2026-07-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Ni poliser går igenom en kostsam högskoleutbildning och tjänar skitdåligt när ni får ert första jobb. Hur klarar ni er? Jag önskar såklart att ni hade bättre betalt men HUR kan ni gå runt? Beror er överlevnad på att era föräldrar skjuter till pengar eller hur gör ni liksom? Jag finns här för er men fattar ändå inte.
En polismän ligger på 36 lax, det är väl inte dåligt?
Citera
2026-07-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
det är en intressant trådstart, kanske du som tjänar 100K och borde bidra med mer till staten och polisen istället

Varför det?
Jag betalar den skatt jag ska betala på den inkomst jag har, och det har jag gjort i ca 50 år nu.
Citera
2026-07-02, 08:22
Medlem
Lastbils avatar
Vilken jävla fråga. Varför just poliser? Frågan skulle lika gärna kunna ha varit "Hur försörjer sig en vanliga löntagare i medelklassen?".
Citera
2026-07-02, 08:39
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Militär och polis hör väl till de bästa utbildningarna rent ekonomiskt under själva utbildningen. De får lön under tiden de utbildar sig. Det lär väl komma flera sådana med tiden med liknande kontrakt som stridspiloter som måste stanna kvar en viss tid. Polis har det bra och får ett omväxlande jobb.
Stridspiloter, lär till stor del ersättas av ai? Högre precision, kan se i alla vinklar med instrument med mer lätthet, inte offer för utmattning på långflygsuppdrag eller gkrafter, troligen mindre taktiska misstag, reaktionsförmåga och beslutfattningsförmåga på någon millisekund... Har hört att tester i luftstrid plan mot plan så är det väldigt väldigt svårt att slå ai för en människa. Och då antar jag det bara är i simuleringar med där människan kan ignorera om de drar 14g i en sväng, så länge som planet strukturellt är byggt för att hålla.

Vidare undrar jag om polis kommer ersättas med robotar till stor del dagen då (humanoida) robotar blir vanliga i hushåll och industri. Regeringar kommer vilja ha de bästa, mest kapabla robotarna. För polis, vakt, spaning, militär. Enkelt att motivera med, för varför ska någon riskera livet att gå först in för att gripa en farlig kriminell, eller gäng, eller arg grupp, eller gå fram för att undersöka och desarmera en bomb... Och en spaningsbil kan rulla runt konstant utan att kräva lön. Länder som inte vill ha robotarna som utvecklas nu i världen av olika aktörer, lär hamna långt efter ekonomiskt och utvecklingsmässigt och säkerhetsmässigt. (?) på den sista.

För jag förstår inte hur robotik och ai självt ska kunna införas och fortsätta utvecklas, på ett säkert sätt, med extremt mycket högre kapacitet än oss, högre intelligens på många sätt, och multiplicerat antal robotar i inlärningsförmåga (då robotar kommer kunna lära sig förmågor, färdigheter parallelt med vad alla andra robotar lär sig av samma utvecklare eller via kommunikation)... Hur ska man kunna kontrollera en intelligens/kapacitet som sprungit om & iväg från vår egen om den får springa allt mer fritt. Framställningen av robotar kommer på sikt gå ned till nära noll med i takt med att robotar kan ersätta nästan hela ledet av utvinning av material och produktion med. En iRobot-liknande verklighet kan vara 2-3 årtionden bort. En generation, eller två.

Blir billigt med stor andel polisrobotar i längden. Och mer effektivt polisarbete.

Snart antagligen: Boxar med drönare på varje ort, som laddas på plats, återgår till ladd&utryckningsboxen från spaningsuppdrag varje gång något rapporteras i ett område. Alltid redo att få överblick och lokalisera, följa efter kriminella fram tills att polispatrull kan komma på plats.

Senare också kanske flyger runt, kör runt och spanar efter avvikande beteenden ändå, slumpmässigt..Självt, eller styrt. Eller scannar efter efterlysta personer med ansiktsigenkänningsmjukvara, scannar kroppsbyggnad, gångstil osv. som jag tror kameror i kina på sina håll gör(?)

Bäst alla ordnar "rent mjöl i påsen" på allmän plats för framtiden har en massa teknologi på horisonten jag inte tror regeringar kommer kunna hålla sig ifrån att utnyttja, och mycket som sagt jag inte tror kommer kunna undvika att implementera pga ett underläge som uppstår annars.

Enkelt att motivera också med all importerad kriminalitet, eller kriminalitet i allmänhet. Drönarstationer med vibrationskänsliga boxar för ljud och skak, som om en förbannad portbombsjävel drar av en bomb, flyger drönarna upp omedelbart i området för att scanna, och följa efter misstänkta aktörer. Eller direkt när något rings in som sagt.

Men i och med att vi också kan skapa överflöd, (även utan robotik skulle vi kunna, men definitivt med robotik), så finns ju möjligheten att den större delen av kriminaliteten försvinner med det också. Finns iofs mycket kriminalitet, däribland mycket av den importerade, invandrade (förhoppningsvis snart deporterade!!!) som motiveras av annat så helt lär den aldrig göra.
Senast redigerad av Room531 2026-07-02 kl. 08:52.
Citera
2026-07-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
den skall bli det, det har varit studielån fram tills nu, jag tror den blir betald from nästa år, men det är under en rad villkor, bla att du stannar i yrket i 10 år eller så,
Ok.
Jag har för mig att utbildningen var betald också på 70/80 talen(när jag var ungdom)
Citera
2026-07-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
De nallar från beslagen, stålar från tillslag, sen får de jävlas med folk och känna en makt som de annars inte skulle haft. Pluspoäng för att man får bära vapen dessutom.

Är du gängkriminell?
Citera
2026-07-02, 08:46
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Är du gängkriminell?
Det har kommit fram flera gånger att (vissa) poliser gör så...Men jag tror inte lönen är så avgörande för de som gör så, plockar verktyg från beslag(har fångats på dold kamera, var väl på tv till och med för ett gäng massa år sedan) eller någon sedel från husrannsakan eller likande, det är nog annat som motiverar.
Senast redigerad av Room531 2026-07-02 kl. 08:50.
Citera
2026-07-02, 09:03
Medlem
Ingångslönen är strax över 30 000kr/mån
Det är väl rätt okej på ett helt nytt jobb
Övertids- och OB-möjligheter
Tydlig karriärväg i offentlig sektor

Jämför man med andra högskoleutbildningar och jobb så står sig lönen ganska bra
Lite högre är sjuksköterska och lärare
Något lägre än högskoleingenjör, men inte någon dramatisk skillnad
Utbildningen är helt gratis. Sen avgör man själv om man vill bo billigt hos släktingar, jobba vid sidan av, eller låna
Senast redigerad av Max1494 2026-07-02 kl. 09:09.
Citera
2026-07-02, 09:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Brukar du ha kontroll på fyllan? Nej, det tror inte jag heller att du har.

’Kontroll på fyllan’? Är du själv polis? Du menade ju att ’Svensson’ super bort hälften av sin lön - till skillnad från poliser. Tror du att poliser inte super eller?
Citera
2026-07-02, 09:18
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
’Kontroll på fyllan’? Är du själv polis? Du menade ju att ’Svensson’ super bort hälften av sin lön - till skillnad från poliser. Tror du att poliser inte super eller?
Jo, det tror jag visst att de gör men det är inte någon fritidssysselsättning de prioriterar.
Citera
2026-07-02, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Ni poliser går igenom en kostsam högskoleutbildning och tjänar skitdåligt när ni får ert första jobb. Hur klarar ni er? Jag önskar såklart att ni hade bättre betalt men HUR kan ni gå runt? Beror er överlevnad på att era föräldrar skjuter till pengar eller hur gör ni liksom? Jag finns här för er men fattar ändå inte.

Kränkningsersättningen är svaret, x antal tusen så fort nån gapar ”jag ska knylla din mamma.”
Citera
2026-07-02, 09:42
Medlem
Det man enkelt kan googla upp är grundlönen till detta kommer ob så lönen lär vara högre i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in