2026-07-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kasselstrand ställer upp i muslimska kanaler, det skulle aldrig någonsin en SD'are göra, tvärtom är islammotståndet en av kärnfrågorna i SD.

Det är ju också därför de gärna framställer sig som Israel-vänliga. För att retas med muslimerna. Inte för att de bryr sig säkert mycket om Israel.
Citera
2026-07-01, 17:21
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kasselstrand ställer upp i muslimska kanaler, det skulle aldrig någonsin en SD'are göra, tvärtom är islammotståndet en av kärnfrågorna i SD.

Offervilja har ju sagt att 2026 är ett val mellan SD-sionism och AFS-nationalism.
Så ja, SD kan mycket väl förlora på Jimmies resor till Israel.
Citera
2026-07-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIDS-Mannen
Valförluster leder ofta till intern självrannsakan, men väljarna bryr sig mer om vilken kurs partiet tar därefter än vem som får skulden.
Jag tror många överskattar hur snabbt ett stort parti kollapsar efter ett valnederlag. Den större frågan är om M och SD väljer att justera politiken eller bara byta partiledare.
Moderaterna kommer byta, Ulf Kristersson är en katastrof.
Det kommer bli en kvinna, tippar på Svantesson.
Enligt Moderaternas egen undersökning hur dom skall bli flera så kom dom fram till att det enda sättet är att locka kvinnor i storstäder.
Hur man skulle nå dom var genom större fokus på frågor som vård, skola och trygghet, ett mindre konfrontativt tonläge och ett mer genomtänkt förhållande till samarbetet med Sverigedemokraterna.

SD har gjort en ideologisk missbedömning och målat in sig lite i ett hörn när dom blev Wanna Be Moderater och total glömde bort att säkert 60% av deras väljare var fd Sossar som enbart ville ha stopp för massinvandringen men välfärden kvar.

Som alla vet blev det ju mer av nedmontering av välfärden och mindre av stopp för massinvandringen.
Nu är ju SD väljare inte villiga att rösta på andra partier än SD så jag tror inte tappet blir så stort i valet i år.
Men i valet 2030 så kan det bli ett rejält ras.
Skulle SD byta partiledare så är nog SD snart nere på 10% oavsett vad dom gör.
Jimmie Åkesson är SD och SD är Jimmie Åkesson.

Alla politiska partier kommer anpassa sig till det nya politiska landskapet med regeringar med olika konstellationer av partier i mitten.
Dom största förlorarna på det är V, MP och SD.
Senast redigerad av Estet88 2026-07-01 kl. 18:08.
Citera
2026-07-01, 19:08
Medlem
Lillarapunzels avatar
Förhoppningsvis kommer åtminstone L och M rannsaka sig själva ordentligt. L skulle aldrig gått med på att acceptera SD i regeringen, där och då bröt hela partiet ihop definitivt, det som inte redan börjat skälva efter Tidö-avtalet 2022. Det är inte fel på Simona direkt, men de skulle aldrig krokat arm med SD och drivit en tydligare politik på mer än bara skolområdet. M som ska vara det stora statsbärande borgerliga partiet är desarmerat till 16% och borde ta ställning till ett partiledarbyte efter valet. Kristersson är inte rätt man för jobbet, särskilt inte efter Fållökna-gate. Det behövs en mitten-liberal vändning i partiet, med fokus på riktig liberalism och inte högerpopulism, samt en seriösare ledare. KD har faktiskt renodlat sin politik väl nu under valåret och Busch går fortfarande hem bland massorna, de ser också ut att göra ett okej resultat oavsett vad, så där får snarare eftervalsanalysen se om det fanns ännu mer som kunnat göras bättre. SDs problem är att hela deras fascist-nazist-populistiska ideologi och därtill med en partiledare som verkar helt fastvuxen på posten. Kommentarer i övrigt överflödiga.
Citera
2026-07-01, 19:09
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att blockpolitiken avskaffas efter valet. Precis som i andra länder.

Det hade varit en välsignelse för svensk politik! Absolut att en bygger allianser och samarbetar efter ett val, men att så tydligt skapa block och t om lova bort ministerposter ett halvår före val är bara oseriöst.
Citera
2026-07-01, 21:22
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Moderaterna kommer byta, Ulf Kristersson är en katastrof.
Det kommer bli en kvinna, tippar på Svantesson.
Enligt Moderaternas egen undersökning hur dom skall bli flera så kom dom fram till att det enda sättet är att locka kvinnor i storstäder.
Hur man skulle nå dom var genom större fokus på frågor som vård, skola och trygghet, ett mindre konfrontativt tonläge och ett mer genomtänkt förhållande till samarbetet med Sverigedemokraterna.
Jag tror att det blir svårt med Svantesson som partiledare om syftet är att locka kvinnliga väljare. Hon har ett förflutet i Ja till livet . Personligen tror jag mer på Gunnar Strömmer.

Citat:
SD har gjort en ideologisk missbedömning och målat in sig lite i ett hörn när dom blev Wanna Be Moderater och total glömde bort att säkert 60% av deras väljare var fd Sossar som enbart ville ha stopp för massinvandringen men välfärden kvar.

Som alla vet blev det ju mer av nedmontering av välfärden och mindre av stopp för massinvandringen.
Nu är ju SD väljare inte villiga att rösta på andra partier än SD så jag tror inte tappet blir så stort i valet i år.
Men i valet 2030 så kan det bli ett rejält ras.
Skulle SD byta partiledare så är nog SD snart nere på 10% oavsett vad dom gör.
Jimmie Åkesson är SD och SD är Jimmie Åkesson.

Alla politiska partier kommer anpassa sig till det nya politiska landskapet med regeringar med olika konstellationer av partier i mitten.
Dom största förlorarna på det är V, MP och SD.
Håller med om att de största förlorarna är ytterkantspartierna. Det är i den politiska mitten som de flesta väljare finns och ytterkanten inflytande är temporärt. Oavsett om SD gör ett starkt val kommer partiets inflytande av allt att döma minska eftersom resten av Tidölaget förlorat på samarbetet.
Citera
2026-07-02, 08:59
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Du menar att de komma vara politiker och komma med politikersvar. Mjo, det kan man nog räkna med
Förstår vad du menar, men Tidölaget har nog svenskt rekord i att skylla ifrån sig. Märkligt nog verkar allting vara socialdemokraternas fel, även fast de sitter i opposition och inte haft vänstermajoritet riksdagen sedan prereinfeldt
Citera
2026-07-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Förstår vad du menar, men Tidölaget har nog svenskt rekord i att skylla ifrån sig. Märkligt nog verkar allting vara socialdemokraternas fel, även fast de sitter i opposition och inte haft vänstermajoritet riksdagen sedan prereinfeldt

Nej. Tidö är varken bättre eller sämre en tidigare regeringar.

Gillar man oppositionen så förstår jag man kan tycka det men vid försök att vara neutral så upplever jag ingen skillnad på hur den a regering beter sig mot löfvens etc etc var
Citera
2026-07-02, 09:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Nej. Tidö är varken bättre eller sämre en tidigare regeringar.

Gillar man oppositionen så förstår jag man kan tycka det men vid försök att vara neutral så upplever jag ingen skillnad på hur den a regering beter sig mot löfvens etc etc var
Nåja, mitt intryck är att TidölagsRegeringen är fullständiga mästare att skylla på oppositionen och jag kan faktiskt inte minnas att regeringen Löfven gjorde på samma sätt, men detta är ju bara ett subjektivt intryck. Jag försökte se efter om någon har gjort statistik på hur ofta en sittande regering skyller problem på oppositionspartiet, men det verkar faktiskt inte finnas nån sån forskning. Åtminstone har jag inte hittat det. synd det kunde vara intressant.
Citera
2026-07-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nåja, mitt intryck är att TidölagsRegeringen är fullständiga mästare att skylla på oppositionen och jag kan faktiskt inte minnas att regeringen Löfven gjorde på samma sätt, men detta är ju bara ett subjektivt intryck. Jag försökte se efter om någon har gjort statistik på hur ofta en sittande regering skyller problem på oppositionspartiet, men det verkar faktiskt inte finnas nån sån forskning. Åtminstone har jag inte hittat det. synd det kunde vara intressant.

Alltid problemet när man går på känsla, svårt få bort sin bias.

Instämmer, hade varit intressant med statistik
Citera
2026-07-02, 14:30
Bannlyst
SD kommer tappar stödet till M och KD ärligt talat.
Citera
2026-07-02, 14:35
Bannlyst
SD hamnar på ca 10-15%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här