Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Allas bättre vetande?
Alla i det här sammanhanget är såklart industrin. Jag förstår att du som hobbypulare inte bryr dig.
Jag har redan länkat denna, men eftersom du inte läste den då, läs den nu:
https://www.tomshardware.com/software/security-software/white-house-urges-developers-to-avoid-c-and-c-use-memory-safe-programming-languages
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Dessutom så är exempel Python starkt överreklamerat när det gäller att få hög funktionalitet med få LoC. Syntaxen är ful och slapp.
Du måste lära dig att skilja på dina åsikter och neturala fakta. Detta är dina åsikter.
Jag har dessutom aldrig stött på någon tidigare som påstår något så befängt som att C skulle leda till färre rader kod än Python? Snälla, sluta hitta på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
När man väl lärt sig grunderna och applikationerna blir mer avancerade så har du i princip samma antal LoC.
Rent påhitt.
Problemet med att rekommendera C har dock ingenting att göra med antal rader kod, utan att det är ett osäkert primitivt språk från 1960-talet som endast borde fortsätta underhållas i legacyappar. Ingen ny kod borde skrivas i C och det håller hela industrin med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Den så som börjat med scriptspråk som abstraherar bort viktig funktionalitet för användaren har då ett uppenbart handikapp.
Scriptspråket python är det populäraste språket som används till både fyska applikationer och AI. (
https://pytorch.org/)
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Ett väldigt tungt argument mot scriptspråken är som sagt också att de är otroligt långsamma. De klarar inte enorma datamängder inom fysiska applikationer, avancerad AI och realtidssystem.
"Otroligt långsamma" är subjektivt och helt irrelevant när någon ska skriva sin första for-loop.
Ingen ska behöva veta vad ett realtidssystem är när de försöker begripa grunderna i programmering. Du fortsätter bara att förvirra dig själv. Denna tråd handlar ju om "Bästa programmeringsspråk för nybörjare", inte "Bästa programmeringsspråk för daterade relatidssystem".
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Python fuskar ju och använde sig av arrayer skrivna i C bakom kulisserna för sådan funktionalitet.
"Fuskar" ???. Vad i fan pratar du ens om. Alla scriptspråk är implementerade i ett annat språk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Vilket leder till mindre kunskap och förståelese för programmeraren.
Du verkar inte särskilt kunnig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Övergången till exempelvis inbyggda system innebär då att man får börja om på nytt.
Varenda normalbegåvad programmerar behärskar ett antal programmeringsspråk. Jag själv för närvarande i go, c, rust, lua, python, typescript och swift efter behov. Jag har tidigare använt C#, Java, assembler (intel, arm), Basic, Javacript, VBScript, AutoHotKey och diverse DSL. Det är bara du som aldrig kommit vidare från C och tror att alla andra behöver lida. Följ med i stället. Du borde lära dig rust och bli anställningsbar om du nu är så duktig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kip.Kinkel
Men visst, om man har låga ambitioner inom webb och serveradminstration och vill kunna ersättas av AI - kör på scriptspråken.
Skulle en C-programmerare vara ohotad av AI menar du? Vad hände med din vansinniga övertro på AI från förra året då?