2026-06-30, 20:10
Medlem
PyjamasXLs avatar
Jag tänker ta livet av mig. Hoppet är liksom ute. Det blir inga rymdfararesor framöver. Det blir bara Allah Akhbar och annan bakåtsträvande skit som kvinnor anser vara vackert.
Citera
2026-06-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Om du inte fattar varför folk röstar på SD har du nog större problem att tampas med än SD väljares åsikter.
Jag klipper in ett annat inlägg jag gjorde i en annan tråd nyss.

Om något annat parti fattat eller rättare sagt erkänt vilken enorm belastning massinvandringen var/är för 20 - 30 år sedan så hade dom blivit det största partiet i Sverige.
Svensken har aldrig velat ha massinvandring, speciellt inte av individer från barbariska kulturer.
Alla undersökningar som SOM Institutet gjort sedan 1990 pekar på att en mycket hög majoritet av Svenskar varit emot flyktingmottagandet.
Ändå gjorde politikerna tvärtom, vilka krafter låg bakom detta?
Att totalt dissa folkviljan.

[...]
Nu fulciterar du mig. Det jag menar är såklart att jag inte är intresserad av att veta någon underliggande förklaring. Att folk är dumma, lite rassiga och vill ha enkla problem på komplexa problem till den grad att de kastar bort sin demokratiska röst på ett ickefungerande parti förstår jag såklart. Menar att all djupare analys vänligt men bestämt undanbedes.
Citera
2026-06-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Nu fulciterar du mig. Det jag menar är såklart att jag inte är intresserad av att veta någon underliggande förklaring. Att folk är dumma, lite rassiga och vill ha enkla problem på komplexa problem till den grad att de kastar bort sin demokratiska röst på ett ickefungerande parti förstår jag såklart. Menar att all djupare analys vänligt men bestämt undanbedes.
Du vill alltså bara ha en förklaring som du själv bestämt hur den skall vara och dessutom passar in i din bild av verkligheten?

Där har vi nog den ultimata förklaringen till att folk röstar på SD.
Majoriteten av politikerna resonerar exakt som du, total utan koll på vad dom människor dom skall företräda tycker.

Exakt som i SOM undersökningarna, en förkrossande majoritet av folket vill en sak, politikerna väljer en totalt annan väg.

En jävligt enkel lösning på ett komplext problem hade varit att lyssna på folket och stoppat/minskat asyl/flykting mottagandet för 30 år sen.

Då hade vi sluppit både SD och den här diskussionen.
Citera
2026-06-30, 20:50
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag tror borgerligheten är körd i Sverige på överskådlig framtid. L åker ur och kommer förmodligen aldrig tillbaka. Alla nysvenskar röstar S och deras barn. Nysvenskarna skaffar fler barn än svenskar. En del SD-väljare kommer börja proteströsta på AfS eftersom högersidan är körd iallafall. Meningen att taktikrösta är borta.

Har svårt att se en M/borgerlig statsminister igen. Vill SD ha inflytande i framtiden gäller ett samarbete med S. Men då måste Jimmie avgå.

Japp, högerblocket är inte så intressant längre och vi kommer inte få se någon högerregering på överskådlig framtid. Denna regering visade sig även vara som en sosseregering ändå så det spelar inte så stor roll.

Vad som är intressant är ny "nysvenskarna" som du benämner dem för traditionellt så har de röstat vänster (S eller V) men nu finns det ett annat parti, Nyans som kan sno invandrarnas röster från vänsterblocket. Nyans fick framgångar förra valet i invandrartäta områden t.ex. Rosengården i Malmö men just då var Nyans ett mycket ungt parti. Nyans är idag mer etablerat så de kommer få mer röster detta året, kanske inte in i riksdagen med de kommer nog få kommunplatser.

Svenskarna håller på att försvinna men detta gör även att invandrare kan börja rösta för skräddasydda partier för dem själva istället eftersom sossarna har spelat ut sin roll.
Citera
2026-06-30, 21:45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du har rätt i att många nationalkonservativa partier vuxit i Europa. Men du smugglar in slutsatsen att samma utveckling automatiskt gäller Sverige.

Det gör den inte.

AFD, Nationell samling och Reform UK växer i helt andra partisystem och med andra konfliktlinjer. Svensk spelteori ser annorlunda ut. Här är SD fortfarande det parti som flest mittenväljare säger sig ogilla, vilket gör regeringsfrågan skitsvår för M. Ett sänke.

Den avgörande frågan är därför inte om SD blir större eller mindre. Den är om SD kan hjälpa högern att vinna mitten. Just nu pekar opinionsläget snarare åt precis motsatt håll.

Ett stort parti är alltså inte alltid ett regeringsvinnande parti. Det är den skillnaden som nu avgör valet 2026.
Som det ser ut nu kommer vi att få en ny regering efter valet och SD kommer att bli det största oppositionspartiet.
Jimmie Åkesson blir i så fall oppositionsledare under nästa mandatperiod och det har jag svårt att se att övriga Tidölaget accepterar. KD har redan närmat sig S och jag tror att M också kommer att röra sig bort från SD.

Moderaternas rörelse mot mitten började för flera år sedan med Ulf Kristerssons tal 2023:

Citat:
Mina vänner, uppgiften vi har framför oss är stor och den är svår – men den är inte omöjlig.
Man får sällan göra svåra saker under lätta omständigheter. Men hoppfullheten kan spira i
Sverige. Om vi gör rätt saker, om vi visar att det steg för steg går att springa ett
maratonlopp.
Och den rollen är vår i svensk politik. Partiet som kan samla och partiet som vill ena. Vi som
är både realister och optimister. Vi som är den nya mittpunkten i svensk politik. Vi är partiet
som kan få något gjort.
Alla kommer inte tacka oss – nu.

Det finns en möjlighet att SD isoleras på högerkanten och makten koncentreras mot mitten efter valet.
Partiledarna håller på att positionera sig. Att vår nästa statsminister heter Magdalena Andersson och attcL åker ur riksdagen är lågoddsare.
Citera
2026-06-30, 22:47
Medlem
Driftstopps avatar
SD, och Moderaterna kommer stå ensamma.
Liberalerna åker ur, väljarna går till vänsterblocket.

KD,C kommer fjäska för vänstern och försöka bilda mer mittenpolitik, men det kommer bli svårt.

S, C, MP, V vägrar ta SD i någon regeringsbildning.

Muslimerna lärde sig från sitt förra misstag att rösta på partiet nyans.
Det var därför vänsterblocket förlora.

Ni behöver AFS, Örebropartiet, annars är högern rökt på väldigt lång tid.
Ett nytt högerparti som tar väljarna från mitten som tvekar.
Ett liberalparti (Neutral) Kommer inte sammarbeta med SD.
Man behöver ha ett parti som prioriterar migration och välfärd.

Vänsterblocket prioriterar välfärd, men släpper migration
Högerblocket skiter totalt i välfärd, men prioriterar migration.
Senast redigerad av Driftstopp 2026-06-30 kl. 23:06.
Citera
2026-06-30, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Jag tänker ta livet av mig. Hoppet är liksom ute. Det blir inga rymdfararesor framöver. Det blir bara Allah Akhbar och annan bakåtsträvande skit som kvinnor anser vara vackert.
Ja man kommer ju verkligen sakna alla rymdfararresor som skett under nuvarande regering.
Citera
2026-07-01, 00:19
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja man kommer ju verkligen sakna alla rymdfararresor som skett under nuvarande regering.
Alla skall med
Citera
2026-07-01, 00:52
Medlem
Valförluster leder ofta till intern självrannsakan, men väljarna bryr sig mer om vilken kurs partiet tar därefter än vem som får skulden.
Jag tror många överskattar hur snabbt ett stort parti kollapsar efter ett valnederlag. Den större frågan är om M och SD väljer att justera politiken eller bara byta partiledare.
Citera
2026-07-01, 04:07
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det är Afs som flörtar med muslimer, inte SD.
Har svårt att se det.

SD är ett sionistiskt parti, allt annat är sekundärt för dom.
När Israel bombar sönder Mellanöstern så hjälper dom samtidigt Mellanöstern att ta sig till Europa.
Framtidens Europa är en sönderbombad krater fylld med bruna människor om SD får bestämma
Citera
2026-07-01, 15:00
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Har svårt att se det.

SD är ett sionistiskt parti, allt annat är sekundärt för dom.
När Israel bombar sönder Mellanöstern så hjälper dom samtidigt Mellanöstern att ta sig till Europa.
Framtidens Europa är en sönderbombad krater fylld med bruna människor om SD får bestämma

Kasselstrand ställer upp i muslimska kanaler, det skulle aldrig någonsin en SD'are göra, tvärtom är islammotståndet en av kärnfrågorna i SD.
Citera
2026-07-01, 15:57
Medlem
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att blockpolitiken avskaffas efter valet. Precis som i andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in