Citat:
Kondom är inte 100%. Blir det graviditet trots användade av kondom har kvinnor ännu en utväg från 18 års försörjningansvar. Det har inte män. Du har inte fattat detta 40 sidor senare.
Vill kvinnan ha barn mot mannens vilja så är det rimligt att hon tar reda på det innan samlaget. Vill man ha barn så bör man försökra sig om att den andra förälderna är med på tåget.
Vi har avskaffat autoamatiskt samtycke när det gäller våldtäkt. Det är dags att göra detsamma för att skaffa barn. Jämställt och bra
Vill kvinnan ha barn mot mannens vilja så är det rimligt att hon tar reda på det innan samlaget. Vill man ha barn så bör man försökra sig om att den andra förälderna är med på tåget.
Vi har avskaffat autoamatiskt samtycke när det gäller våldtäkt. Det är dags att göra detsamma för att skaffa barn. Jämställt och bra
Jag har förstått ditt argument. Jag håller bara inte med om slutsatsen.
Du utgår från att eftersom kvinnan kan avbryta en graviditet ska mannen kunna avbryta sitt ekonomiska ansvar. Jag menar att de två situationerna reglerar olika rättigheter. Abort handlar om kvinnans kropp under graviditeten. Underhållsskyldighet handlar om barnets rätt till försörjning när barnet väl finns.
Och nej, jämförelsen med samtyckeslagen håller inte. Samtycke till sex är ett avtal mellan två vuxna. Föräldraansvar handlar också om ett barns rättigheter, och de kan inte avtalas bort mellan de vuxna innan barnet ens existerar.
Om du vill ändra den principen är det ett legitimt politiskt förslag. Men kalla det då för vad det är: ett förslag att flytta en del av försörjningsansvaret från biologiska föräldrar till den andra föräldern eller till skattebetalarna. Det är inte en självklar konsekvens av jämställdhet.