2026-07-01, 23:41
Medlem
Hogerfotads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Värre med vab och amning än genuin stamning.
Här hängde inte jag med, vad menar du?
Citera
2026-07-01, 23:56
Medlem
HBTKuks avatar
Det är inte ett större hinder än vad du gör det. Klart du kan jobba med stamning.

Så jäkla negativ. Det kanske är ditt största ok att bära.
Citera
2026-07-02, 00:19
Medlem
Smekarn87s avatar
Shit! Jag måste fråga en sak! Har du prövat att spela trummor någon gång? Hjälper det mot stamning?
Citera
2026-07-02, 01:23
Medlem
Förmodar att du redan testat det mesta men har du prövat risperidon? Endel kan uppleva lite förbättring av det. Sen kan jag inte tala för alla andra men de personer jag möter som besväras av stamning får iaf inte mig att se ned på personen. Om det nu inte är en idiot i övrigt men då är det andra faktorer.
Kämpa på!
Citera
2026-07-02, 01:58
Medlem
Ähhh. Lokförare tex, snackar de verkligen såå mycket i sitt yrke, så att du som stammar inte skulle klara av att göra dig förstådd?

Lite mer pratande blir det kanske med buss och spårvagn, men pratar chaufförerna så mycket med passagerarna, är det så bråttom att de inte kan stå ut med någon som stammar?

Annars får du väl köra lastbil då, om du nu vill köra något fordon.

Sen, som du antydde, man hör faktiskt inte så ofta att någon stammar nuförtiden, inte många/ mycket iaf.
När jag gick i grundskolan för snart hundra år sedan, då fanns det en massa "stammare", någon i varje klass till och med.

Vad har hänt, går barnen någon form av terapi för att öva bort stammandet numera?
Citera
2026-07-02, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Vad har hänt, går barnen någon form av terapi för att öva bort stammandet numera?

Förutom logopeder så har även tekniken gått framåt. Såg en dokumentär för några år sedan då dom visade typ som hörapparater för folk som stammar. Vet inte hur vanligt det är att folk får tekniska hjälpmedel.
Citera
2026-07-02, 04:11
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Det beror ju kanske vad för arbete man söker iofs. Lokförare, spårvagn eller bussförare hade jag gärna kunnat jobba som. Jag tror jag uppfyller alla grundkrav, dock inte kravet att man ska ha goda kunskaper i Svenska. Visst jag är svensk och pratar tekniskt sett flytande svenska men stammar somsagt och får jobbiga ''blocks'' som förstör en del. De 3 yrken jag nämnt häruppe vill jag ju allra helst satsa på men jag börjar sakta acceptera att det är nog ingen idé att försöka.

Vad finns det att göra i min situation? Bara att gå hemma hela livet?
Klart du kan köra buss. Hälften av förarna idag är så svarta och pratar ingen svenska alls. Andra hälften har knackig brytning. Finns inga krav på att du ska prata svenska så om du stammar gör absolut ingenting.
Citera
2026-07-02, 04:16
Medlem
Citat:
Det beror ju kanske vad för arbete man söker iofs. Lokförare, spårvagn eller bussförare hade jag gärna kunnat jobba som. Jag tror jag uppfyller alla grundkrav, dock inte kravet att man ska ha goda kunskaper i Svenska. Visst jag är svensk och pratar tekniskt sett flytande svenska men stammar somsagt och får jobbiga ''blocks'' som förstör en del. De 3 yrken jag nämnt häruppe vill jag ju allra helst satsa på men jag börjar sakta acceptera att det är nog ingen idé att försöka.

Jag hade en lärare i gymnasiet som jobbat bort stamning. Stakade till det ibland men han kunde sin skit och gjorde jobbet. Lärare i fysik och biologi.

Har faktiskt en annan kompis som stammar ibland och jobbar som lärare slår det mig nu. Han har inte jobbat bort det men jobbar ändå som lärare i fysik och matte, hahaha.

Kan det vara ett alternativ kanske?

Men det går ju att jobba bort, uppenbarligen. Andas och ta det lugnt. Hitta en annan väg in i att säga orden, typ.
Citera
2026-07-02, 04:21
Medlem
Citat:

Nä. En av de duktigare gubbarna på golvet hos oss stammade men vaffan, han var skicklig så ingen brydde sig. Tyvärr blev han snodd av en annan firma nu i vår, det var synd men de betalade bättre så vad gör man? Gratulerar och svär inombords.
Citera
2026-07-02, 05:38
Medlem
Citat:
Jag har provat kbt, vet inte om det hjälpte mig nåt speciellt. Logoped har jag också varit hos. Dom sa att jag bara skulle acceptera det.

Fråga om de sett Kings Speech och om det är deras kompetens som brister eller? Kan förstås vara så att det är något allvarligt nog för att det allmänna skall stå för notan för...
Citera
2026-07-02, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogerfotad
Här hängde inte jag med, vad menar du?

Kort ovh koncist, varför skulle em stamning vara ett problem på arbetsmarknaden?
Telefonförsäljare fine, men i övrigt?
Ser inget problem med att någon skulle stamma lixom...
Citera
2026-07-02, 06:54
Medlem
Gingers avatar
Ett jobb du inte ska ha är flygledare

"Sa du-du-du-du Ma-ma-ma-ma-ma mayday"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem