2026-07-02, 01:04
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Men Sverige förlorade mot ett Afrikalag iallafall (Frankrike). Förvisso gick inte den Afrikamatchen till förläggning, men det bevisar att Afrika kan också!
När procenten västafrikan blir tillräckligt hög så finns tilläggsregler om förtrollade målstolpar, viktig handduk m m

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/JOJAxX/otroliga-scenerna-i-afrikanska-masterskapen-malvakten-slass-for-handduken

" Det var riktigt ruskväder i den marockanska huvudstaden Rabat.

Senegalesiske målvakten Edouard Mendy hade därför en handduk intill målet för att torka handskarna torra.

Under ett spelavbrott kastades handduken iväg av en spelare i Marocko.

Då tog reservmålvakten Yehvan Diouf uppgiften att vakta den resten av matchen.

Ett uppdrag som Yehvan Diouf tog på största allvar.

Rörliga bilder visar hur bollkallar från hemmanationen ville sno handduken.

De försöker rycka den ur händerna på honom, jagar honom och är till och med inne på planen och brottas.

Bilderna har spritts och har fått stor uppmärksamhet över världen. "
2026-07-02, 01:04
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friedrichth
Någon som vet varför Belgien är med i detta mästerskap? Det är väl inget riktigt land?

Klart det är ett riktigt land! "Belgien, formellt Konungariket Belgien (nederländska: Koninkrijk België, franska: Royaume de Belgique, tyska: Königreich Belgien), är en konstitutionell monarki i Västeuropa."
2026-07-02, 01:06
Medlem
Bra händelserik match med många chanser.

Funderar lite kring detta med straffen, Belgien fick ju fördel av bollinnehav i ett bra läge som så när blev mål.

Jag misstänker att VAR inte hade gått in och dömt straff om det nu blivit mål och troligen hade belgaren inte legat och gråtit så länge.

Men nu, eftersom chansen missades, fick de en andra chans, jag tycker ändå det känns lite konstigt, Belgien både fick behålla samt äta kakan.
2026-07-02, 01:11
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friedrichth
Någon som vet varför Belgien är med i detta mästerskap? Det är väl inget riktigt land?
Nu skall vi inte ta fram den måttstocken då nästa match innehåller Bosnien/cosplay-turkarna.

En inofficiell och bra låt:
https://youtu.be/FmX0DJ6kOqc?si=lOlvJqExyIDP_XFy
2026-07-02, 01:14
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
Beror på var i Belgien. Bryssel är absolut ett riktigt dassigt ställe man bör undvika men Brygge rekommenderas varmt. Har också hört att Gent ska vara trevligt.

😎 Har varit bosatt i Belgien pga jobb, många år sedan nu men minns tyvärr fortfarande platsen alltför väl, Charleroi.
Sunkigt som attan. Men Antwerpen, Leuven och Brŭgge kändes ok. Våfflor och Stella Artois varje dag. Och brudar från öst.😋
2026-07-02, 01:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Klart det är ett riktigt land! "Belgien, formellt Konungariket Belgien (nederländska: Koninkrijk België, franska: Royaume de Belgique, tyska: Königreich Belgien), är en konstitutionell monarki i Västeuropa."
Redan Julius Caesar nämde dem

"Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur."
2026-07-02, 01:18
Medlem
dreamdreams avatar
Fasiken, kolonilandet lyckades alltså vinna på nåt sjukt sätt.
2026-07-02, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
I Antwerpen har dom ett red light district med gudomliga horor. Jag rekommenderar det verkligen.

Jag var lite halvt medveten om det när jag var där för typ 15 år sedan...att man inte gick dit (tidsbrist men ändå)

Citat:
Ursprungligen postat av outback4
😎 Har varit bosatt i Belgien pga jobb, många år sedan nu men minns tyvärr fortfarande platsen alltför väl, Charleroi.
Sunkigt som attan. Men Antwerpen, Leuven och Brŭgge kändes ok. Våfflor och Stella Artois varje dag. Och brudar från öst.😋

Hehe. Jag flög till Charleroi (från Skavsta) och tog tåget till Antwerpen. Man åkte igenom hela landet, från sydligaste delen till nordliga delen på ca 90 minuter va?
2026-07-02, 03:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Flamländska heter den belgiska varianten på nederländska och Belgien är ett riktigt land. Däremot är deras fotbollslag inte på samma nivå nu som för några år sedan.
2026-07-02, 06:25
Medlem
Var först tveksam till straffen men det blev solklart när man fick se ovanifrån. Och när man får se att Senegaleserna inte kan bete sig så känns det bra så. Ut med packet.

Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Varför ser domaren ut som en Rugbyspelare? Axelvaddar?

Det är kommunikationsutrustningen.
2026-07-02, 08:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
Var först tveksam till straffen men det blev solklart när man fick se ovanifrån. Och när man får se att Senegaleserna inte kan bete sig så känns det bra så. Ut med packet.

Det är kommunikationsutrustningen.

Kändes som en väldigt billig straff. Sådana kontakter sker hela tiden men de tas bara när FIFA vill att en speciellt lag vill gå vidare
2026-07-02, 08:10
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Helt sjukt, de stod 2-0 till Senegal när jag la mig igår kväll, läste nu att Belgien vann med 3-2.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in