2026-07-01, 14:16
Medlem
Kosminskis avatar
Det finns inga större etablerade teckningsåtagare i denna IPO. Jag skulle avstå om man vill sälja direkt efter introduktionen. Tror man på bolaget kanske det kan vara värt det.
Citera
2026-07-01, 15:37
Medlem
Lagerkommandants avatar
Ellos kundgrupp har väl mer och mer gått över till Shein och Temu?
Hur Ellos ska kunna överleva i den konkurensen ser jag inte.
Att i det läget bli exit-likvid för någon annan i en IPO känns inte lockande, pass.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2026-07-01 kl. 15:40.
Citera
2026-07-02, 07:50
Medlem
Smart att avvakta...
Vänta med Ellos – aktien blir billigare
Ellos är ett anrikt varumärke, men vi ser en risk för att bolaget är underinvesterat efter ägarbyten och år av hög skuldsättning.

Flera storägare har dessutom tydliga incitament att sälja så fort som möjligt – och därför gör man bäst i att vänta med att köpa aktien.
https://www.di.se/analys/vanta-med-ellos-aktien-blir-billigare/ (betalvägg)

Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Ellos kundgrupp har väl mer och mer gått över till Shein och Temu?
Hur Ellos ska kunna överleva i den konkurensen ser jag inte.
Kanske det här kan göra det lite enklare för Ellos,
Den 1 juli införs en tullavgift på 3 euro när du beställer en vara som är värd 150 euro eller mindre. Det här gäller när du handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU.

Du ska alltid betala moms på en vara som du köper från ett land utanför EU, oavsett varans värde.
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullraknarenvadaravgiftenpaminvara/omtullarochavgifternarduhandlarpanatet/nytullavgiftfranden1juli2026.4.5dd2f9d519e1cbdf1a0 71f.html
Citera
2026-07-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Kanske det här kan göra det lite enklare för Ellos,
Den 1 juli införs en tullavgift på 3 euro när du beställer en vara som är värd 150 euro eller mindre. Det här gäller när du handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU.

Du ska alltid betala moms på en vara som du köper från ett land utanför EU, oavsett varans värde.
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullraknarenvadaravgiftenpaminvara/omtullarochavgifternarduhandlarpanatet/nytullavgiftfranden1juli2026.4.5dd2f9d519e1cbdf1a0 71f.html

Kanske, på bekostnad av EU’s arbetares villkor, som består av en allt större del invandrare från Mellanöstern osv.

För dessa kinesiska bolag kör även med EU lager och beställer du från eu lagren så slipper du dessa tullar, jag tror alltså inte att de nya reglerna stoppar kineserna. Dessutom är ju även Ellos varor imponerande.

Nu ser vi även hur Wallenberg hämtar inspiration från Kinas arbetsvillkor, en nödvändig transformation som Europa måste göra som det hette angående massinvandringen.
Citera
2026-07-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokvurm
Kanske, på bekostnad av EU’s arbetares villkor, som består av en allt större del invandrare från Mellanöstern osv.

För dessa kinesiska bolag kör även med EU lager och beställer du från eu lagren så slipper du dessa tullar, jag tror alltså inte att de nya reglerna stoppar kineserna. Dessutom är ju även Ellos varor imponerande.

Nu ser vi även hur Wallenberg hämtar inspiration från Kinas arbetsvillkor, en nödvändig transformation som Europa måste göra som det hette angående massinvandringen.
Kan hitta att Alexander Wallenberg har ett mindre ägande i Ellos, svårt att se så mycket mer innan bolaget blir publikt. Så vad Wallenberg har med Ellos att göra har jag svårt att se i nuläget.

Ellos betalar tull med mera när de importerar från Kina, något som de adderar till priset.
Citera
2026-07-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ellos är ett uppenbart skräpbolag som höll på att gå i konkurs och fick tas över av långivarna. För min del spelar det ingen roll om bolaget är lågt värderat i IPO, jag köper aldrig uppenbart skräp, oavsett pris.
Amen, men jag är nog värre än du..
Hatar emissioner, speciellt återkommande..
Avskyr allt vad fonder heter,titta bara på vad bankerna tjänar på de tokar som har fonder, det är förfanken +100miljarder VARJE år oavsett börsgång!
Lycka till med ellos, ni som köper..
Citera
2026-07-02, 10:24
Medlem
Dagens Industri rekommenderar sina läsare att avstå teckning:

Citat:
Ser vi till p/e-talet blir värderingen hög, kring 45 gånger vinsten, eftersom det blir lite kvar på sista raden när räntorna är betalda.

Det hade krävts en större rabatt på Ellos med tanke på skuldsättningen, att vi ser ett stort investeringsbehov och framför allt ägarbilden. Rådet blir därför att inte teckna aktien.

Den som vill äga Ellos lär kunna få ett bättre pris när inlåsningsperiodens slut närmar sig.
Citera
2026-07-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Men, Ellos känns tryggt, det där man tänker på när man åker förbi Borås, och katalogen på soffbordet med bilder på sexiga tanter i underkläder.

Varför känns Ellos tryggt? Jag kan förstå att kulturellt kanske det gör det men det är inte samma sak som att det är ett i längden lönsamt bolag. Bara för att något har funnits länge och varit en del av många människors liv så betyder inte det att det är ett friskt bolag.
Citera
2026-07-02, 10:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Vad tycker finanseliten på flashback?

Jag tycker den ser rimligt ut, borde gå upp till 65-70 snabbt. Vad tror ni?

Varför borde den det anser du?
Är det en känsla du har bara eller anser du att deras vindst och omsättning motiverar det?
Citera
2026-07-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Avskyr allt vad fonder heter,titta bara på vad bankerna tjänar på de tokar som har fonder, det är förfanken +100miljarder VARJE år oavsett börsgång!
Lycka till med ellos, ni som köper..
Vad har Ellos IPO med fonder att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför känns Ellos tryggt?
Det framgår i inlägget du svarade på.
Citera
2026-07-02, 12:00
Medlem
Biggedys avatar
Om Ellos börjar med AI, chips eller Robotics kanske.
Citera
2026-07-06, 01:02
Medlem
Ograsts avatar
Alla tillfrågade rekommenderar att INTE teckna aktien.

https://nyemissioner.se/nyheter/vad-analytikerna-rekommenderar-for-ellos-groups-ipo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in