2026-07-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
den skall bli det, det har varit studielån fram tills nu, jag tror den blir betald from nästa år, men det är under en rad villkor, bla att du stannar i yrket i 10 år eller så,

Jag tycker absolut de borde få lånen avskrivna efter 10 år i tjänst.

Antar att det är väldigt mentalt krävande och dränerande att träffa galningar år ut och år in och deras stackars offer..
Citera
2026-07-02, 11:34
Medlem
Citat:
får man betalt för utbilda sig som militär? sedan när? eller menar du värnplikt? (där du får typ 100 kr om dagen för vad?)

Man ska såklart först vara anställd inom Försvarsmakten, sedan så kan man internt vidareutbilda sig inom yrket utan kostnad.
Förutom det så kan man ansöka om såkallat RALS 3 medel för andra valfria studier utanför FM
Citera
2026-07-02, 11:39
Medlem
Citat:
hur många kommisareir finns det i sverige? tror det finns typ 5 i göteborg som är sveriges andra stad, det är verkligen inte några spännande löner inom polisen, kanske därför detta händer:

https://www.sverigesradio.se/artikel/6222355
https://polistidningen.se/2020/02/darfor-slutar-yngre-poliser/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pwP7G/fler-poliser-slutar-an-vad-som-nyanstalls

Du hänvisar till länkarvsom är 6-11 år gamla. Det har väl ändå satsats på poliser sedan dess?
Citera
2026-07-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Alltså dom får ju möta alla slags möjliga situationer där dom riskerar eventuellt sitt liv, är man värd 30 000 ynka i månaden för det ? jag tycker det är en pisslön med tanke på vilken skit dom får möta som varken du eller jag vill direkt.. Men jag menar vanliga poliser är mest utsatta jämfört med insatsstyrkan som har bättre utrustning och vapen.

Jag tror inte att man knuffar fram en färsk polisaspirant i farliga situationer.
Nybörjare får antagligen enklare uppdrag. Mer erfarna ligger väl över 40 000 kr/mån
Men man vill hålla ner skattetrycket och ändå ha duktiga tjänstemän. Det blir en balansgång

Samma sker även i sjukvården. Där många får jobba intensivt med ännu lägre löner
Där finns även risker och ibland farliga patienter

Samtidigt har de valt ett jobb med risker, precis som militärer mm
Militärer på utlandsuppdrag får i och för sig bättre betalt
Men det är förmodligen för obekväm utlandsvistelse och inte bara för risker
De som bara utbildar här i Sverige kanske inte tar så stora risker
Först i utlandstjänst som det kan ske
Senast redigerad av Max1494 2026-07-02 kl. 12:07.
Citera
2026-07-02, 12:13
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Ni poliser går igenom en kostsam högskoleutbildning och tjänar skitdåligt när ni får ert första jobb. Hur klarar ni er? Jag önskar såklart att ni hade bättre betalt men HUR kan ni gå runt? Beror er överlevnad på att era föräldrar skjuter till pengar eller hur gör ni liksom? Jag finns här för er men fattar ändå inte.
Frågan kunde lika gärna handla om minst hälften av alla yrkesverksamma i sverige.
Varför tror du att just poliser har så svårt att sköta sin ekonomi?
Citera
2026-07-02, 12:16
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dålig lön med tanke på att man riskerar sitt liv varje dag.
Finns en hel del yrken som har betydligt högre dödlighet, byggsvängen tex.
Hur många poliser dör per år, 0.1 eller?
Citera
2026-07-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ni poliser går igenom en kostsam högskoleutbildning och tjänar skitdåligt när ni får ert första jobb. Hur klarar ni er? Jag önskar såklart att ni hade bättre betalt men HUR kan ni gå runt? Beror er överlevnad på att era föräldrar skjuter till pengar eller hur gör ni liksom? Jag finns här för er men fattar ändå inte.

Kostsam högskoleutbildning?

Den är på 2 år och kostar precis lika mycket som vilken högskoleutbildning - dvs 0 kronor.

Sen är ju sista terminen betald utbildning.

Man studerar alltså 24 månader men 6 av dessa månader är betald "praktik" så själva tiden i skolbänken där man är obetald är bara 18 månader.

Efter utbildningen har man en ingångslön på 34.000 kr.
Citera
2026-07-02, 12:23
Medlem
Der väl korrupta?

Fatta va lockande att slå in dörren hos någon jävla kaosblatte och där ligger det 2 bomber och 250 000:- i kontanter.

"Rappoterat tillslag: 2st blattebomber och 50 000:- i kontanter"

MONEY!!!
Citera
2026-07-02, 12:28
Medlem
Dom har vanlig ingångslön men har då också OB tillägg, helg tillägg, storhelg tillägg osv, skulle inte vara förvånad om dom har 40-50 innan skatt efter utbildning.

Men man utbildar sig inte till Polis, Läkare, Brandman osv pga av lönen, vill man lyfta lön ska man kolla på andra yrken.
Senast redigerad av dicates 2026-07-02 kl. 12:31.
Citera
2026-07-02, 12:31
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ok.
Jag har för mig att utbildningen var betald också på 70/80 talen(när jag var ungdom)
Det var den fram till 90 talet någon gång
Citera
2026-07-02, 12:33
Medlem
Det är en liten grej som de kan skryta om på fester, att de har varit polis. Polisyrket är inte längre ett kall. Särskilt kärringar är kåta på utbildningen, katastrof!
Citera
2026-07-02, 12:46
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Hur tror du en undersköterska får ihop det då? Eller de som jobbar på donken? Det går om man vill och lever billigt. Så dåligt tjänar inte poliser heller. Varför dog du upp just dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in