jämfört med allt jag hört från folk på diverse forum är skrattretande. Många online har sagt att man blir "one with the car" när man kör manuell. Jag har inget att jämföra det med då jag bara kört manuell, men jag tycker det bara är en jobbig grej som gör mig mindre fokuserad på vägen och allt annat som händer runt om kring mig.

Finns det någon som känner som mig? Om inte, vad är det ni gillar med bilar? Känns som att dem flesta antingen älskar att köra bil och meka med bilar, eller tolererar det i alla fall. Men som det ser ut just nu vet jag inte om jag någonsin kommer ens kunna tolerera det här. Tyvärr bor jag inte i storstad så kollektivtrafiken är åt helvete.

Man är inte bra på att köra bil förräns man ägt en i ett år.
Citera
2026-07-02, 12:14
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ja, jag förstår väl det. Men jag var inte beredd på att jag måste tänka på att INTE köra för fort. Trodde det var en stor grej med gasen i botten, men gasen ligger fan i botten hela tiden om jag inte aktivt tänker på det, det irriterar mig hittills. Men det blir väl bättre efter övning. Du verkar gilla manuella bilar, är dem verkligen så mycket bättre än automat?

du har inte hela foten på pedalen, du måts ehitta en viloställning, när du väl kört i 10+ år så är alla dessa frågor du ställer i tråden ingenting du ens kommer bry dig längre om
Citera
2026-07-02, 12:45
Medlem
Citat:
Nej, jag började nyligen. Så kan vara att det blir bättre med tiden, men tvivlar starkt på det då jag också blir irriterad av att behöva stanna innan rondeller, vid korsningar, stop skyltar etc. Speciellt i manuell då jag måste växla ner och försöka att inte få tjuvstart.

Du ska nog inte ha körkort. Fortsätt åka buss.
Citera
2026-07-02, 13:07
Medlem
Du vänjer dig. Men det här är anledningen till att det finns en stor passion för äldre bilar då de oftare (generellt) kommunicerar mer med föraren på gott och ont. Samtidigt är de ännu svårare att köra.

Det är fullt normalt att känna sig frustrerad med alla reglage i början. Känner du att koppling och växelspak mest är "irriterande" så kan du överväga att ta automatkörkort. Har du inget bilintresse så finns ingen skam i det. Förutom att du är en jävla fjolla , skämt åsido ta det lugnt och ta möjligheten att utveckla lite ödmjukhet, du kommer ha nytta av det i livet.
Citera
2026-07-02, 13:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Strunta i alla jävla ”bilintresserade” ta körlektioner och lär dig köra! Och är det inte något för dig skaffa moppe.
Instämmer fullständigt! En bil är en bil liksom. Jag är 50+ och har kört massa olika bilar. Har väl ett "visst" intresse i bilar men det viktigaste med en bil i vardagen är att den är pålitlig och har en vettig driftkostnad. Hur som haver så ska ändå trafikreglerna följas.

Vad det gäller TS så har han inget jobb, ingen utbildning och bor troligen hemma (enligt egen posthistorik) Så han ska knappast ha en egen bil. Som det låter på TS nu så är ett KK långt avlägset för honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Lamp-Knapp
Du ska nog inte ha körkort. Fortsätt åka buss.
Det skulle nog vara det bästa för TS. Om inte annat kan han ju börja med att skaffa sig ett arbete.
Citera
2026-07-02, 13:43
Medlem
Jag vet inte om du kör med högklackat men vanliga sneakers bör du känna pedalerna tillräckligt bra. Skulle inte rekommendera köra med joggingskor.
Citera
2026-07-02, 14:45
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Det blir bättre med tiden. Pröva att köra en äldre bil om du får chansen, en utan styrservo

Angående växling kommer det sitta i kroppen efter ett tag. Ibland är man inte medveten om vilken växel man har i, förutom att man vet att det är rätt.
Haha, ja farsan rekommenderade bil utan styrservo också. Vad rekommenderar du för bil? Gammal 240 kanske?
Citera
2026-07-02, 14:47
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Asså, med en automat väljer man ju sportprogrammet och sen vad det är för typ av väg man är på. Sen är det ibland en del "säkerhetsfunktioner" man måste slå av exempelvis antispin. Sen växlar man ju som vanligt fast med paddlar om man inte vill ha det helautomatiskt.

Jag skulle säga att man definitivt känner skillnad, kanske inte i en V70 med 100hk men kolla om du kan få tag på en Merca G 63 AMG.
Jag har hört att sportprogram gör gaspedalen ännu mer känslig. Det är raka motsatsen till vad jag vill ha. Och en Merca G 63 AMG? Bor du på Lidingö eller? Hur rik tror du jag är? Haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in